بارداری

بررسی علل ناباروری مردان در مرکز مام

اگر شواهد نشان دهد که در حدود یک سوم موارد، علت ناباروری ناشی از مشکلات مردانه است. یعنی به طور متوسط ​​از هر 3 زوج نابارور یکی از آنها به دلیل مشکلاتی که در مرد وجود دارد قادر به باردار شدن نیست. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی پس از انجام آزمایشات در بیشتر موارد می توان علت ناباروری را تشخیص داد و برای آن به دنبال درمان بود. در ادامه این مقاله در مورد علائم ناباروری، علت ناباروری و درمان ناباروری مردان صحبت خواهیم کرد.

علائم ناباروری در مردان

علامت اصلی ناباروری در مردان و زنان ناتوانی در باردار شدن پس از یک سال تلاش برای باردار شدن است. ناباروری در مردان با هیچ علامت و نشانه واضحی همراه نیست و به طور کلی می توان گفت که کیفیت مایع منی تنها معیاری است که باروری مرد را تعیین می کند.

با این حال، در برخی موارد، یک مشکل زمینه‌ای مانند اختلالات ارثی، عدم تعادل هورمونی، واریکوسل یا شرایطی که عبور اسپرم را مسدود می‌کند، ممکن است علائم و نشانه‌هایی ایجاد کند. علائم و نشانه هایی که ممکن است علامت هشدار دهنده مشکل باروری مردان باشد عبارتند از:

  • مشکلات عملکرد جنسی، به عنوان مثال، مشکل در انزال یا حجم کم مایع منی، کاهش میل جنسی، یا مشکل در داشتن یا حفظ نعوظ.
  • درد، تورم یا توده در ناحیه بیضه؛
  • رشد غیر طبیعی سینه ها؛
  • کاهش موهای زائد صورت و بدن.

البته وجود این اختلالات لزوماً به معنای اثبات قطعی ناباروری مردان نیست و دلایل دیگری نیز ممکن است باعث ناباروری مردان شود.

تشخیص خیانت در مردان

برای تشخیص ناباروری در مردان، پزشک اقدامات و آزمایشات زیر را انجام می دهد:

  • تجزیه و تحلیل اسپرم؛
  • سونوگرافی;
  • نمونه برداری از بیضه;
  • آزمایش خون؛
  • آزمایش ژنتیک.

علت ناباروری مردان

به طور کلی می توان گفت هر عاملی که بر تولید و کیفیت اسپرم تاثیر بگذارد می تواند باعث ناباروری در مردان شود. از علل ناباروری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واریکوسل

واریکوسل شایع ترین علت ناباروری مردان است. در پاسخ به این سوال که واریکوسل چیست، می توان گفت که واریکوسل تورم رگ های خونی بیضه است که می تواند بر کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد. اگرچه هنوز تاثیر واریکوسل بر باروری دقیقا مشخص نیست، اما به نظر می رسد واریکوسل با افزایش دمای بیضه ها منجر به کاهش کیفیت اسپرم و ناباروری می شود.

عفونت ها

برخی از عفونت ها مانند عفونت بیضه، مجرای دفران و برخی عفونت های مقاربتی می توانند در تولید اسپرم اختلال ایجاد کنند.

اگر مایع منی به جای خروج از آلت تناسلی وارد مثانه شود، به آن انزال رتروگراد می گویند. در چنین حالتی، هیچ اسپرمی در مایع منی وجود ندارد که بتواند تخمک را بارور کند.

وجود آنتی بادی های ضد اسپرم

آنتی بادی های ضد اسپرم آنتی بادی هایی هستند که اسپرم را از بین می برند. این آنتی بادی ها سلول های ایمنی هستند که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و آنها را از بین می برند.

تومورها

تومورهای سرطانی و غیرسرطانی می توانند به طور مستقیم از طریق غدد آزاد کننده هورمون مردانه مانند غده هیپوفیز یا به دلایل ناشناخته بر اندام های تناسلی مردان تأثیر بگذارند. گاهی اوقات شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

عدم وجود بیضه از شکم

گاهی اوقات، در دوران جنینی، یک یا هر دو بیضه از شکم به داخل کیسه بیضه پایین نمی آیند. عدم نزول بیضه می تواند باعث ناباروری مردان شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی فقط برای خانم ها نیست، گاهی اوقات اختلالات هورمونی در آقایان نیز اتفاق می افتد و این اختلالات هورمونی می تواند باعث ناباروری در آقایان شود.

نقص در لوله های انتقال اسپرم

اگر لوله های انتقال دهنده اسپرم به دلایل مختلف از جمله جراحی، عفونت، ضربه و غیره مسدود شود، اسپرم نمی تواند وارد مایع منی شود و ناباروری رخ می دهد.

اختلالات کروموزومی

اختلالات ارثی مانند بیماری کلاین فلتر یا مشکلات کروموزومی می تواند باعث ناباروری در مردان شود.

مشکلات جنسی

اختلال نعوظ، انزال زودرس، رابطه جنسی دردناک، ناهنجاری های آناتومیکی از جمله هیپوسپادیاس یا مشکلات روانی می تواند باعث مشکلات جنسی و ناباروری شود.

استفاده از برخی داروها

مصرف طولانی مدت داروهایی مانند داروهای هورمونی و شیمی درمانی می تواند روند تولید اسپرم را مختل کرده و باعث ناباروری مردان شود.

سابقه جراحی

برخی از جراحی ها مانند وازکتومی، فتق و جراحی پروستات می توانند از تولید اسپرم یا انزال جلوگیری کنند.

گاهی اوقات سبک زندگی و عادات شخصی می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما، تماس با فلزات سنگین و مواد شیمیایی، استعمال دخانیات و الکل، اضافه وزن، نشستن طولانی مدت، پوشیدن لباس‌های تنگ و یا قرار دادن لپ‌تاپ روی پاها نمونه‌هایی از عادات بدی هستند که در درازمدت به آن مبتلا می‌شوند. تاثیر منفی بر وضعیت اسپرم.

ناباروری مردان در مرکز مام

روش درمان ناباروری مردان بسته به علت آن متفاوت است. حتی اگر علت دقیق ناباروری مشخص نباشد، پزشک می تواند از روش های درمانی پزشکی، جراحی یا روش های کمک باروری برای درمان ناباروری مردان استفاده کند.

روش های درمان بی ایمانی مردان در مرکز مام شامل موارد زیر است:

  • دارودرمانی
  • عمل جراحی.
  • کمک گرفتن از روش های کمک باروری مانند IVF یا IUI.

اگر ناباروری ناشی از عدم تعادل نوع خاصی از هورمون باشد، پزشک استفاده از هورمون ها یا داروها را برای درمان و جایگزینی آن تجویز می کند. اگر عفونت علت ناباروری باشد، تجویز آنتی بیوتیک می تواند کمک کننده باشد، اما حتی اگر عفونت درمان شود، باروری ممکن است همیشه باز نگردد.

خود ناتوانی جنسی ممکن است یکی از دلایل ناباروری مردان باشد. مشاوره، آموزش رفتاری و استفاده از داروهای مناسب به بهبود روابط جنسی و درمان مشکلات مربوط به ناتوانی جنسی مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس کمک می کند و باروری را بهبود می بخشد.

بسیاری از مشکلات مربوط به ناباروری مردان را می توان با روش های مختلف جراحی درمان کرد. به عنوان مثال واریکوسل یا مسدود شدن مجاری از مواردی هستند که اغلب با جراحی اصلاح می شوند. گاهی اوقات، علی رغم درمان های مناسب، ممکن است کیفیت اسپرم به سطحی نرسد که احتمال بارداری طبیعی وجود دارد. در چنین شرایطی از درمان های کمک باروری مانند IVF یا IUI استفاده می شود.

آخرین کلمه

به لطف پیشرفت علم پزشکی، در بیشتر موارد، مشکلات مربوط به ناباروری مردان قابل درمان است. کلیه خدمات مربوط به درمان ناباروری مردان شامل تست اسپرموگرافی، جراحی واریکوسل، استخراج اسپرم به روش های مختلف و یا فریز کردن اسپرم در مرکز مام ارائه می شود. جهت مراجعه حضوری به مرکز با شماره 42500-021 تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا