بهداشت و درمان

ارزش بازار ۶۴ همتی تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی در ایران

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سازمان غذا و دارو در راستای شفاف سازی اطلاعات زنجیره تامین کالاهای سلامت محور، ارزش تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی و مواد اولیه و آنها را افزایش داد. قطعات ساخت به داشبورد مدیریتی “آمار تجهیزات و الزامات پزشکی 1401 و 1402” اضافه شده است.

این آمار برای دومین سال متوالی در تیرماه سال جاری اعلام شد که در آن اطلاعات کامل واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی شامل تعداد اقلام وارداتی، تعداد شرکت های واردکننده، ارزش دلار و ریال است. از واردات هر اقلام قابل دسترسی است. با توجه به توضیحات ارائه شده در افزونه جدید این داشبورد، ارزش ریالی از حاصل ضرب سه عامل معادل دلار، نرخ مبادله ای متناظر و ضرایب سود و هزینه تایید شده توسط تامین کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان محاسبه می شود.

ارزش واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال 1402 با 40 درصد افزایش نسبت به سال 1401 به 63 رسید. 9 حمت (هزار میلیارد تومان) دریافت شده است که 8.5 درصد (حدود 13 درصد) مربوط به مواد اولیه، قطعات ساختمانی است. و قطعات یدکی و مابقی صرف واردات محصولات نهایی این گروه از کالاها می شود. ارز ترجیحی نوع اول (با نرخ دلار 42000 ریال) که تنها به تجهیزات و ملزومات پزشکی اختصاص دارد، با حدود یک میلیارد دلار (9.83 همات) ارز بیش از 50 درصد ارزش دلاری کشور را پوشش می دهد. واردات این اقلام در سال 1402 در حالی است که تنها کمتر از 5 درصد آن (430 میلیارد تومان) صرف مواد اولیه و قطعات ساخت سازندگان شده است. بیش از 60 درصد ارز ترجیحی 4200 تومانی صرف واردات تجهیزات آزمایشگاهی (2.7 همت)، قلب و عروق (2.5 همت) و ارتوپدی (1.5 همت) می شود.

فیکسچر (6.3 همت)، اباتمنت ایمپلنت (1.6 همت)، دستگاه شتاب دهنده خطی (1.2 همت)، کامپوزیت تک لوله ای (1.1 همت) و استنت پزشکی (1 همت) به ترتیب بالاترین ارزش ریالی واردات تجهیزات و شامل ملزومات پزشکی می باشد.

ارزش بازار 64 همتی تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی در ایران

آمار تجهیزات پزشکی سال 1402 از طریق پنجره شفافیت سازمان غذا و دارو (publicbi.fda.gov.ir)، بخش «آمار» سایت رسمی اداره کل تجهیزات پزشکی (IMED.ir) و مستقیماً از این طریق. لینک (با نام کاربری publicuser و رمز عبور Public@12345) موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا