سلامت خانواده

فواید چای سیاه که کمتر شنیده اید

به گزارش خبرآنلاین، چای سیاه نوشیدنی محبوبی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان از آن لذت می برند. در حالی که بیشتر ما چای سیاه را برای طعم آن می نوشیم، این نوشیدنی آرامش بخش مملو از آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات مفیدی است که می تواند سلامت ما را تقویت کند.

همشهری در خبرها نوشت: اگر کنجکاو هستید که چای سیاه چه تاثیر مثبتی بر زندگی روزمره شما دارد، قبل از هر چیز باید سراغ فواید چای سیاه برای قلب بروید. با داشتن قلب سالم می توانید زندگی دلپذیری داشته باشید و طول عمر خود را افزایش دهید.

سیاهچاله چیست؟

چای سیاه در قرن هفدهم از مبدأ اصلی خود یعنی چین به جهان معرفی شد. از آن زمان، چای به محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان تبدیل شده است. چای سیاه یک گیاه کاملا اکسید شده است که از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. در حالی که تمام چای های سنتی مانند سیاه، سبز یا سفید از یک گیاه تولید می شوند، اما با یکدیگر متفاوت هستند.

برخلاف چای های دیگر، چای سیاه برای مدت طولانی تری در معرض اکسیژن قرار می گیرد. این به چای سیاه رنگ تیره، طعم قوی و محتوای کافئین بالاتری نسبت به چای های دیگر می دهد. هند، چین و سریلانکا بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان هستند.

فواید چای سیاه برای قلب

محتوای کافئین موجود در چای به افزایش سطح انرژی کمک می کند، خواص آنتی اکسیدانی آن برای سلامت کلی عالی است و تانن ها می توانند تأثیر مثبتی بر سلامت گوارش شما داشته باشند. اینها تنها تعدادی از فواید چای سیاه هستند. اما این نوشیدنی را می توان به طور خاص برای مشکلات قلبی یا بهبود سلامت قلب استفاده کرد. فواید چای سیاه برای قلب:

بهبود عملکرد قلب

نوشیدن یک فنجان چای می تواند برای سلامت قلب شما معجزه کند. مزایای چای سیاه برای سلامت قلب تا حد زیادی به دلیل محتوای غنی آن از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است. با حمایت از جریان خون سالم، این آنتی اکسیدان ها به طور بالقوه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند.

با بررسی تاثیرات چای سیاه بر تصلب شرایین، محققان بررسی کردند که چای سیاه چگونه برای قلب مفید است. آنها دریافتند که نوشیدن چای سیاه می تواند به کاهش تجمع آترواسکلروز کمک کند. آترواسکلروز شرایطی است که در آن رسوبات چربی در رگ‌ها جمع می‌شوند و منجر به مشکلات قلبی می‌شوند.

طبق مطالعه دیگری، فلاونوئیدهای رژیمی (مانند آنهایی که در چای سیاه یافت می شوند) پتانسیل پیشگیری از بیماری قلبی عروقی (CVD) را دارند. مصرف بیشتر فلاونوئیدها در رژیم غذایی با کاهش خطر CVD مرتبط است. مطالعه دیگری این یافته را تایید می کند. داده های 39 مطالعه مختلف نشان داد افرادی که هر روز یک فنجان چای اضافی می نوشند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی چهار درصد کاهش می یابد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی 2 درصد کمتر است.

خطر مرگ به هر دلیلی پنج درصد کمتر است.

کاهش کلسترول بد

کاهش کلسترول بد یکی از فواید چای سیاه برای قلب است. نوشیدن چای سیاه می تواند یک مکمل مفید برای مدیریت سطح کلسترول باشد. تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف منظم چای سیاه ممکن است به کاهش کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که اغلب به عنوان کلسترول “بد” نامیده می شود، کمک کند.

در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که روزانه پنج فنجان چای سیاه مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول خود داشتند. به طور خاص، کلسترول کل آنها تقریباً 6.5 درصد کاهش یافت و کلسترول بد آنها تقریباً 11.1 درصد کاهش یافت.

اثرات کاهش کلسترول چای سیاه عمدتاً به دلیل محتوای غنی از فلاونوئیدها، به ویژه تافلاوین و تیاروبیگین است. این فلاونوئیدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند و ممکن است به بهبود متابولیسم لیپید کمک کنند. این فلاونوئیدها با کاهش جذب کلسترول در روده و افزایش دفع آن می توانند در کاهش سطح کلسترول خون موثر باشند.

علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که چای سیاه می‌نوشیدند، کاهش 6 تا 10 درصدی چربی خون را طی سه هفته گزارش کردند. توجه به این نکته مهم است که فواید چای سیاه زمانی موثرتر است که با یک رژیم غذایی متعادل ترکیب شود.

کنترل فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که مصرف سه تا چهار فنجان چای سیاه در روز می تواند منجر به کاهش اندکی در سطح فشار خون شود. مطالعات دیگر نتیجه می گیرند که چای سیاه می تواند فشار خون سیستولیک (عدد بالا) را حدود 1.8 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) را حدود 1.3 میلی متر جیوه کاهش دهد. اگرچه این اعداد ممکن است کوچک به نظر برسند، اما می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند، به خصوص در افراد مبتلا به فشار خون بالا.

راز کاهش فشار خون در چای سیاه در فلاونوئیدهای آن نهفته است. این ترکیبات قدرتمند دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و به بهبود عملکرد اندوتلیوم (پوشش رگ های خونی) کمک می کنند. هنگامی که اندوتلیوم به خوبی کار می کند، تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد. این موضوع می تواند در گشاد شدن رگ های خونی و در نهایت کاهش فشار خون موثر باشد.

بهبود عملکرد اندوتلیال

چای سیاه سرشار از فلاونوئیدها به خصوص کاتچین و تافلاوین است. این ترکیبات عملکرد اندوتلیال را بهبود می بخشد و مزایای قلبی چای سیاه را دو برابر می کند. اندوتلیوم لایه نازکی از سلول های پوشاننده رگ های خونی است که نقش حیاتی در تنظیم رگ های خونی، جریان خون و التهاب ایفا می کند. عملکرد ضعیف اندوتلیال با ایجاد آترواسکلروز و سایر بیماری های قلبی عروقی همراه است.

آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه به افزایش تولید اکسید نیتریک کمک می کند که رگ های خونی را گشاد می کند، فشار خون را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد. علاوه بر این، خواص ضد التهابی چای سیاه به کاهش استرس اکسیداتیو روی سلول‌های اندوتلیال، کاهش خطر تشکیل پلاک و بهبود سلامت کلی عروق کمک می‌کند. بنابراین مصرف منظم چای سیاه توصیه می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی

بدن ما دارای سیستم ایمنی قوی برای محافظت از ما در برابر بیماری است، اما گاهی اوقات این سیستم نیاز به تقویت دارد. عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی و رژیم غذایی بر اثربخشی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. در حالی که نمی توانید کار زیادی در مورد ژنتیک خود انجام دهید، می توانید روی جنبه های دیگر برای تقویت سیستم ایمنی خود تمرکز کنید. یک راه ساده برای انجام این کار نوشیدن منظم چای سیاه است.

چای سیاه دارای چندین ترکیب تغذیه ای تقویت کننده سیستم ایمنی است که آن را به یک مکمل غذایی خوب تبدیل می کند. یکی از آنها غلظت بالای آنتی اکسیدان ها به ویژه پلی فنول هایی مانند تافلاوین و کاتچین است. این ترکیبات به محافظت از سلول های بدن شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار (رادیکال های آزاد) کمک می کند. چای سیاه با خنثی کردن رادیکال های آزاد، از سلامت کلی سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و از التهاب مزمن جلوگیری می کند.

کاهش التهاب

کاهش التهاب یکی از فواید چای سیاه برای قلب است. تحقیقات نشان داده است که چای سیاه به دلیل اثرات مثبتی که بر رگ های خونی دارد، التهاب را کاهش می دهد و در نتیجه سکته و حمله قلبی را کاهش می دهد. مطالعه ای که روی 75000 نفر در یک دوره 10 ساله انجام شد نشان داد شرکت کنندگانی که روزانه چهار فنجان چای سیاه می نوشیدند 32 درصد کمتر از افرادی که چای نمی نوشیدند دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شدند.

یکی دیگر از عوامل مهم در التهاب، چاقی و اضافه وزن است. مطالعه ای در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان داد که نوشیدن چای سیاه می تواند متابولیسم را تا 6 درصد افزایش دهد. همچنین به بدن کمک می کند تا چربی های ذخیره شده را تجزیه کند. کافئین همچنین جریان انرژی بدن را افزایش می دهد که به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید. از طرفی یک فنجان چای سیاه تنها ۲ کالری دارد. بنابراین می توانید چندین فنجان چای در طول روز بنوشید.

فواید چای سیاه را به حداکثر برسانید

برای به حداکثر رساندن فواید قلبی چای سیاه، دم کردن صحیح آن و مصرف آن با غذاهای سالم ضروری است. دم کردن چای سیاه به مدت سه تا پنج دقیقه در دمای مناسب (حدود 90 تا 95 درجه سانتیگراد) استخراج بهینه فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها را تضمین می کند.

همچنین از افزودن بیش از حد شکر یا خامه غلیظ خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند فواید چای سیاه را کاهش دهند. چای سیاه را با خرما یا عسل بنوشید. ترکیب چای سیاه با رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می تواند اثرات مثبت آن را افزایش دهد. علاوه بر این، اجتناب از سیگار کشیدن و مدیریت استرس به افزایش مزایای سلامتی چای سیاه برای سلامت قلب کمک می کند.

آیا مصرف چای سیاه عوارضی دارد؟

در حالی که چای سیاه فواید بی شماری برای سلامت قلب دارد، ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. یکی از نگرانی های اصلی میزان کافئین این چای است. چای سیاه به طور معمول حاوی 40 تا 70 میلی گرم کافئین در هر فنجان است که در صورت مصرف بیش از حد می تواند منجر به عوارض جانبی مانند اضطراب، بی خوابی و افزایش ضربان قلب شود. اگر بیش از حد کافئین مصرف کنید، ممکن است باعث مشکلات گوارشی از جمله حالت تهوع و اسهال نیز شود.

چای سیاه حاوی تانن هایی است که می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. این می تواند به ویژه زمانی که کمبود آهن یا کم خونی دارید نگران کننده باشد. مصرف چای سیاه همراه با وعده های غذایی ممکن است در توانایی بدن برای جذب آهن از غذا اختلال ایجاد کند. اگر در معرض خطر هستید، باید حداقل یک ساعت بعد از غذا چای بنوشید. به طور کلی سعی کنید نوشیدن چای را به حداقل سه لیوان در روز محدود کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

حرف آخر

از تقویت سیستم ایمنی و حمایت از سلامت قلب گرفته تا کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، توصیه می کنیم از مزایای چای سیاه برای قلب استفاده کنید. با گنجاندن این نوشیدنی در برنامه روزانه خود می توانید از یک نوشیدنی ارزان قیمت و مفید استفاده کنید. همچنین بهتر است به سراغ چای باکیفیت بروید زیرا مزایای کامل چای سیاه را ارائه می دهد. چای های بی کیفیت نه تنها خاصیت ندارند، بلکه به دلیل رنگ و مواد شیمیایی برای بدن مضر خواهند بود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا