سلامت خانواده

طرح پزشک خانواده در شهرستان ها اجرا شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ظفر خاندی در مراسم معارفه دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت و تجلیل از خدمات دکتر حسین فرشیدی معاون سابق بهداشتی وزارت بهداشت در تالار امام جواد.الف) ستاد وزارت بهداشت با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان کشور باید تقویت و نوسازی شود، گفت: سامانه الکترونیکی از ابتدا تا پایان سلامت نیاز به نوسازی دارد و با برنامه های ابلاغی رئیس جمهور و اشراف کامل که وی در حوزه سلامت باید با هماهنگی بین‌بخشی برنامه‌های مهم در حوزه سلامت در اسرع وقت اجرایی شود و برنامه‌هایی مانند پزشکی خانواده از وضعیت معلق فعلی تعیین تکلیف شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر ساختار منسجم نداشته باشیم هر بودجه ای که هزینه کنیم هدر می رود بنابراین مثلث ساختار، نیروی انسانی و اقتصاد باید تکمیل شود.

ظفر قندی افزود: سربلندی حوزه سلامت و افتخارات آن در سراسر کشور از روستاهای دور افتاده تا مجامع بین المللی مشهود است. لذا باید قدردان تمامی زحمتکشان این عرصه و مدیران سابق آن باشیم.

وی با بیان اینکه مدیریت در حوزه سلامت مانند مسابقه امدادی است که همه در آن شرکت می کنند و در نهایت تیم پیروز می شود نه فرد، گفت: از زمانی که دکتر مرندی و دکتر ملک افضلی اولین سکانداران نظام بودند. معاونت بهداشتی کشور تا زمان دکتر فرشیدی. که چوب امداد را به رئیسی تحویل داد، شاهد بودیم که شاخص های سلامت بهبود یافته و باعث افتخار ایران در جهان شده است.

ظفر خاندی وی تصریح کرد: تلاش همگان در حوزه سلامت از بهورز گرفته تا مراقبین سلامت و پزشک خانواده تا نمایندگان مجلس و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت باعث افتخار جامعه در این عرصه شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تجربه دکتر رئیسی در دوران کرونا یک ارزش افزوده برای مدیریت معاونت بهداشتی است، تصریح کرد: یکی از شاخص هایی که در سال های گذشته روی آن بسیار کار شده است. کاهش مرگ و میر مادران در حین زایمان که با قیمت قابل بهبود نیست. مرگ مادران از صدها مورد قبل از انقلاب به حدود 15 مورد کاهش یافته است و باید گفت که نجات حتی یک مادر قیمتی ندارد.

ظفر خاندی با بیان اینکه برای نسل های آینده چیزی از ما خواسته نمی شود جز شاخص هایی مانند کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان از پای نخواهند ماند، وی گفت: در این مدت مسئولیت وظایف مهمی از جمله جوانی جمعیت که البته یک مسئولیت ملی است و ارتقای آن به همه ارکان محول شده است. از بخش بهداشت.” چون این مشکل بسیار بزرگتر از حوزه سلامت و حتی نظام سلامت کشور است و باید به آن نگاه ملی کرد. حتی باید گفت به آن توجه کنید مشکل جمعیت کشور در حال حاضر دیر شده است و اگر تلاش خود را مضاعف نکنیم به زودی دیرتر هم خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در صورت ادامه روند کنونی متاسفانه در آینده ای نه چندان دور جمعیت کشور به 42 میلیون نفر خواهد رسید و بیش از 50 درصد آنها سالمند خواهند بود و در واقع جمعیت کشور شبیه به یک جمعیت خواهد شد. درختی کهنسال که دیگر میوه نمی دهد.

توجه کرد مشکل وی جمعیت را یک مسئولیت ملی دانست که در راس آن ستاد جمعیت ملی و رئیس جمهور است و نمایندگان مجلس در آن دخیل هستند و باید با دید فرادستگاهی به آن نگاه کرد.

ظفر خاندی وی با بیان اینکه 73 ماده در قانون جمعیت جوانان وجود دارد که 30 ماده آن خارج از حوزه سلامت است، بنابراین اجرای این قانون نیازمند عزم ملی است، گفت: حوزه مسکن، اقتصاد و رسانه ملی در اختیار ما نیست. و وجود ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور باید این مناطق را تقویت کند تا بنا به دستور رهبری تحولی در حوزه جمعیتی صورت گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکل دوم اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: برنامه پزشکی خانواده در چهار برنامه پنج ساله توسعه کشور به عنوان یک برنامه مهم در حوزه سلامت ذکر شده است. . انجام نشده است و این برنامه باید در شهرستان ها نیز اجرا شود.

ظفر خاندی وی افزود: پزشکی خانواده در برنامه هفتم توسعه کشور تکلیف یک ساله است و اجرای آن الزامات بودجه ای دارد. پزشکی خانواده زمانی سامان می‌یابد که پزشک خانواده انگیزه، شرایط مناسب و زندگی عادی داشته باشد تا بتواند خدمت کند. پرداخت حقوق 14 میلیونی به پزشک خانواده کارساز نیست. در بودجه سال گذشته اعتباری برای این برنامه پیش بینی نشده بود و باید در بودجه سال آینده پیش بینی های لازم در این زمینه انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکلات، بحران ها و انتقادات همیشه وجود داشته است، گفت: فردی که در حوزه سلامت وارد خدمت مدیریتی می شود باید عشق خدمت به مردم و کشور را داشته باشد. اگر عشق داشت از کار لذت می برد و موفق می شد.

وزیر بهداشت در ابتدای سخنان خود با تسلیت شهادت سید حسن نصرالله گفت: از صمیم قلب فقدان شهید مقاومت سید حسن نصرالله را تسلیت می گویم که مقاومت را سیراب و تقویت کرد.

وی در پایان از زحمات و خدمات دکتر فرشیدی قدردانی کرد و ضمن تقدیر از دکتر رئیسی به دلیل قبول مسئولیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، برای ایشان در اجرای برنامه ها و انجام مسئولیت ها آرزوی موفقیت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا