سلامت خانواده

اهمیت مصرف این ویتامین در نیمه دوم سال

الهه جعفرزاده: تخمین زده می شود که یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. برخلاف سایر ویتامین‌هایی که عمدتاً از طریق غذا دریافت می‌کنیم، ویتامین D اغلب با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می‌آید و تولید می‌شود. به همین دلیل به آن «ویتامین آفتاب» نیز می‌گویند. اما تنها این یک روش سطح کافی از این ویتامین را تضمین نمی کند.

چرا احتمال کمبود سطوح ویتامین وجود دارد D در پاییز و زمستان بیشتر است؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک مسیر کلیدی در تولید طبیعی ویتامین D است. بسته به سطح ملانین در پوست، باید حداقل 10 تا 30 دقیقه چندین بار در هفته نور خورشید دریافت کنیم. اگر پوست تیره تری دارید، بهتر است زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانید.

طبیعتاً دسترسی ما به نور خورشید در پاییز و زمستان کاهش می یابد. روزهای کوتاه، آب و هوای نامناسب و تمایل به گذراندن زمان بیشتر در داخل خانه، همگی به کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و در نتیجه کاهش سطح ویتامین D کمک می کنند.

با این حال، موضوع “کاهش سطح ویتامین D” آخرین چیزی است که در این فصل اهمیت دارد. بلکه تاکید بر افزایش سطح ویتامین D به منظور جلوگیری از ویروس های پاییز و زمستان است. بازگشایی مدارس و پرجمعیت بودن نیز این امکان را افزایش می دهد. اما مصرف ویتامین D به عنوان سپر ایمنی، این شرایط را تا حد قابل توجهی کنترل می کند و شما را از انواع بیماری ها و سیستم ایمنی ضعیف در امان نگه می دارد.

دلایل اهمیت مصرف ویتامین ها D در پاییز و زمستان

1. تضمین سلامت استخوان

ویتامین D تنها ویتامینی است که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. کلسیم یک ماده معدنی است که به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کند. حتی با مقادیر کافی کلسیم، بدن نمی تواند بدون دریافت کافی ویتامین D از خواص آن استفاده کند. به همین دلیل است که کمبود ویتامین D می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها (استئومالاسی) و در موارد شدیدتر، پوکی استخوان شود.

2. کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی

مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D ممکن است خطر التهاب مزمن را افزایش دهد. التهاب مزمن بدن را در حالت آماده باش دائمی قرار می دهد و سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله می کند. این امر خطر ابتلا به بیماری های شدید مانند برخی سرطان ها، حملات قلبی و غیره را افزایش می دهد.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

در پاییز و زمستان بسیاری از افراد به دلیل آنفولانزا و ویروس سرماخوردگی بیمار می شوند. با این حال، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری در این زمان از سال، دریافت سطوح کافی ویتامین D است که برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است. ویتامین D برای فعال کردن سیستم ایمنی ضروری است. بدون سطوح کافی از این ماده مغذی، بدن نمی تواند با عفونت ها مبارزه کند. علاوه بر این ویتامین D با تقویت ریه ها و سیستم تنفسی عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و شما را از سرماخوردگی، برونشیت، آنفولانزا و عفونت های تنفسی رایج دور نگه می دارد.

اهمیت مصرف این ویتامین در نیمه دوم سال

روش های تامین ویتامین D در پاییز و زمستان

سه راه برای دریافت ویتامین D وجود دارد: از طریق نور خورشید، رژیم غذایی و مکمل ها.

نور خورشید

نور خورشید با پوست واکنش نشان می دهد و ویتامین D را در بدن تولید می کند. توصیه می شود بسته به نیاز روزانه یک یا دو بار در حدود 10 دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

تغذیه

مقدار کمی ویتامین D در برخی غذاها وجود دارد و دریافت ویتامین D کافی از طریق غذاهایی که مصرف می کنیم کمی دشوار است. غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از قارچ، ماهی های چرب مانند شاه ماهی، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی، تخم مرغ، جگر، نان و لبنیات غنی شده با ویتامین D.

مکمل ها

مصرف مکمل های ویتامین D روشی موثر برای تامین این ماده مغذی است و می تواند کمبود آن را جبران کند. قبل از شروع مکمل یا تغییر دوز آن، آزمایش خون برای کنترل سطح ویتامین D مورد نیاز است. هرگز بدون مشورت پزشک بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید، زیرا ویتامین D بیش از حد می تواند خطرناک باشد.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان مصرف ویتامین D چه زمانی است؟ صبح یا شب؟

مصرف کدام ویتامین برای مردان ضروری است؟ / 5 ویتامین و مکمل مفید برای سلامت مردان

خطرات کمبود ویتامین D برای زنان چیست؟

این ویتامین را در صبح بخورید بهتر جذب می شود

منابع: theros, naturewise

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا