سلامت خانواده

اختلال در تامین کیت های آزمایشگاهی/تفاوت پاسخگویی آزمایشگاه ها – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سید علی اکبر سید مهدیوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آزمایشگاه ها نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات پیشگیرانه، تشخیصی و درمانی ایفا می کنند و با وجود چالش هایی که با آن مواجه هستند، اغلب استانداردهای کیفی بالایی را حفظ می کنند. اما تحریم ها و سختی انتقال پول باعث شده تا با کمبود مواجه شوند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی افزود: مشکلاتی که در سال های اخیر در آزمایشگاه های پزشکی به وجود آمده به تدریج شدیدتر شده و با احتساب سهمیه ارز دولتی، نیاز آنها هر سال نسبت به قبل کاهش یافته است. به گونه ای که دغدغه مشترک مسئولان فنی آزمایشگاه ها این است. که به جای توجه به ارتقای اصول علمی، فنی و کیفی کار، درگیر شدن در تهیه و تامین مواد مصرفی و کیت و بوروکراسی، ثبت نام و اعلام به اداره دارایی.

این کارشناس آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی تاکید کرد: بیشتر مواد مصرفی آزمایشگاه ها و به ویژه کیت ها وارداتی است به طوری که همان مواد مصرفی که ظاهراً در داخل کشور تولید می شود نیاز به مواد اولیه وارداتی دارد. از این رو گاهی برخی محصولات مراکز علمی معتبر و قدیمی مانند پاستور یا رازی کمیاب می شوند.

وی افزود: تغییرات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر هزینه ها و دسترسی به این مواد و تاخیر در به روز رسانی فناوری های روز و سرمایه گذاری روی آنها دارد.

سید مهدی وی ادامه داد: مدت هاست کیت ها یا دیر عرضه می شوند یا کمیاب می شوند یا از برندهای مختلف با حساسیت ها و کیفیت های مختلف و در برخی موارد از برندهایی که از طریق قاچاق به دست توزیع کننده می رسد و به دلیل کیفیت دقت، ضریب خطا و درجه حساسیت یکسان نیست. مجبور به تکرار چند بار برای دریافت پاسخ دقیق تست می کنیم قطعا این کار را می کند هزینه های آزمایشگاهی را افزایش می دهد.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در این خصوص افزود: نتیجه نهایی این وضعیت تفاوت در پاسخ آزمایشگاه ها حتی به دو آزمایش یکسان از یک بیمار خواهد بود. در بسیاری از موارد، هیچ روش ارزان‌تری وجود ندارد و تشخیص صرفاً به انجام آزمایش‌ها با کیت شخصی شما بستگی دارد و این باعث کاهش دسترسی به آزمایش‌ها و تأخیر در پاسخ‌دهی می‌شود و باعث سردرگمی پزشک معالج و بیمار می‌شود. فرصت طلایی را از بین می برد و آسیب های جبران ناپذیری به خانواده ها وارد می کند.

وی بیان کرد: این اختلال در زنجیره تامین به ویژه در تست های تخصصی و پیشرفته که نیاز به تجهیزات ویژه دارد، مشهود است. به عنوان مثال وقتی قطعه ای از دستگاه های ما خراب می شود پس از اطلاع به شرکت پشتیبانی باید مدت زیادی منتظر واردات قطعه جدید و یا تعویض آن با قطعه تعمیر شده یا دست دوم باشیم که گاهی اوقات هزینه ای نزدیک به قیمت خرید چند سال پیش دارد. پایان می یابد و با توجه به افزایش هزینه ها با کاهش حاشیه سود و غیرانتفاعی شدن مواجه شده است. هستند این موضوع بر توانایی آنها برای سرمایه گذاری در فناوری های جدید یا بهبود خدمات تأثیر منفی می گذارد.

سید مهدی وی در همین زمینه ادامه داد: در برخی موارد حتی ممکن است به تعطیلی آزمایشگاه نیز منجر شود. همچنین نوسانات پرداختی شرکت های بیمه باعث می شود آزمایشگاه ها در برنامه ریزی مالی خود دچار مشکل شوند.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن آسیب شناسی ایران گفت: با رشد تله داروفرصت های زیادی برای آزمایشگاه ها وجود دارد تا خدمات خود را با سیستم عامل های دیجیتال ادغام کنند و با ارائه نتایج تشخیص از راه دور، نتایج را ارسال کنند. اما اخیرا ورود مشاغل غیرحرفه ای به عرصه ارائه خدمات آزمایشگاهی و اعلام تخفیف، نیاز به القاء، سفته بازی و روابط مالی ناسالم و بخش کامل را ایجاد کرده است. تحلیلی آزمایش‌ها را تحریف کرده و از نظارت مستمر که برای جلوگیری از انحراف آن ضروری است، به دور است.

سید مهدی وی افزود: دولت باید طرح را بپسندد داروسازتامین مالی مابی نابرابری جبران حذف ارز حمایتی از طریق سازمان برنامه و بودجه و بیمه سلامت بر روی جزء فنی تعرفه خدمات آزمایشگاهی اعمال شود و با حذف هشتگ و اصلاح تعرفه و رسیدن به قیمت تمام شده از تحلیل اقتصادی جلوگیری شود. قدرت و جلوگیری از افت کیفیت این مراکز. .

وی در پایان گفت: اگرچه آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در ایران به سطح کیفی بالایی دست یافته‌اند، اما در فضایی پرچالش فعالیت می‌کنند. ترکیبی از تحریم های اقتصادی، مسائل نظارتی و نوسانات ارزی موانع قابل توجهی ایجاد کرده است. با این حال، قبل از فروپاشی، اگر دسترسی به منابع و اصلاحات مناسب بهبود یابد، این بخش می تواند به رشد و نوآوری دست یابد.

بیست و ششمین کنفرانس بین المللی آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی و دوازدهمین کنفرانس بین المللی آکادمی بین المللی پاتولوژی واحد ایران در تاریخ 20 تا 22 مهر ماه 1403 در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

این همایش دارای امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا