اخبار سلامت

تولد روزانه 12نوزاد کم شنوا در کشور/کاشت رایگان حلزون شنوایی

دکتر سعید محمودیان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، در خصوص کم شنوایی اظهار داشت: بر اساس گزارش ها تعداد کم شنوایی ها در سطح جهان رو به افزایش است. کم شنوایی مادرزادی و نوزادی که ناتوان کننده است به نوعی کم شنوایی اطلاق می شود که در ارتباط افراد با دیگران اختلال ایجاد می کند.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده توسط برنامه های غربالگری نوزادان وزارت بهداشت در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی، شیوع کم شنوایی نوزادان 3.7 در هزار تولد است. این بدان معناست که سالانه بین 3000 تا 5000 نوزاد کم شنوایی به دنیا می آیند و روزانه 12 تا 15 نوزاد کم شنوایی به دنیا می آیند.

رئیس اداره سلامت شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: شیوع کم شنوایی مادرزادی در استان های مختلف متفاوت است. در برخی استان ها این میزان کمتر از 3.7 در هزار تولد و در برخی دیگر دو تا سه برابر شیوع آن است که علت اصلی آن ازدواج های خانوادگی است که ژن کم شنوایی را به نسل های بعدی منتقل می کند.

وی افزود: مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیکی، آسیب های جنینی، زایمان های سخت، مسمومیت های بارداری و بیماری های عفونی مادر یا کودک نیز علاوه بر ژنتیک می تواند باعث کاهش شنوایی شود.

رئیس اداره سلامت شنوایی وزارت بهداشت تصریح کرد: شیوع کم شنوایی در مدارس به سه تا پنج درصد می رسد. به طوری که از هر 100 کودک مدرسه ای سه تا پنج کودک دچار کم شنوایی هستند. این اختلالات شنوایی اغلب ناشی از عفونت گوش است که والدین ممکن است از آن آگاه نباشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره غربالگری شنوایی در مراکز بهداشتی درمانی تصریح کرد: غربالگری شنوایی در هر کشوری توصیه اصلی برای تشخیص زودهنگام اختلالات شنوایی است. زیرا تنها از این طریق می توان موارد مشکوک را به موقع شناسایی و درمان کرد. در غیر این صورت، شناسایی افراد کم شنوایی دشوار خواهد بود. این موضوع به ویژه در دوران شیرخوارگی اهمیت دارد; زیرا رشد و تکامل زبان و گفتار در این سن رخ می دهد و شنوایی کانال اصلی یادگیری این مهارت هاست. ایران تنها کشور منطقه است که غربالگری شنوایی را در نظام سلامت ادغام کرده و این غربالگری را برای نوزادان زیر یک ماه اجرا می کند.

محمودیان با اشاره به اینکه کاشت حلزون برای کودکان کاملا رایگان است، گفت: هزینه هر پروتز شنوایی برای دولت 8 هزار یورو است که برای کودکان زیر هفت سال کاملا رایگان است و حدود 1200 جراحی کاشت حلزون انجام می شود. در کشور هر سال

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا