سلامت خانواده

وحشت نکنید! ملحفه های شما میزبان میلیون ها باکتری، قارچ، کنه و ویروس است/ چند روز باید ملحفه و بالش را بشوییم؟

بر اساس یک گزارش آنلاین، اگر بدانید که ملحفه های شما میزبان میلیون ها باکتری، قارچ، کنه و ویروس است، ممکن است دچار وحشت شوید. هر کدام از این موجودات فکر می کنند بستر شما بهشت ​​است. مکانی گرم پر از عرق، بزاق، سلول های مرده پوست و ذرات غذا برای یک جشن نجیب که این موجودات می توانند در آن رشد کنند.

یورو نیوز در خبری نوشت: برای مثال مایت های گرد و غبار را در نظر بگیرید. بدن ما روزانه 500 میلیون سلول پوستی را از دست می دهد و اگر شما یک کنه ریز گرد و غبار هستید، تخت شما مانند یک بوفه سلف سرویس است. متأسفانه، هم حشرات و هم مدفوع آنها می توانند باعث آلرژی، آسم و اگزما شوند.

ملحفه ها همچنین پناهگاهی برای باکتری ها هستند. محققان انستیتو پاستور فرانسه قبلاً کشف کرده بودند که ملحفه‌های کثیف پر از باکتری‌های استافیلوکوک هستند که معمولاً روی پوست انسان یافت می‌شوند.

اگرچه بیشتر گونه های استافیلوکوک خوش خیم هستند، اما برخی از آنها مانند استافیلوکوکوس اورئوس می توانند باعث عفونت های پوستی، آکنه و حتی ذات الریه در بیماران دچار نقص ایمنی شوند.

در برخی موارد، به ویژه در بیمارستان ها، این باکتری ها از طریق زخم های باز وارد بدن می شوند و می توانند باعث بیماری های جدی شوند.

در سال 2013، محققان یک شرکت تشک سازی آمریکایی به نام “Amerisleep” نمونه ای از یک روبالشی خانگی را که یک هفته شسته نشده بود، برداشتند و آن را آزمایش کردند.

نتایج آزمایش نشان داد که روبالشی حاوی حدود سه میلیون باکتری در هر اینچ مربع (2.5 سانتی‌متر مربع) است که حدود 17000 برابر بیشتر از یک صندلی توالت معمولی آلوده است.

محققان دیگر شش بالش خواب از دوستان و خانواده (شامل نوجوانان 18 ماهه تا 20 ساله) جمع آوری کردند و آنها را آزمایش کردند.

نتایج نشان داد که همه بالش ها حاوی قارچ، به ویژه Aspergillus fumigatus، گونه ای که معمولا در خاک یافت می شود، بودند.

دیوید دنینگ، استاد بیماری‌های عفونی و بهداشت عمومی در دانشگاه منچستر در بریتانیا، می‌گوید: «اگر بخواهیم از نظر اعداد صحبت کنیم، شما در مورد میلیاردها یا تریلیون‌ها ذرات قارچی در هر بالش صحبت می‌کنید.

وی افزود: دلیلش این است که همه شما [قارچ] متوجه خواهید شد که بیشتر ما عرق شبانه داریم. همچنین، همه ما مایت های گرد و غبار خانگی را در رختخواب خود داریم. قارچ ها و باکتری ها برای زندگی به یک محیط مساعد نیاز دارند و بالش شما هر شب گرم می شود زیرا سرتان روی آن است. بنابراین برای آنها رطوبت، غذا و گرما دارید.»

از آنجایی که بسیاری از ما به ندرت بالش های خود را می شوییم، قارچ ها می توانند سال ها در حالت نسبتاً خاموش زندگی کنند. تنها زمانی که آنها آشفته می شوند زمانی است که ما به بالش های خود ضربه می زنیم تا آنها برای سرمان راحت تر شوند. این می تواند هاگ های قارچ را وارد اتاق خواب ما کند.

حتی اگر آنها را بشوییم، قارچ ها می توانند تا 50 درجه سانتیگراد زنده بمانند. شستن بالش ها، اگر به درستی خشک نشوند، ممکن است آنها را حتی بیشتر مرطوب کند و به قارچ اجازه رشد بیشتر بدهد.

محققان می گویند برای حفظ سلامتی و بهداشت، ملافه ها و ملحفه ها باید به طور مرتب شسته شوند.

اما حالا که شستن بالش صددرصد به وضعیت کمک نمی کند، آیا کاری از دست ما بر می آید؟ به گفته دکتر دنینگ، مگر اینکه مبتلا به آسم، بیماری ریوی یا بیماری سینوسی هستید، باید هر دو سال یکبار بالش خود را تعویض کنید.

اما افرادی که بیماری های زمینه ای مانند آسم دارند باید هر سه تا شش ماه یک بالش جدید بخرند.

با توجه به دفعات شستن ملحفه ها، اکثر کارشناسان توصیه می کنند که این کار را به صورت هفتگی انجام دهید. اتوکشی علاوه بر شستن ملحفه باعث کاهش باکتری های روی ملحفه ها نیز می شود.

دکتر دنینگ می گوید: «اگر وقت دارید، تمام ملحفه های خود را با دقت اتو کنید. به هر حال همه ما در بدنمان باکتری داریم، بنابراین [برای یک فرد سالم] “این واقعا مهم نیست.”

وی می افزاید: اما اگر فرد بیمار و آسیب پذیری هستید این موضوع می تواند اهمیت بیشتری داشته باشد و اگر کودکی دارید که رختخواب را خیس می کند، قطعا باید در مورد شست و شو و استفاده از دمای بالا سخت گیری بیشتری داشته باشید.

در عین حال، خوابیدن حیوان خانگی روی تخت، تعداد باکتری ها و قارچ ها را نیز افزایش می دهد.

به این موارد باید دوش نگرفتن قبل از خواب، خوابیدن با جوراب های کثیف یا خوابیدن با آرایش یا لوسیون روی پوست را نیز اضافه کرد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در رختخواب خود غذا می خورید، باید به این موضوع نیز توجه کنید.

دکتر دنینگ می‌گوید: «من نمی‌گویم هیچ‌کس نباید در رختخواب غذا بخورد، اما فکر می‌کنم اگر این کار را می‌کنید، شستن ملحفه‌های خود را به طور منظم جدی بگیرید. و در این صورت هفته ای یک بار شستن کفایت نمی کند».

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا