سلامت خانواده

اگر این علائم را دارید، کمبود ویتامین E دارید

به گزارش خبرآنلاین، ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و چشم و همچنین تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری ها و عفونت ها ضروری است. خوشبختانه ویتامین E در انواع غذاها یافت می شود، اما ممکن است با وجود مصرف غذاهای حاوی این ویتامین همچنان کمبودی در بدن وجود داشته باشد.

ایسنا در گزارشی نوشت: ویتامین E یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است و فرآیند جذب ویتامین های محلول در چربی مشابه جذب چربی ها است و بر این اساس، عوامل موثر در جذب چربی ها نیز خواهد بود. در جذب ویتامین های محلول در چربی موثر است.

بر اساس حلالیت در آب یا در چربی، ویتامین ها به 2 گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند و ویتامین E محلول در چربی است، این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت های بدن آسیب می رساند را از بین می برد. . همچنین در لایه چربی دیواره سلولی و داخل سلول قرار می گیرد و از تخریب دیواره سلولی جلوگیری می کند. ویتامین E نام گروهی از مولکول‌ها است که اثراتی مشابه آلفا توکوفرول دارند. اگرچه ویتامین E مهمترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم سالم است، اما فواید و خطرات کلی این ویتامین هنوز ناشناخته است.

ویتامین های محلول در چربی از طریق ادرار دفع نمی شوند و در بدن به خصوص در کبد تجمع می یابند به همین دلیل اختلالات ناشی از کمبود آنها دیر ظاهر می شود. این ویتامین از تخریب سایر ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های D، A، K و اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 جلوگیری می کند.

سیستم ایمنی بدن برای فعالیت و تولید گلبول های سفید به ویتامین E زیادی نیاز دارد. ویتامین E خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، همچنین رادیکال های آزاد را که به طور بالقوه می توانند به سلول های مغز آسیب برسانند، مهار می کند.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین خطر ابتلا به سرطان، مشکلات قلبی عروقی و اختلالات تولید مثل را افزایش می دهد. ذخیره این ویتامین در بدن برای مدت 10 تا 15 سال کافی است اما پس از این مدت اختلالات بینایی، ضعف عضلانی، عدم پاسخ به محرک های محیطی، ناتوانی در حفظ تعادل و زخم های سریع پوست رخ می دهد. همچنین این ویتامین در جلوگیری از سقط جنین بسیار موثر است و می تواند نقش اساسی در تعادل سیستم غدد درون ریز و سیستم عصبی شما داشته باشد و به طور طبیعی به تعادل هورمون های بدن شما کمک کند.

بر اساس اطلاعات علمی منتشر شده، مصرف روزانه چهار میلی گرم از این ویتامین برای مردان و سه میلی گرم برای زنان توصیه می شود. کمبود ویتامین E می تواند بسیار ناخوشایند باشد و علائم کمبود ویتامین E عبارتند از:

• پوست خشک

• اگزما

• مشکلات بینایی

• ضعف سیستم ایمنی

• از دست دادن حس در بازوها و پاها

• از دست دادن حرکت بدن و کنترل

و در نهایت خستگی است.

غذاهای حاوی ویتامین E

غذاهای حاوی ویتامین E شامل غذاهای طبقه بندی شده زیر است:

روغن های گیاهی مانند روغن جوانه گندم، روغن بادام زمینی و روغن زیتون

• آجیل، دانه ها

• بیشتر سبزیجات، از جمله اسفناج، سبزی چغندر، فلفل قرمز و آووکادو

• غلات کامل

• شیر

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین E چیست؟

شواهد کافی برای دانستن اثرات مصرف روزانه دوزهای بالای مکمل های ویتامین E وجود ندارد. شما باید بتوانید مقدار ویتامین E مورد نیاز خود را با یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید. اگر از مکمل های ویتامین E استفاده می کنید، زیاد مصرف نکنید زیرا می تواند مضر باشد.

ویتامین E و بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با سلامتی است که هر سال بر تعداد این بیماران افزوده می شود. درمان های طولانی مدت بیماری های قلبی عروقی منابع مالی زیادی را برای کشورها ایجاد می کند، بنابراین جلوگیری از شیوع بیماری های قلبی عروقی در نهایت باعث کاهش فشار بر اقتصاد کشورها می شود.

آلفا توکوفرول رایج ترین شکل ویتامین E در بافت های انسانی است. افزایش استرس اکسیداتیو یک واسطه مهم در آسیب اندوتلیال در پاتولوژی فشار خون بالا در ارتباط با افزایش تولید پروتئین های اکسیدان مانند سوپراکسیداسیون پراکسید هیدروژن، کاهش سنتز اکسید نیتریک و کاهش ظرفیت بیولوژیکی آنتی اکسیدان ها است. استرس اکسیداتیو با اختلال در عملکرد اندوتلیال، التهاب، هیپرتروفی، فیبروز و رگزایی در ارتباط با تغییر شکل عروقی در فشار خون بالا همراه است.

کمبود ویتامین E می تواند شبکه های میکرو ریبونوکلئیک اسید (micro-RNA) را محدود کند و این می تواند منجر به ایجاد آترواسکلروز شود. کمبود ویتامین E باعث ایجاد اثرات نامطلوب در سیستم قلبی عروقی می شود، اما تاثیر استفاده از آن در درمان بیماری ها هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا