سلامت خانواده

سال گذشته 1590 پرستار استعفا دادند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سلمان اسحاقی در جلسه روز یکشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گزارش مسئولان سازمان نظام پرستاری را از برنامه های آتی آن سازمان شنید و گفت: وی با بررسی مشکلات پرستاران افزود: طبق اعلام رئیس سازمان نظام پرستاری سالانه 2000 پرستار متقاضی خروج از کشور هستند و 2000 پرستار ما در دانمارک حضور دارند و تنها 300 هزار پرستار در کشور داریم. کشور است و در این راستا با کمبود جدی پرستار مواجه هستیم.

وی افزود: رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در برخی استان ها به ازای هر 8 تا 9 نوزاد تنها یک پرستار وجود دارد و در صورت بی توجهی، مشکل کمبود پرستار به بحران تبدیل می شود. همچنین 70 درصد پرستاران زن هستند و بر اساس رای دیوان عدالت اداری نمی توان پرستاران را مجبور به اضافه کاری کرد.

اسحقی ادامه داد: مسئولان مربوطه خواستار افزایش میزان اضافه کار، صدور مجوز جذب و استخدام و تبدیل وضعیت پرستاران طرح، پایان طرح و 89 روز شدند. در این راستا با وجود اینکه نیاز به تامین نیروی پرستاری داریم، پرستاران طرحی که در دوران کرونا به کشور خدمت کردند، شاغل نیستند. طبق قانون بهره Veriمدت بازنشستگی مشاغل سخت 25 سال است اما متاسفانه پرستاران از مزایای این قانون بهره مند نمی شوند. همچنین مجلس احیای حقوق کارمندان را تصویب کرده اما در آیین نامه رشته پرستاری به این موضوع توجهی نشده است.

وی یادآور شد: در جلسه امروز اعلام شد که در سال 1402 یک هزار و 590 پرستار استعفا دادند و تعداد استعفا و استعفا دریافت کنید این گروه دو تا سه برابر مهاجران هستند و باید مشکلات پرستاران را به صورت عملی حل کنیم. البته اعضای کمیسیون تاکید کردند که جامعه پرستاری را جدا از جامعه پزشکی نمی دانند و طبق قانون تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات این قشر به کار خواهند گرفت. می برویم; 25 ماده در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است که می تواند کمک شایانی به نظام پرستاری کند و در جلسه امروز مقرر شد در نامه ای به رئیس جمهور بر ضرورت حمایت از پرستاران و اجرای این مواد تاکید شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا