سلامت خانواده

کاهش سن مداخلات درمانی ناشنوایی در کشور/ قیمت سمعک چقدر است؟

به گزارش خبرآنلاین، دکتر سعید محمودیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه «روز جهانی شنوایی» و «هفته جهانی ناشنوایان» رویدادهایی هستند که در ارتباط با سلامت شنوایی و شنوایی نامگذاری شده اند، اظهار کرد: سیزدهم اسفندماه (اسفند) 3) عنوان «روز جهانی شنوایی» است و سازمان بهداشت جهانی «سلامت شنوایی» را هدف این روز تعریف کرده است. سازمان بهداشت جهانی نه تنها سلامت شنوایی را هدف می داند، بلکه بر سلامت گوش و شنوایی نیز تاکید دارد.

وی درباره «هفته جهانی ناشنوایان» نیز توضیح داد: دوم تا هشتم مهرماه به عنوان هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است. هدف از برگزاری “هفته جهانی ناشنوایان” توسط سازمان جهانی بهداشت این است که ناشنوایی و کم شنوایی را در کانون توجه قرار دهد.

“ناشنوایی”؛ ناتوانی پنهان

نادیده گرفتن 80 درصد نیازهای شنوایی

رئیس اداره سلامت شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه ناشنوایی و کم شنوایی جزو «ناتوانی های پنهان» محسوب می شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه بررسی ها نشان می دهد که مردم به کم شنوایی و ناشنوایی کمتر توجه می کنند. به گونه ای که حدود 80 درصد از نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی نادیده گرفته می شود و یا کمتر در کانون توجه جهان قرار می گیرد. عدم توجه و بی توجهی به نیازهای مربوط به شنوایی ریشه در سواد ضعیف سلامت مردم دارد و این موضوع در ایران نیز وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، کم توجهی و بی توجهی به کم شنوایی و ناشنوایی باعث شده حدود یک تریلیون دلار در سطح جهان به نظام سلامت تحمیل شود.

باورهای غلط در مورد کم شنوایی و ناشنوایی

محمودیان با اشاره به باورها و باورهای غلط در مورد کم شنوایی و ناشنوایی تصریح کرد: سوء تفاهم ها و باورها و همچنین نگرش جامعه نسبت به ناشنوایی و کم شنوایی باعث می شود به افراد ناشنوا و کم شنوا انگ انگ بزنند. چنین شرایطی باعث می شود که فرد کم شنوایی کم شنوایی خود را پنهان کند. درک، باورها و نگرش نادرست جامعه نسبت به کم شنوایی و ناشنوایی یک معضل اجتماعی است که ریشه در سطح سواد و سواد نادرست افراد دارد.

محمودیان با بیان اینکه معضل اجتماعی درک و باورهای نادرست در مورد ناشنوایی باعث شده است که درمان ناشنوایی در شرایط مطلوبی قرار نگیرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که دچار کم شنوایی هستند از توانایی های بالایی برخوردار هستند. اگر مشکل کم شنوایی این افراد در زمان مناسب تشخیص داده شود، قطعا می تواند موثر باشد.

3 تا 5 مورد کم شنوایی در هر 1000 تولد

کم شنوایی “مادرزادی” و “اکتسابی”.

رئیس اداره سلامت شنوایی وزارت بهداشت درباره کم شنوایی و ناشنوایی «مادرزادی» و «اکتسابی» گفت: جمعیت موالید کشور در سال گذشته حدود یک میلیون و 300 هزار نفر گزارش شده است و بر اساس غربالگری هایی که انجام شده است. در سراسر کشور، حدود 3.7 از هر 1000 تولد دچار کم شنوایی می شود. به عبارت دیگر در هر 1000 تولد 3 تا 5 مورد کم شنوایی دارند. کم شنوایی مادرزادی و عوامل ژنتیکی مانند ازدواج های خانوادگی در 50 تا 60 مورد کم شنوایی نقش دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر عوامل ژنتیکی و مادرزادی، عوامل دیگری مانند «بیماری ها»، «تأثیر بیماری های عفونی در دوران شیرخوارگی مانند سرخک، سرخجه، سندرم تورچ»، «زایمان سخت» و «حوادث دوران بارداری» به 40 می رسد. به 45 درصد آنها بر بروز کم شنوایی در کودکان تأثیر می گذارند.

توجه به غربالگری شنوایی نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه

این متخصص شنوایی سنجی با بیان اینکه توجه به نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نگهداری می شوند بسیار مهم است، تاکید کرد: نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نگهداری می شوند باید غربالگری شوند. زیرا احتمال کم شنوایی در این شرایط به دلیل مسائلی مانند «کم وزنی هنگام تولد» افزایش می یابد. کودکانی که با وزن کم به دنیا می آیند به عنوان نوزادان نارس شناخته می شوند و نارس بودن می تواند بر شناسایی آنها تأثیر بگذارد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین آنتی بیوتیک های تجویزی برای نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نگهداری می شوند. می تواند شنوایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل غربالگری این گروه از نوزادان مهم است.

محمودیان با بیان اینکه ایران بخشی از منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت است، تصریح کرد: ایران جزو شش کشور منتخب منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه سلامت گوش است و اقدامات درخشانی در این زمینه انجام شده است. سال های اخیر برای جلوگیری از کم شنوایی و ناشنوایی.

سمعک ابزاری حیاتی برای کاهش شنوایی است

اهمیت شناسایی کم شنوایی در نوزادان قبل از 6 ماهگی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود سمعک را وسیله ای حیاتی برای کم شنوایی دانست و گفت: سمعک سمعک است و استفاده از این وسیله برای کودکان کم شنوایی مادرزادی یا اکتسابی «حیاتی» تلقی می شود. شناسایی کودکان کم شنوایی ضروری است. این افراد باید در زمان طلایی یعنی قبل از 6 ماهگی شناسایی شوند تا اقدامات مداخله ای برای آنها انجام شود. شناسایی هر چه سریعتر این دسته از کودکان باعث نجات آنها می شود و به راحتی می توانند مسیر رشد خود را طی کنند.

بیش از 17 مرکز تخصصی کاشت حلزون در کشور

با وجود اینکه بیش از 15 هزار کاشت حلزون انجام شده است، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخی از کودکان نمی توانند از سمعک استفاده کنند و در مسیر کاشت حلزون قرار می گیرند. بیش از 17 مرکز تخصصی در کشور وجود دارد که خدمات تخصصی کاشت حلزون شنوایی را ارائه می دهند. شنوایی شناسان و جراحان گوش و حلق و بینی در زمینه کاشت حلزون با هم همکاری می کنند. اگرچه در زمینه کاشت حلزون کاستی هایی وجود دارد، اما در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در منطقه مدیترانه شرقی هستیم.

عصر طلایی غربالگری شنوایی

وی با اشاره به ضرورت غربالگری شنوایی تصریح کرد: غربالگری شنوایی باید در سنین مختلف انجام شود اما «قبل از یک ماهگی» (از بدو تولد تا ۲۸ روزگی)، سن طلایی غربالگری شنوایی تا هرگونه اختلال، آسیب و کم شنوایی است. شناسایی می شوند. و قبل از سه ماه تشخیص قطعی بدهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: پس از تشخیص قطعی، درمان و مداخلات لازم قبل از سن 6 ماهگی انجام شود. اگر نوزاد از کم شنوایی مادرزادی رنج می برد، باید «درمان های سمعک»، «شنوایی درمانی»، «کاشت حلزون» به او ارائه شود.

کاهش سن مداخلات درمانی ناشنوایی در کشور

وی با بیان اینکه سن مداخلات درمانی کم شنوایی کاهش یافته است، تصریح کرد: در گذشته مداخلات درمانی مربوط به کم شنوایی کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی انجام می شد اما در حال حاضر مداخلات درمانی قبل از سن انجام می شود. از یک سال

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به سلامت گوش در نظام سلامت کشور ادغام شده است، گفت: با توجه به انجام غربالگری شنوایی و ثبت اطلاعات افراد در سامانه های الکترونیکی، سن مداخلات درمانی کم شنوایی کاهش یافته است.

لزوم توجه به 7 نکته در مورد سلامت گوش

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت 7 نکته را درباره سلامت گوش مطرح کرده است، اظهار کرد: اگر می خواهیم افراد کم شنوایی را به جامعه برگردانیم باید 7 نکته سازمان جهانی بهداشت را درباره سلامت گوش رعایت کنیم. کم شنوایی و عوامل خطر آن می تواند در هر سنی رخ دهد.

محمودیان با اشاره به جامعه آماری کودکان کم شنوایی گفت: بررسی ها نشان می دهد که میزان کم شنوایی در کودکان 3 تا 5 ساله حدود سه درصد است. یعنی از هر 100 کودک 3 تا 5 ساله 3 نفر کم شنوایی دارند. علت اصلی کم شنوایی در کودکان 3 تا 5 ساله به دلیل “اوتیت” است که در گوش میانی مایع است و باعث آسیب شنوایی می شود. نکته مهم و اساسی این است که این افراد باید به زودی شناسایی شوند.

آمار افراد کم شنوایی در سنین مختلف

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: کم شنوایی در سنین 7 تا 18 سال حدود 1.5 درصد است، همچنین بررسی ها نشان می دهد که جمعیت کشور نسبت به گذشته در حال افزایش است و وجود دارد. حدود 10 میلیون سالمند در کشور وجود دارد. حدود 42 درصد از جمعیت بالای 65 سال کشور دارای کم شنوایی ناتوان هستند و به دلیل کم شنوایی قادر به برقراری ارتباط نیستند. افرادی که در برقراری ارتباط مشکل دارند به سمعک نیاز دارند.

وی ادامه داد: آمار و ارقام نشان می دهد که 100 درصد افراد بالای 80 سال کم شنوایی دارند و درجاتی از کم شنوایی در این گروه سنی وجود دارد.

محمودیان درباره شیب کم شنوایی در کشور توضیح داد: میزان کم شنوایی از 3.7 در 1000 تولد به 100 درصد در افراد بالای 80 سال می رسد. با توجه به کم شنوایی کشور، وزارت بهداشت قدم به قدم در توسعه بسته های خدماتی تلاش کرده و این بسته ها در حال ادغام در نظام سلامت هستند. انسان را باید از نوزادی تا مرگ مشاهده کرد. زیرا کم شنوایی در هر سنی ممکن است رخ دهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت تصریح کرد: زمانی که فردی وارد بازار کار می شود، صداهای بلند می تواند عاملی تهدید کننده برای شنوایی باشد. کارگران مجتمع های صنعتی، پرسنل نظامی در معرض آسیب شنوایی هستند. اگر این افراد از محافظ استفاده نکنند، کم شنوایی مشکلی اجتناب ناپذیر برای آنهاست.

تاثیر هدفون و هندزفری بر شنوایی

وی با اشاره به استفاده از هندزفری و تاثیر این دستگاه بر شنوایی، گفت: هدفون و هندزفری تهدیدی برای کم شنوایی محسوب می شود. به گونه ای که این دستگاه ها باعث رشد کم شنوایی شده اند. ارائه بسته های آموزشی و ارتقای سواد سلامت جامعه از طرق مختلف می تواند گروه های مختلف را از اهمیت سلامت شنوایی آگاه کند. نه تنها ارائه بسته های آموزشی و ارتقای سواد سلامت جامعه از طرق مختلف می تواند باعث آگاهی اقشار مختلف شود، بلکه در صورت بروز کم شنوایی یاد می گیرند که کم شنوایی خود را پنهان نکنند و به این موضوع رسیدگی کنند.

محمودیان با بیان اینکه «ارتباط» اساس زندگی انسان است، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت علم، انسان می تواند با استفاده از سمعک یا کاشت حلزون، جان خود را نجات دهد و با دیگران ارتباط برقرار کند.

هزینه بالای سمعک و پوشش بیمه ای

وی با بیان اینکه پروتزهایی که برای اصلاح کم شنوایی استفاده می شوند از نظر ارتباطی جان انسان ها را نجات می دهند، گفت: سمعک اقلامی با تکنولوژی بالا است و تنها شرکت های معدودی این دستگاه را تولید می کنند. سمعک از اقلام وارداتی است و در معرض نوسانات نرخ ارز و تحریم است. اگرچه تحریم ها و نوسانات نرخ ارز بر حلزون گوش نیز تاثیر می گذارد، اما تاثیر این اجزا بر سمعک بیشتر است.

کاشت حلزون حلزون رایگان برای کودکان زیر 7 سال

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت تدبیری در زمینه اقدامات تشخیصی کم شنوایی و سمعک اندیشیده است، گفت: همچنین کاشت حلزون برای کودکان زیر هفت سال به صورت کاملا رایگان انجام می شود و هزینه هر عدد حلزون حدود 8000 یورو می باشد. دولت برای اینکه مردم تحت فشار قرار نگیرند کاشت حلزون را به صورت رایگان انجام می دهد اما مردم در زمینه نگهداری حلزون با چالش هایی مواجه هستند.

قیمت سمعک و پوشش بیمه ای

وی ادامه داد: هزینه سمعک برای افراد بیشتر از حلزون است و بیمه ها باید هزینه های بیشتری را متقبل شوند. میانگین قیمت هر سمعک حدود 20 میلیون تومان است. شرکت های بیمه 70 درصد هزینه سمعک را پرداخت می کنند. بیمه ها هر 10 سال هزینه سمعک را پرداخت می کنند اما وزارت بهداشت درخواست کرده است که بیمه ها هر 5 سال یکبار هزینه سمعک را پرداخت کنند.

این کارشناس درباره سرانه سلامت مردم در حوزه سلامت گوش گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده سرانه سلامت مردم در حوزه گوش افزایش یافته است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا