سلامت خانواده

شناسایی 10 مورد وبا در 6 ماهه نخست سال – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، بنابراین بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع سال جاری تا پایان شهریورماه 10 مورد ابتلا به وبا در 5 استان کشور شناسایی شده و در این مدت هیچ مورد فوتی بر اثر وبا گزارش نشده است. . 10 مورد شناسایی شده بین 25 اوت تا 7 سپتامبر شناسایی شدند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، 90 درصد موارد آلوده که معادل 9 نفر است، جزء موارد وارداتی از کشورهای دیگر طبقه‌بندی می‌شوند و تنها یک مورد انتقال محلی است.ویبریو وباروش تشخيص در كليه بيماران كشت مدفوع بود و در تمام بيماران با تشخيص قطعي وبا ايزوله شناسايي شد. ویبریو وبا O1 سروتیپ اوگاوا 9 نفر مبتلا به وبا ملیت ایرانی و یک نفر افغانی بوده است.

موارد وبا عفونت مشکوک یا تایید شده وبا است که خارج از واحد مراقبت و مستندات به دست آمده است اپیدمیولوژیک از طریق مطالعات موردی یا مستندسازی به دست آمده است میکروبیولوژیکییا هر دو، این موضوع را تایید کنید.

موارد “وبا وارداتی” به 2 نوع تقسیم می شود: “موارد وارداتی از کشورهای دیگر” و “موارد وارداتی از داخل کشور”. موارد وارداتی از کشورهای دیگر، مواردی که عفونت در کشور دیگری به دست آمده است. همچنین در مواردی که از داخل کشور وارد شده اند، عفونت در واحد مراقبت دیگری اما در داخل کشور به دست آمده است.

یک مورد انتقال موضعی وبا، یک عفونت مشکوک یا قطعی وبا است که در همان واحد مراقبتی که بیمار در آن شناسایی شده است، به دست آمده است.

بنابراین بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، وبا یک عفونت حاد اسهالی است که به دنبال مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ایجاد می شود. ویبریو وبا این بیماری اساساً به دلیل دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و سیستم جمع آوری است بیاورید فاضلاب نامناسب وصل شده است. این بیماری به شدت مسری است. اگرچه اکثر افراد مبتلا علائم بالینی ندارند یا علائم خفیفی دارند و می توان آنها را با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد، اسهال شدید آبکی می تواند منجر به مرگ و میر شود. میر و ناتوانی زیاد همراه و منجر به مرگ بیمار در عرض چند ساعت می شود.

همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر امکان گسترش سریع را دارد. این بیماری همچنان به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی جوامع در جهان محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال‌های اخیر بروز اسهال آبکی حاد و وبا رو به افزایش بوده است. از اول ژانویه تا 28 جولای 2024، 307 هزار و 433 مورد وبا و 2 هزار و 326 مورد مرگ ناشی از این بیماری در 26 کشور از 5 منطقه سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که بیشتر آنها در منطقه مدیترانه گزارش شده است. شرقی بوده است.

بیماری وبا در کشور در گروه بیماری های مشمول گزارش فوری تلفنی قرار می گیرد، سیستم مراقبت از وبا مبتنی بر پایش مراکز درمانی و با هر دو روش است. ساندرمک و اتیولوژیک اجرا می شود

مولفه های اصلی سیستم مراقبتی این بیماری شامل شناسایی دقیق و به موقع بیماران مبتلا به سندرم اسهال آبکی حاد تصویر بالینی، نمونه برداری از موارد مشکوک به وبا، انجام معاینه آزمایشگاهی به روش کشت برای شناسایی موارد تایید شده عفونت و همچنین انجام تست های حساسیت ضد میکروبی است. در سویه ها ویبریو وبا در بیماران با تشخیص قطعی وبا، ارزیابی بیمار و ارزیابی محیط، انتشار اطلاعات به ذینفعان و شرکای برنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا