اخبار سلامت

حرکت شتابان ایران به سوی پیری/ آینده نگران کننده سالمندی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، احمد دلبری امروز در اولین کنگره ملی و بین المللی سیاست گذاری در حوزه سالمندی که در تالار دارالفنون دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: سالمندی جمعیت یکی از مهمترین پدیده جهانی است که در سراسر جهان به سرعت در حال توسعه است. گسترش یافته و به مهمترین چالش جمعیتی در قرن بیست و یکم تبدیل شده است و پیامدهای بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیاری دارد. روند رو به افزایش پیری جمعیت بیش از آن چیزی است که برای کشورهای جهان پیش بینی می شد و باید آن را انقلابی خاموش دانست که چهره کشورها را تغییر می دهد.

وی افزود: جمعیت آینده نسبت به گذشته و آنچه تاکنون تجربه کرده ایم بسیار مسن تر خواهد بود. البته میزان پیری کشورها متفاوت است و عمدتاً تابعی از تاریخچه باروری و سبک فعلی است. برخی از کشورهای توسعه یافته شاهد پیری در اواخر قرن 19 و 20 بودند. به عنوان مثال در فرانسه 114 سال طول کشید تا نسبت جمعیت بالای 65 سال از 7 به 14 درصد افزایش یابد در حالی که این میزان پیری در ایران کمتر از 20 سال طول می کشد که بسیار سریعتر از سایر کشورها است و زمان کافی نیز دارد. . ما جمعیتی برای ایجاد زیرساخت برای رویارویی با این روند نوظهور نخواهیم داشت.

دلبری با بیان اینکه بیشترین تغییرات سالمندی جمعیت از سال 1420 به بعد رخ داد و کشور از این دهه وارد سالمندی شد، ادامه داد: با توجه به اهمیت تغییراتی که سالمندی جمعیت در سطوح خرد، میانی و کلان جامعه ایجاد می کند، برنامه ریزی و سیاست های مبتنی بر شواهد و با دیدگاه آینده نگر. اگرچه پیری جمعیت نشان‌دهنده موفقیت سیستم‌های بهداشتی و درمانی و بیمه‌ای است، اما افزایش جمعیت و تعداد سالمندان یک نگرانی اساسی است.

رئیس انجمن علمی پیری و پیری ایران تصریح کرد: فشارهای مالی، ورشکستگی صندوق های مالی، مشکلات حوزه سلامت، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه سالمندی و فروپاشی بازارهای مالی نمونه هایی از این چالش های پیری جمعیت است. سیستم های پرداخت مستمری برای تعداد محدودی از سالمندان در نظر گرفته شده است و اکثر دولت ها پاسخگوی نیازهای هنگفت سالمندان نخواهند بود، بنابراین روند پیری جمعیت به گونه ای است که دولت ها در دنیا به تنهایی نمی توانند با آن کنار بیایند.

دلبری با بیان اینکه توان مالی صندوق های بازنشستگی در ایران با چالش جدی مواجه شده و با کاهش نسبت جانشین پروری مواجه است، تصریح کرد: به ازای هر بازنشسته ای که حق بیمه پرداخت می کند باید بیش از 3 نفر شاغل وجود داشته باشد تا مشکل ورشکستگی صندوق های بازنشستگی ایجاد نمی شود، اما نسبت مستمری سازمان تامین اجتماعی در سال 1397 برابر با 3.6 و برای صندوق بازنشستگی کشوری 0.5 بوده است.

وی با بیان اینکه پیری جمعیت با افزایش فقر و نابرابری در توزیع درآمد همراه است، هشدار داد: یک چهارم خانوارهای سالمند در فقر درآمدی زندگی می کنند. با شروع سالمندی، نرخ اشتغال به شدت کاهش می یابد و درآمد حاصل از کار سرپرست خانوار کاهش می یابد، در حالی که هزینه های بهداشتی و درمانی سالمندان افزایش می یابد و سهم مهمی از هزینه های سالمندان را به خود اختصاص می دهد. شیوع فقر را در سالمندان افزایش می دهد. از بین سالمندان تهرانی 94 درصد حداقل یک بیماری مزمن و بیش از 20 درصد دیابت دارند و از نظر سلامت روان 33 درصد سالمندان احساس کسالت و 21 درصد احساس ناامیدی دارند.

وی افزود: کیفیت زندگی، وضعیت سلامت و سرمایه اجتماعی سالمندان در حد متوسط ​​است و تنها یک سوم سالمندان دارای بیمه تکمیلی هستند. تعداد سالمندان فقیر نیز به دلیل نداشتن شغل ثابت و امنیت شغلی و مشاغل بدون پوشش بیمه بازنشستگی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به مشکلات تک فرزندی این نسل خاطرنشان کرد: از سال 1420 به بعد فرزندان سالمندان جزء نسل ساندویچی محسوب می شوند که بار مراقبت از سالمندان تنها بر دوش یک یا دو فرزند است. . افزایش سرعت سالمندی در مدت زمان کوتاه، زنانه شدن چهره سالمندی، افزایش جمعیت سالمندان و گسترش سالمندی در روستاها از دیگر جنبه های مشکل ساز جمعیت در ایران.

دلبری با بیان اینکه ارتقای سطح رفاه، کیفیت زندگی و رضایت از زندگی سالمندان مفاهیمی چند بعدی است که نیازمند بسته های حمایتی مالی و غیر مالی است، تصریح کرد: تشخیص به موقع بیماری سالمندان برای درمان، تامین اوقات فراغت و ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی می تواند کمک کننده باشد. همچنین باید بر عوامل حفاظتی کیفیت زندگی تاکید بیشتری شود.

وی بر لزوم اجرای سند ملی سالمندی، توسعه سیستم‌های پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن، گسترش پوشش مراقبت‌های طولانی‌مدت در منزل و مراکز تخصصی، توسعه و افزایش تعداد متخصصان در حوزه سالمندی، آماده‌سازی سالمندان تاکید کرد. محیط های دوستانه، قانون گذاری و تصویب و شناسایی حمایت های مالی. وی در راستای پرداخت مستمری سالمندان بالای 65 سال، قانون گذاری اصلاح نظام تامین اجتماعی و تامین مالی صندوق های بازنشستگی و … را از جمله راهکارهای بهبود وضعیت سالمندان در ایران عنوان کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا