سلامت خانواده

چرا شکستن تخم مرغ لذت بخش است / اعتیاد به غذا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، غزاله اسلامیان با اشاره به اینکه قسمت هایی در مغز وجود دارد که دوپامین تولید می کند، گفت: این قسمت ها به عنوان یک انتقال دهنده عصبی یا انتقال دهنده پیام های عصبی عمل می کنند، یعنی باعث انتقال پیام ها و سیگنال ها بین سلول های مغز می شوند. .

وی با اشاره به اینکه یکی از نقش های مهم دوپامین در مغز ایجاد احساس لذت به عنوان پاداش یک نیروی انگیزشی است، خاطرنشان کرد: این محرک انگیزشی را می توان با انجام کارهایی مانند خرید، انجام بازی های رایانه ای و وبگردی به دست آورد. فضاهای مجازی یا خوردن برخی غذاها مانند فست فود، شیرینی و آجیل.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: شکستن هر تخمک به عنوان یک محرک انگیزشی مستقل عمل می کند، این محرک کوتاه مدت به سرعت باعث ترشح دوپامین در بین سلول های مغز می شود و به همین دلیل شکستن تخمک به فرد پیام لذت می دهد و فرد را تشویق می کند. برای تکرار این رفتار لذت بخش

وی ادامه داد: در عین حال، تنقلات مواد شیمیایی بسیار خوبی را آزاد می کند که منجر به “پاداش” بسیار قوی تری در مغز نسبت به غذاهای فرآوری نشده می شود و سپس مغز به دنبال پاداش های بیشتری است. ، هوس خوردن تنقلات زیاد می شود. این احتمالاً می تواند منجر به یک چرخه معیوب به نام اعتیاد آور یا اعتیاد به غذا شود.

شکستن بیش از حد تخم مرغ به دندان های شما آسیب می رساند

اسلامیان با اشاره به اینکه سه عامل تعداد، دفعات و مدت شکستن تخم مرغ بیشترین تاثیر را بر روی دندان ها دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال تخم مرغ های نرم مانند تخمه کدو در صورت استفاده منظم و طولانی مدت باعث افزایش بیشتر می شود. آسیب نسبت به تخم مرغ های سفت که به صورت ضماد مصرف می شود، وارد دندان شده و زیبایی دندان ها به خصوص دندان های جلوی دهان را تحت تاثیر قرار می دهد، البته با رعایت بهداشت دهان و دندان و مدیریت مصرف مواد غذایی می توان تا حدودی از شدت عوارض آن کاست. .

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه استفاده متعادل از دانه ها مفید است، خاطرنشان کرد: دانه ها از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بی نظیری تشکیل شده اند، اما مصرف مقادیر زیاد آنها برای افراد مشکل ایجاد می کند.

وی افزود: به عنوان مثال تخمه آفتابگردان بسیار چرب است و به دلیل وجود اسیدهای چرب پلی و تک غیراشباع، سطح کلسترول را در حد نرمال حفظ می کند و می تواند در مجموعه چربی های مفید قرار گیرد. اما اگر چربی های مفید به مقدار زیاد مصرف شوند، به دلیل کالری زیاد، باعث اضافه وزن و چاقی می شوند.

از دانه های بو داده با نمک استفاده نکنید

اسلامیان در ادامه با بیان اینکه تخمه آفتابگردان به طور طبیعی سدیم کمی دارد، گفت: در فرآیند تفت دادن و نمک پاشی، دانه ها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. در واقع، یک هشتم فنجان تخمه آفتابگردان بوداده و شور حاوی تقریباً 174 میلی گرم سدیم است. زیاده روی در رژیم غذایی فشار خون را بالا می برد و خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد، بنابراین استفاده از دانه های بو داده نشده همراه با نمک توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا