بهداشت و درمان

شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در ۶ ماهه نخست سال

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از امسال تا پایان شهریورماه 10 مورد ابتلا به وبا در 5 استان کشور شناسایی شده است. و هیچ مورد مرگ و میر ناشی از وبا نبوده است. در این مدت گزارش نشده است. 10 مورد شناسایی شده بین 25 اوت تا 7 سپتامبر شناسایی شدند.

بر اساس بررسی های انجام شده 90 درصد موارد آلوده که معادل 9 نفر است در زمره موارد وارداتی از کشورهای دیگر طبقه بندی شده و تنها یک مورد به نام ویبریوکولرا به صورت محلی منتقل شده است. روش تشخيص در كليه بيماران كشت مدفوع و جدايه شناسايي شده در تمام بيماران با تشخيص قطعي وبا سروتيپ O1 Vibriocholera Ogawa بود. 9 نفر مبتلا به وبا تابعیت ایرانی و یک نفر افغانی دارند.

موارد وبا، عفونت مشکوک یا تایید شده وبا است که در خارج از واحد مراقبت به دست می آید و با اسناد اپیدمیولوژیک به دست آمده از طریق بررسی موردی یا مستندات میکروبیولوژیکی یا هر دو تایید می شود.

موارد “وبا وارداتی” به 2 نوع تقسیم می شود: “موارد وارداتی از کشورهای دیگر” و “موارد وارداتی از داخل کشور”. موارد وارداتی از کشورهای دیگر، مواردی که عفونت در کشور دیگری به دست آمده است. همچنین در مواردی که از داخل کشور وارد شده اند، عفونت در واحد مراقبت دیگری اما در داخل کشور به دست آمده است.

یک مورد انتقال موضعی وبا، یک عفونت مشکوک یا قطعی وبا است که در همان واحد مراقبتی که بیمار در آن شناسایی شده است، به دست آمده است.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، وبا یک عفونت حاد اسهالی است که پس از خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکولرا ایجاد می شود. این بیماری اساساً مربوط به دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و سیستم جمع آوری نامناسب فاضلاب است. این بیماری به شدت مسری است. اگرچه اکثر افراد مبتلا علائم بالینی ندارند یا علائم خفیفی دارند و می توان با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد علائم شدید اسهال آبکی حاد می تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالا همراه باشد و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود. .

همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر امکان گسترش سریع را دارد. این بیماری همچنان به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی جوامع در جهان محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال‌های اخیر بروز اسهال آبکی حاد و وبا رو به افزایش بوده است. از اول ژانویه تا 28 جولای 2024، 307 هزار و 433 مورد وبا و 2 هزار و 326 مورد مرگ ناشی از این بیماری در 26 کشور از 5 منطقه سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که بیشتر آنها در منطقه مدیترانه گزارش شده است. شرقی بوده است.

بیماری وبا در کشور در گروه بیماری های مشمول گزارش فوری تلفنی قرار می گیرد، سامانه مراقبت وبا مبتنی بر «نظارت مبتنی بر تسهیلات بهداشتی» و با دو روش سندرمی و علت شناسی اجرا می شود.

اجزای اصلی سیستم مراقبتی این بیماری شامل شناسایی دقیق و به موقع بیماران مبتلا به سندرم اسهال حاد آبکی تصویر بالینی، نمونه برداری از موارد مشکوک به وبا، انجام معاینه آزمایشگاهی به روش کشت برای شناسایی موارد تایید شده عفونت و همچنین انجام آزمایشات برای بررسی است. حساسیت ضد میکروبی در سویه های ویبریو وبا در بیماران با تشخیص قطعی وبا، ارزیابی بیمار و ارزیابی محیطی، انتشار اطلاعات به ذینفعان و شرکای برنامه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا