اخبار سلامت

شناسایی 10 بیمار مبتلا به وبا/ مرگ ناشی از بیماری نداشتیم

مریم مسعودی فر در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، درباره آمار ابتلا به وبا در 6 ماهه امسال اظهار داشت: از اول فروردین تا 10 شهریور ماه سال 1403 در مجموع 10 مورد ابتلا به وبا در پنج استان کشور شناسایی شده است. . در این بازه زمانی هیچ مورد مرگ و میر ناشی از وبا در کشور گزارش نشده است.

وی افزود: 100 درصد موارد ابتلا در بازه زمانی 4 مرداد تا 7 شهریور شناسایی شد، همچنین بر اساس بررسی های انجام شده 90 درصد موارد ابتلا (9 مورد) وارداتی از کشورهای دیگر و یک مورد آلوده نیز به دلیل انتقال بوده است. “ویبریوکولرا” محلی رخ داده است. از نظر ملیت، 90 درصد بیماران ایرانی و 10 درصد افغانی بودند.

کارشناس بیماری های منتقله از راه آب و غذا وزارت بهداشت گفت: وبا یک عفونت حاد اسهالی است که پس از خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود. این بیماری به شدت مسری است. اگرچه اکثر افراد مبتلا علائم بالینی ندارند یا علائم خفیفی دارند و می توان با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد، اسهال شدید آبکی می تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالا همراه باشد و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود. همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر امکان گسترش سریع را دارد.

کارشناس بیماری های منتقله از راه غذا و آب معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: وبا همچنان تهدیدی برای سلامت عمومی جوامع در دنیا محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال‌های اخیر بروز اسهال آبکی حاد و وبا رو به افزایش بوده است.

مسعودی فر خاطرنشان کرد: در کشور ما وبا در گروه بیماری های مشمول گزارش فوری تلفنی قرار دارد که سیستم مراقبتی آن نظام مراقبتی مبتنی بر مراکز خدمات درمانی است. مولفه های اصلی سیستم مراقبت از این بیماری شامل شناسایی دقیق و به موقع بیماران مبتلا به سندرم اسهال آبکی حاد، نمونه برداری از موارد مشکوک به وبا، انجام تست های آزمایشگاهی با استفاده از روش کشت برای شناسایی موارد تایید شده و همچنین انجام تست های حساسیت ضد میکروبی در ویبریوکلرا می باشد. سویه ها در بیماران با تشخیص قطعی وبا، ارزیابی بیمار و ارزیابی محیط است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا