سلامت خانواده

راهکارهای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در طب ایرانی

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسیدمهشید چایچی با اشاره به افزایش ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال و با بیان اینکه شرط پیشگیری و درمان اصلاح سبک زندگی با توجه به مزاج فرد و تقویت سیستم دفاعی بدن است، گفت: اگر فرد از کم خونی رنج می برد و ضعف جسمانی از ضروریات غذاهاست مقوی و مولد خون مانند آبگوشت، تخم عسل، کباب چینجاآب انگور، آب سیب، آب هویج، شیر بادام و غیره بادامرب سیب و چغندر آب نخودآب عسل با آب لیمو یا آجیل برای تقویت طبیعت و قوای عمومی بدن و پرهیز از مصرف غذاهای دیر هضم، شور و تند مصرف شود. پارادوی و از فست فود اجتناب کنید.

وی افزود: تنظیم زمان غذا خوردن و پرهیز از پرخوری و سریع غذا خوردن نیز از عادات غذایی مهم تقویت کننده طبیعت است. مشاور بدن و پیشگیری از بیماری ها نقش مهمی دارند. دفع ادرار، مدفوع یا تعریق از راه های دفع مواد زائد در بدن است و عدم تعادل در هر یک از آنها فرد را مستعد ابتلا به بیماری می کند، افراد مبتلا به یبوست بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های عفونی هستند و باید درمان با اصلاح تغذیه و پیاده روی منظم می تواند این مشکل را حل کند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: مصرف میوه جات میلیون مانند سوپ گلابی، انجیر و سبزیجات به همراه روغن بادام خوراکی یا روغن زیتون و شربت سورگوم با آب گرم به درمان یبوست کمک می کند. همچنین اگر فردی استرس دارد یا بی خوابی دارد باید اصلاح شود زیرا برهم زدن تعادل خواب و بیداری باعث اختلال در سیستم می شود. ایمنی بدن را ضعیف می کند و فرد را مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می کند، ورزش ملایم و پیاده روی سریع در فصل پاییز بین صبح تا ظهر، حدود ساعت 10 تا 12 ظهر که هوا متعادل تر است، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

چایچی با اشاره به نتایج مطالعات و مقالاتی در مورد عسل که حاکی از خاصیت ضدباکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن است، گفت: مصرف شربت عسل با آب لیمو صبح ها بدون ناشتا با آب گرم مقوی این سیستم ایمنی بدن است و اگر فردی سرماخورده یا آنفولانزا داشته باشد به بهبودی از علائم بیماری کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید خودسرانه از گیاهان دارویی استفاده کرد، تصریح کرد: به عنوان مثال آویشن به تنهایی برای درمان سرماخوردگی با هیچ علامتی مناسب نیست و در مواردی ممکن است باعث تشدید بیماری شود، همچنین افرادی که طبع گرم دارند باید مراقب خوردن باشند. گیاهان گرم مخصوصا در روزهای اول و زمانی که تب دارید.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: در صورت خشک بودن سرفه، روغن دادن به بینی با روغن بنفشه، مصرف چای پنیر، عناب، نشاسته، فرنی، ابریشم بادام همراه با مواد لعاب دار مانند دانه های شربت، دانه های بالنگو، دانه گندم سیاه به دانه به بهبود این سرفه ها و در صورت سرفه کمک می کند. خالتادر به عنوان مثال استفاده از آویشن یا شربت با ترکیبات رازیانه، آویشن و بابونه، چرب کردن بینی با روغن سیاه دانه، ماساژ سینه، ماساژ و بادکش کردن پشت ریه ها و استفاده از حمام داغ و بخور به بهبود سرفه کمک می کند.

چایچی با اشاره به اینکه گاهی دستگاه گوارش نیز با سرماخوردگی درگیر می شود، گفت: مصرف چای نعناع یا قطره عرق باعث بهبود علائم گوارشی مانند اسهال و دل درد می شود. پیچ و تاب کمک می کند؛ زنان باردار در مصرف گیاهان دارویی دقت بیشتری داشته باشند، گیاهانی مانند آویشن، گل گاوزبان، گل ختمی و پنیر بهتر است در سه ماه اول بارداری توسط زنان باردار استفاده نشود و توصیه می کنیم در زمان بیماری استراحت کافی، شستن گلو و بینی با آب و نمک ولرم روزی حداقل سه بار با بخور آب گرم، سوپ جو با سبزی خوردن، آب سیب و لیمو و در صورت لزوم روغن بابونه گلو و سینه را رقیق کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا