بهداشت و درمان

یک عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بیماری «کارسینوم سلول سنگفرشی» یا سرطان سر و گردن (HNSCC) که در دهان، بینی و گلو ایجاد می شود یکی از شایع ترین سرطان ها در اروپا است که سالانه بیش از 150000 نفر را می کشد. آلوده می کند

این سرطان ها در مردان شایع تر است و بیش از نیمی از بیماران را در عرض پنج سال می کشند.

اکنون آزمایشات جدید نشان می دهد که باکتری هایی که در دهان افراد رشد می کنند می توانند خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را افزایش دهند.

این مطالعه جدید که توسط کارشناسان دانشگاه نیویورک انجام شد و در مجله “JAMA Oncology” منتشر شد، نشان داد که 13 گونه از صدها باکتری در دهان افراد با افزایش 30 درصدی خطر ابتلا به سرطان سر و گردن مرتبط است. .

Sooyoung Kwak، محقق فوق دکتری در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، در این رابطه گفت: این باکتری ها ممکن است به عنوان نشانگرهای زیستی برای متخصصان عمل کنند تا افراد در معرض خطر را راحت تر شناسایی کنند.

مصرف سیگار و الکل

این مطالعه 236 فرد مبتلا به تومورهای سرطانی سر و گردن را با 458 فرد سالم مقایسه کرد.

در ادامه مشخص شد که این بیماران سرطانی بیشتر مستعد مصرف دخانیات و الکل بوده و علاوه بر این، دارای سطح بالاتری از سویه خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل دهانی (HPV) هستند. همه اینها عوامل خطر سرطان سر و گردن هستند.

پس از محاسبه تمامی متغیرها، 13 باکتری به عنوان عوامل خطر این نوع سرطان شناسایی شدند. مقدار این گونه ها در حفره دهان، حلق یا حنجره همه افراد مبتلا به سرطان بدون توجه به محل قرارگیری سرطان ثابت بود.

هشدار در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان

درست است که تحقیقات قبلی نشان داده است که ممکن است بین سلامت ضعیف دهان و سرطان های سر و گردن (HNSCC) ارتباط وجود داشته باشد، اما این آخرین تجزیه و تحلیل اولین چیزی است که آن را نشان می دهد. کدام باکتری خاص مسئول این ارتباط است؟

این مطالعه فقط ارتباط بین این باکتری ها و سرطان را بررسی کرد، بنابراین ثابت نکرد که این باکتری ها به طور مستقیم باعث بیماری می شوند.

دکتر کلر نایت، مدیر اجرایی تحقیقات سرطان انگلستان، گفت: از آنجایی که این نتایج بر اساس بیش از 200 مورد سرطان است، تحقیقات بیشتری در جمعیت های بزرگتر برای کشف ارتباط بین بهداشت دهان و سرطان سر و گردن مورد نیاز است.

تحقیقات نشان می دهد که ارتباط بین بهداشت دهان و دندان با سرطان های سر و گردن به قدری بالاست که باید بر اهمیت بهداشت دهان تاکید کرد.

دکتر ریچارد هیز، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه نیویورک، گفت: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نه تنها می تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند، بلکه ممکن است از سرطان سر و گردن نیز محافظت کند.

توصیه چیست؟

به گفته کارشناسان، گام بعدی این است که دقیقاً بفهمیم این باکتری ها چگونه در خطر ابتلا به سرطان نقش دارند و چگونه می توان آنها را متوقف کرد.

در همین حال، دکتر کلر نایت به افرادی که در مورد سرطان سر و گردن نگران هستند توصیه کرد که از مصرف الکل و سیگار خودداری کنند، زیرا این دو عامل خطر اصلی هستند.

وی افزود: “پرهیز از الکل و دریافت حمایت برای ترک سیگار تغییراتی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ایجاد کنید.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا