اخبار سلامت

جمعیت 2.5 میلیونی “تجرد قطعی” در انتظار کشور!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، «پیری جمعیت» در کشورهای توسعه یافته طی دو قرن گذشته به تدریج رخ داده است به همین دلیل اقتصاد و جامعه این کشورها زمان کافی برای برنامه ریزی برای مواجهه با این تغییر ساختار سنی داشته اند. .

در ایران با توجه به چالش‌های اقتصادهای نوظهور و سیاست‌های جمعیتی اتخاذ شده در دهه ۶۰ برای محدود کردن جمعیت کشور، کاهش چشمگیر نرخ باروری و همچنین کاهش نرخ مرگ و میر، ساختار سنی طی چندین دهه تغییر کرده است. و این کشور را وادار به واکنش کرده است. با نیازها و خواسته های گروه های سنی مختلف سازگار شده است.

بر اساس پیش بینی ها، در سال 2030 نیمی از جمعیت جهان بالای 50 سال خواهند بود، در عین حال با توجه به پیشرفت های علمی، امید به زندگی در حال افزایش است و به همین دلیل انتظار می رود که جمعیت سالمندان کشورها در سال های آینده

این تغییرات جمعیتی تاثیر زیادی بر مسائلی مانند اشتغال، ساختار خانواده، تقاضای خدمات بهداشتی و درمانی، مسکن و حمل و نقل و … خواهد داشت و این مسائل باعث شده است که پیری جمعیت در آینده نگرانی بسیاری را برانگیزد. کارشناسان زیرا برآوردها نشان می دهد که احتمالاً سیستم های اقتصادی و نظام های بهداشتی با افزایش سن اکثریت مردم فرو می ریزد زیرا جمعیت سالمندانی که به خدمات بهداشتی و درمانی نیاز دارند افزایش یافته و جمعیت نیروهای مولد که می توانند چرخه اقتصاد را به حرکت درآورند کاهش می یابد.

شواهد نشان می دهد که روند پیری در کشور ما در حال افزایش است.

پیش بینی جمعیت 25 میلیونی سالمند در 30 سال آینده در ایران

آیا جوانی جمعیت به حل بحران سالمندی کمک می کند؟

وی افزود: مشکل اینجاست که عده ای فکر می کنند با تلاش برای جوانتر کردن جمعیت به حل بحران سالمندی در آینده کمک می کند در حالی که اینطور نیست و همان فرزندانی که در سال های اخیر به دنیا آمده اند نیز خواهند بود. در سالهای آینده پیر باشید و به جمعیت سالمندان اضافه می شوند و از این رو باید به زیرساخت های مورد نیاز برای دوران سالمندی آنها فکر کرد.

آینده تلخ عروس و دامادهای تک فرزند!

دلبری ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد خانواده ها تنها یک فرزند و 40 درصد دیگر دو فرزند دارند و به عبارتی نزدیک به 80 درصد خانواده ها تنها یک یا دو فرزند دارند! یعنی در آینده زوجین (عروس و داماد) تک فرزند بوده و خواهر و برادر نخواهند داشت در حالی که مادر و پدر هر یک از این افراد به سن پیری و مسئولیت چهار نفر (پدر و مادر عروس و پدر و مادر داماد) خواهند رسید. مسئولیت فقط دو نفر (عروس و داماد) خواهد بود! این در حالی است که وقتی یک سالمند دچار بیماری مزمن یا مشکلات و ناتوانی هایی می شود، نیاز به چند نفر برای مراقبت از او دارد.

جمعیت 2.5 میلیونی مجرد در انتظار کشور است!

علاوه بر مشکلات تک فرزندی زوج ها در آینده، یکی از مشکلاتی که به زودی گریبانگیر جامعه ایران خواهد شد، تجرد مطلق است. در حال حاضر ما جمعیت زیادی از جوانان مجرد داریم که ممکن است هرگز ازدواج نکنند، یعنی در آینده که به سن پیری می رسند فرزندی نخواهند داشت که در انجام کارهای روزمره به آنها کمک کند و این مستلزم خدمات پرستاری است. و مراقبت از سالمندان را به شدت افزایش می دهد در حالی که نیروهای جوان کشور به دلیل کاهش نرخ باروری در آینده کاهش می یابد و به عبارتی توان کافی برای نگهداری از سالمندان مجرد و بدون فرزند را نخواهیم داشت!

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی نیز درباره این موضوع گفت: در حال حاضر 80 هزار نفر مجرد داریم که طبیعتاً همه این افراد به سن سالمندی می رسند. پیش بینی ها نشان می دهد که این تعداد در دهه های آینده به شدت افزایش خواهد یافت به طوری که در سال 1430 2 میلیون و 500 هزار نفر مجرد می شوند!

وی گفت: در عین حال متأسفانه به دلیل سبک زندگی ناسالم، بسیاری از این سالمندان آینده دوران سالمندی سالمی نخواهند داشت.

وزارت بهداشت چهره معضل پیری جمعیت را پاک کرد!

دلبری با بیان اینکه وزارت بهداشت با صدور بخشنامه ای سن سالمندی را افزایش داده است، گفت: وزارت بهداشت بدون مشورت با انجمن های علمی فعال در حوزه سالمندی یک شبه سن سالمندی را از 60 سال به 65 سال افزایش داده است. ضمن به تعویق انداختن آن کاهش سن شروع سالمندی در کشور راهی برای پاک کردن چهره معضل سالمندی در کشور است.

ما فقط 80 تخت توانبخشی برای 85 میلیون نفر داریم!

یکی دیگر از نگرانی های مربوط به سالمندی ایران در آینده نبود زیرساخت های مناسب برای ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان است. گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس برآورد کرده است که تا 20 سال آینده نظام تامین اجتماعی کشور باید منتظر تامین اجتماعی و مراقبت های بهداشتی از جمعیتی سه برابر وضعیت فعلی باشد. این در حالی است که کشور در حال حاضر با مشکل جدی کمبود پزشک و پرستار مواجه است و در عین حال به گفته دلبری در ارائه خدمات توانبخشی نیز مشکل جدی وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و بهداشت نیز گفت: در کل کشور تنها 80 تخت بیمارستانی توانبخشی برای سالمندان داریم و در حوزه توانبخشی و سالمندی تقریباً جامع و کامل وجود ندارد. زیرساخت کامل برای ارائه خدمات به سالمندان!”

راه حل چیست؟

دلبری درباره راهکارهای حل مشکل سالمندی در کشور نیز اظهار داشت: در دنیا به سالمندی به عنوان صنعتی برای سرمایه گذاری و فرصتی برای کارآفرینی و اشتغال نگاه می شود و بیشترین اشتغال در کشوری مانند سوئد مربوط به مسائل بوده است. سالمندی و نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل به این معنی است که می توان برای جوانان برای نگهداری از سالمندان شغل ایجاد کرد و در عین حال از این ظرفیت استفاده نشد. در عین حال نیاز است که جوانان با خلاقیت ها و برنامه های فرهنگی که انجام می شود سبک زندگی سالم تری داشته باشند تا بتوانند با سلامت بیشتری وارد دوران سالمندی شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی افزود: در سه سال اخیر شورای ملی سالمندی و دبیرخانه سالمندی به طور کامل تعطیل شده است که نشان می دهد فکر جدی برای سالمندی وجود ندارد. حتی امسال، شعار روز جهانی سالمندان این است: “سالمندی با عزت: بهبود سیستم های مراقبت و ارائه خدمات برای سالمندان”. در حالی که شعار انتخاب شده در کشور ما برای روز سالمند این است: «سالمند فعال فردا برای همه» که نشان می دهد حتی شعارها با واقعیت سالمندی در کشور همخوانی ندارد!

به نظر می رسد موضوع پیری جمعیت در آینده نزدیک نظام سلامت کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. معضلی که اگر برای چالش های یاد شده چاره ای اندیشیده نشود کشور درگیر بحران جدی خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا