اخبار سلامت

سازمان بیمه سلامت: 35 درصد هزینه های بستری برای سالمندان است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدمهدی نشی امروز در نخستین کنگره ملی و بین المللی سیاست گذاری در حوزه سالمندی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان محسوب می شود. و نمی توان آن را متوقف کرد، اما باید مراقبت مناسب آن را به یک پیری پویا تبدیل کرد. پیری جمعیت در کشورهای توسعه یافته پدیده جدیدی نیست، اما کشورهای در حال توسعه از جمله ایران باید برای رفاه سالمندان خود چاره ای بیندیشند.

چرا ایران پیر شده است؟

وی در خصوص علت پیری ایران افزود: پیری جمعیت در نتیجه عواملی مانند کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی، کاهش باروری و افزایش مهاجرت جوانان به وجود آمده است. سالمندی علاوه بر اینکه شاهد رشد و توسعه فناوری و گسترش مراقبت های بهداشتی است، می تواند به یکی از بزرگترین چالش ها برای کشورها تبدیل شود.

نشی ادامه داد: مسائلی مانند نبود حمایت های اجتماعی، کمبود شغل، هزینه های زندگی و افزایش سرسام آور هزینه های بهداشت و درمان از جمله مواردی است که بر لزوم توجه به قشر سالمند جامعه تاکید دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه سلامت در کشور باید پیشگیری از بیماری، غربالگری به موقع و زندگی سالم برای جوانان را در دستور کار خود قرار دهد.

19 هزار میلیارد برای بیمه سلامت سالمندان هزینه شد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: سال گذشته 35 درصد از کل هزینه ها مربوط به بستری سالمندان بوده است.

قدیمی ترین و جوان ترین استان های کشور

وی با بیان اینکه گیلان، مازندران و تهران بیشترین درصد جمعیت سالمند را در ایران دارند، تصریح کرد: آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان کمترین درصد جمعیت سالمند را دارند.

چالش های نظام سلامت با پری جمات

نشی خاطرنشان کرد: سالمندی جمعیت نظام سلامت و بیمه را با چالش هایی همچون افزایش برداشت از منابع بیمه ای، افزایش شیوع بیماری های مزمن، افزایش انواع خدمات درمانی، افزایش مصرف دارو و عوارض پزشکی مواجه می کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در ایران به دلیل پیر شدن جمعیت، حتی قبل از اینکه با موج جمعیت سالمند مواجه شویم، صندوق های بازنشستگی در مرز بحران قرار دارند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا