اخبار سلامت

فوت 13 نفر بر اثر هاری طی 6 ماه جاری در کشور

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا شیرزادی به مناسبت 7 شهریور روز جهانی هاری اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون هاری در 8 استان کشور (خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان) به 13 فوت رسیده است. مازندران، خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی و البرز). ) اظهار داشت که سه نفر از این افراد تبعه افغانستان (دو مرد و یک زن) هستند. از 10 ایرانی فوت شده 5 نفر مرد و 5 نفر زن بودند.

وی افزود: 12 مورد مرگ در ایران در سال 1403 براثر گزش سگ و یک مورد بر اثر گازگرفتگی روباه بوده است. از 12 مورد سگ گزیدگی، 7 مورد سگ ولگرد، 1 مورد سگ نگهبان رها شده، 2 مورد سگ ولگرد و 2 مورد سگ گله بوده است.

رئیس اداره بیماری های منتقله از دام وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال 1403 13 مورد مرگ ناشی از هاری داشته ایم که در سال 1402 نیز 386 هزار و 521 مورد گزش حیوان 17 فوتی داشته ایم.

به گفته شیرزادی، هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از 150 کشور و منطقه به ویژه در آسیا و آفریقا است. نیش سگ باعث 99 درصد موارد هاری در انسان می شود و می توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گاز گرفتگی از آن پیشگیری کرد، اما زمانی که ویروس سیستم عصبی مرکزی را آلوده کند و علائم بالینی ظاهر شود، هاری 100 درصد کشنده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 59 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر هاری جان خود را از دست می دهند که 40 درصد آنها کودکان زیر 15 سال هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا