اخبار سلامت

آمار عجیب بیماری های مزمن در سالمندان ایرانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سیدرضا رایسکرمی; رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در همایش نقش جامعه در حمایت از سالمندان که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در سال های گذشته با توجه به ارتقای شاخص های سلامت و افزایش امید به زندگی به بیش از 72 سال است که با پدیده سالمندی مواجه بوده ایم.

وی افزود: باید زیرساخت های شبکه بهداشت و درمان خود را برای ارائه خدمات به سالمندان و تامین سلامت آنها تقویت کنیم.

آمار بالای بیماری های مزمن در سالمندان

در ادامه باقر لاریجانی؛ رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه نتایج تحقیقات در زمینه بیماری های مزمن سالمندان پرداخت و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده 70 درصد سالمندان بالای 65 سال دارای فشار خون بالا، چاقی و دیابت هستند. سایر بیماری های مزمن سالمندان همچنین نیمی از سالمندان دیابتی یا پیش دیابتی هستند و 60 درصد آنها کلسترول خون بالایی دارند.

لاریجانی ادامه داد: به عبارتی هر سالمندی چند نوع از این بیماری ها دارد و این آمار بالاست و موضوع بسیار مهمی است زیرا باعث می شود سالمندان دچار «پلی داروسازی» شوند، یعنی هر سالمندی به چند دارو نیاز دارد. .

وی بیان کرد: سالمندی در کشور ما یک معضل اساسی است و کشور ما در تجربه سالمندی پس از ژاپن و برخی کشورها در رتبه بعدی قرار دارد. سالمندان نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش می دهند و ICU و CCU های کشور را پر می کنند و در نتیجه نیاز به زیرساخت های بهداشتی را افزایش می دهند، بنابراین باید تلاش و برنامه ریزی کنیم تا این زیرساخت ها فراهم شود.

در ادامه این مراسم علیرضا نمازی; دبیر همایش نقش جامعه در حمایت از سالمندان همچنین تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت سالمند کشور که این میزان نیز بسیار بالاست، با چالش ها و مشکلاتی از جمله چالش های حوزه سالمندی در حوزه سلامت مواجه هستیم. از جمله کمبود منابع انسانی، کمبود منابع مالی کافی. ، عدم پوشش بیمه ای برخی خدمات و تجهیزات توانبخشی و کمبود نیروی توانبخشی برای سالمندان.

وی بیان کرد: فرصت کمی برای مقابله با مشکلات ناشی از پیری جمعیت داریم و از این رو کشور باید زیرساخت های خود را در زمینه سالمندی افزایش دهد. افزایش مراکز نگهداری از سالمندان، افزایش تخت سالمندان و تربیت نیروی انسانی کافی در حوزه سالمندی از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا