سلامت خانواده

شناسایی 10 مورد وبا در سال جاری/علائم، راه های انتقال و راهکارهای پیشگیری از وبا

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری وبا یک عفونت حاد اسهالی است که دامنه وسیعی دارد، حدود 75 درصد از افرادی که به عفونت مبتلا هستند. ویبریو وبا آنها ممکن است هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند، 20٪ دیگر اسهال دارند که نمی توان آن را از اسهال ناشی از سایر ارگانیسم ها تشخیص داد.

در 2 تا 5 درصد افراد مبتلا، عفونت اسهال آبکی، استفراغ و کم آبی رخ می دهد و در برخی موارد حتی تا 25 لیتر آب در روز دفع می شود. اگر این هدررفت آب جبران نشود برای فرد خطرناک و کشنده است. خواهد بود وبا علائم با اسهال آبکی حجیم بدون تب و کرامپ های شکمی شروع می شود.

همچنین استفراغ و گرفتگی دردناک در پاها شایع است و در موارد شدید ممکن است گرفتگی معده و درد در دست و پا وجود داشته باشد، پوست افراد مبتلا چروکیده شده و ادرار آنها کم و بسیار غلیظ می شود.

ثبت بیش از 307 هزار مورد وبا در 26 کشور جهان

وبا یک عفونت حاد اسهالی است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ایجاد می شود. ویبریو وبا رخ می دهد، این بیماری مربوط به دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و سیستم نامناسب جمع آوری فاضلاب بوده و به شدت مسری است.

اگرچه اکثر افراد مبتلا علائم بالینی ندارند یا علائم خفیفی دارند و می توان آنها را با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد، اسهال شدید آبکی می تواند منجر به مرگ و میر شود. میر و ناتوانی زیاد همراه و منجر به مرگ بیمار در عرض چند ساعت می شود.

با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر، این امکان وجود دارد که بیماری وبا به سرعت گسترش یابد، این بیماری همچنان به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی جوامع در جهان تلقی می شود و به گفته سازمان بهداشت جهانی، بروز اسهال آبکی حاد و بیماری وبا در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است.

از اول ژانویه تا 28 جولای 2024، 307433 مورد وبا و 2326 مورد مرگ ناشی از این بیماری در 26 کشور از پنج منطقه سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است و بیشترین موارد گزارش شده در منطقه مدیترانه شرقی بوده است. .

وبا در کشور در گروه بیماری های مشمول گزارش فوری تلفنی قرار می گیرد، سیستم مراقبت از وبا مبتنی بر مراکز مراقبت مبتنی بر مرکز بهداشت و با هر دو روش است. ساندرمک و اتیولوژیک اجرا می شود

مولفه های اصلی سیستم مراقبتی این بیماری شامل شناسایی دقیق و به موقع بیماران مبتلا به سندرم اسهال آبکی حاد، نمونه برداری از موارد مشکوک به وبا، انجام تست های آزمایشگاهی با استفاده از روش کشت برای شناسایی موارد قطعی عفونت و همچنین انجام تست های حساسیت ضد میکروبی است. در سویه ها ویبریو وبا در بیماران با تشخیص قطعی وبا، ارزیابی بیمار و ارزیابی محیطی، انتشار اطلاعات به ذینفعان و شرکای برنامه است.

شناسایی 10 مورد ابتلا به وبا در پنج استان کشور

از شیوع سال جاری تا پایان شهریورماه 10 مورد ابتلا به وبا در پنج استان کشور شناسایی شده است و در این مدت هیچ مورد فوتی بر اثر وبا گزارش نشده است و از 4 مرداد تا شهریور 10 مورد شناسایی شده است. 7. .

بر اساس بررسی‌های انجام شده، 90 درصد موارد آلوده که معادل 9 نفر است، جزء موارد وارداتی از کشورهای دیگر طبقه‌بندی می‌شوند و تنها یک مورد انتقال محلی است.ویبریو وباانجام شد، روش تشخیص در همه بیماران کشت مدفوع بود و ایزوله در تمام بیماران با تشخیص قطعی وبا شناسایی شد. ویبریو وبا O1 سروتیپ اوگاوا 9 نفر مبتلا به وبا ملیت ایرانی و یک نفر افغانی هستند.

موارد ابتلا به وبا شامل عفونت مشکوک یا قطعی وبا است که خارج از واحد مراقبت و مستندات به دست آمده است. اپیدمیولوژیک از طریق مطالعات موردی یا مستندسازی به دست آمده است میکروبیولوژیکی یا هر دو، این موضوع را تایید کنید.

موارد «وبا وارداتی» به دو نوع «موارد وارداتی از کشورهای دیگر» و «موارد وارداتی از داخل کشور» تقسیم می‌شوند. موارد وارداتی از کشورهای دیگر، مواردی که عفونت در کشور دیگری به دست آمده است، همچنین مواردی که از داخل کشور وارد شده اند، عفونت در واحد مراقبتی دیگر، اما در داخل کشور به دست آمده و موارد انتقال محلی وبا مشکوک یا تایید شده است. عفونت وبا که در همان بخش مراقبتی که بیمار در آن شناسایی شده بود، به دست آمد.

علائم وبا چیست؟

از هر 10 نفر مبتلا به وبا یک نفر علائم شدیدی را تجربه می کند که در مراحل اولیه عبارتند از:

  • اسهال آبکی فراوان
  • استفراغ کردن
  • تشنگی
  • گرفتگی عضلات پا
  • بی قراری یا تحریک پذیری

علائمی که به دنبال اسهال ایجاد می شود، کم آبی شدید بدن است که پزشک معالج باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • ضربان قلب سریع
  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
  • غشاها غشای مخاطی خشک
  • فشار خون پایین

چگونه از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا از جمله بیماری‌های اسهالی و وبا در منزل، مراکز تفریحی، پارک‌ها و مسافرت‌ها باید به نکات بهداشتی زیر توجه کرد:

از کپک و یخ های کارخانه ای غیر بهداشتی استفاده نکنید زیرا احتمال آلودگی به وبا یا سایر میکروب ها در آب مصرفی در مراحل تولید و عرضه وجود دارد.

در سفر آب و غذای سالم و سالم همراه داشته باشید و یا از نوشیدنی ها و مواد غذایی با بسته بندی ایمن و بهداشتی استفاده کنید و هرگز در رودخانه هایی با آب مشکوک شنا نکنید.

از نوشیدن آب مشکوک در پارک ها، باغ ها و فضای سبز و همچنین آب آشامیدنی ذخیره شده در منابع آب و آبنماهای کنار جاده ای که لیوان های مشترک دارند و آبی که در ظروف عمومی در اتوبوس های بین شهری و استفاده از یخ قالبی برای خنک سازی سرو می شود. خودداری کنند

از خرید مواد غذایی از دست فروش خودداری کنید و تا حد امکان از خوردن سبزیجات، کاهو، کلم، خیار و گوجه فرنگی تا رفع خطر انتقال وبا خودداری کنید و در صورت لزوم ضدعفونی و سپس مصرف کنید.

از قرار دادن سبزیجات و میوه های شسته نشده و استریل نشده در یخچال جدا خودداری کنید، قبل از خوردن غذا و دست زدن به غذا دست های خود را با آب و صابون بشویید و ضمن رعایت بهداشت فردی از شنا در استخر، رودخانه، جوی آب و جوی های آلوده خودداری کنید.

این بیماری به مدت یک تا سه هفته (یعنی زمانی که میکروب در مدفوع پیدا شد) مسری است و در صورت مشاهده هر موردی از اسهال به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

بدون تجویز پزشک از مصرف قرص ضد اسهال به هر حال، بسیاری از افراد به دلیل خوددرمانی و استفاده از برخی داروها از آن اجتناب کنید ضد اسهال در این بیماری دچار مشکلات حاد و از دست دادن زمان می شوند که برای این بیماران فوق العاده حیاتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا