سلامت خانواده

دغدغه های نظام سلامت در دولت چهاردهم/اولویت های وزارت بهداشت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در نامه ای به مسعود بیشیکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران دغدغه ها و اولویت های کاری معاونت بهداشتی دولت چهاردهم را اعلام کرد. از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی

در متن نامه مرندی آمده است: با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر تقویت جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی به عنوان اتاق فکر نظام سلامت، دغدغه های اصلی و اولویت های کاری مهم معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به شرح زیر است. دولت چهاردهم از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی. و امید است با همکاری نزدیک وزارت بهداشت و سایر نهادهایی که عملکرد آنها در تامین، حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه موثر باشد، موفقیت های بیشتری حاصل شود.

توضیح داده می شود که اولویت ها به دو بخش بین ادارات و داخل وزارت بهداشت تقسیم می شود و در هر مورد مدارک مربوطه که در قالب نامه ها، بیانیه ها و خلاصه خط مشی ها توسط فرهنگستان به مسئولان ارسال شده است. به علوم پزشکی پرداخته شده است. و مجموعه این اسناد در سه جلد پیوست شده است.

البته همانطور که تاکید کردید کارگروه ویژه ای برای ارتباط مستمر با وزارت بهداشت و نهادهای موثر بر سلامت تشکیل شده است و متعاقباً پیشنهادات تکمیلی و جزئی ارسال خواهد شد که امید است از سوی مسئولین مربوطه مورد استفاده و اقدام قرار گیرد.

فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی کامل خود را برای کمک به سیاستگذاران اجرایی، نظارت و نظارت بر اجرای اهداف سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین فوق اعلام می دارد.

1) اولویت های مربوط به همکاری های بین بخشی

1.1 اولویت بندی بعد معنوی سلامت در کلیه سیاست ها و برنامه های دولت (مجموعه اول صفحات 68 تا 74 – مجموعه دوم صفحات 362 تا 367 – مجموعه سوم صفحات 14)

1.2 تعمیق و تکمیل ادغام آموزش و تحقیقات پزشکی در مراقبت‌ها و خدمات صحی و توسعه آن با سایر بخش‌های آموزش عالی. (مجموعه دوم از صفحات 341 تا 361)

1.3 توجه جدی به افزایش اعضای مرتبط با سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل ستاد سلامت در کنار چهار ستاد موجود در دبیرخانه این شورا و تقویت نقش معاونت بهداشت در بازنگری نقشه جامع علمی. کشور (مجموعه دوم صفحات 209 تا 216 – سری سوم صفحات 114 تا 120 و 146 تا 152)

1.4 توجه جدی به اصلاح چالش های بزرگ زیست محیطی (بحران آب – آلودگی هوا و خاک) (مجموعه اول صفحات 121 تا 123 – مجموعه دوم صفحات 242 تا 252)

1.5 توجه جدی به موضوع جمعیت و جوانان با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و از جمله خطاب به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین دیدار هیات دولت با ایشان و تاکید بر عوامل بیرونی حوزه سلامت در موضوع جمعیت (مجموعه اول صفحات 123 تا 130 – مجموعه دوم صفحات 115)

1.6 توجه جدی به موضوع کرامت جامعه پزشکی و حفظ نیروی انسانی حوزه سلامت با توجه جدی به حمایت های مادی و معنوی آنان (مجموعه دوم، صفحات 314 تا 336).

1.7 تاکید بر تامین پایدار منابع مالی در بخش سلامت، رساندن سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی به سطح کشورهای منطقه (بر اساس بند 10.1 سیاست های کلی سلامت) به طوری که سهم دولت در این بخش. افزایش یافته است. و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت. (مجموعه اول صفحات 131 تا 135)

1.8 مدیریت صحیح موضوع طب سنتی بر اساس بند 12 سیاست های کلی سلامت. (شناخت، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه سازی طب سنتی ایران). (مجموعه اول صفحات 220 تا 233 – سری دوم صفحات 63 تا 80)

1.9 تأکید بر نقش شورای عالی بهداشت و ایمنی غذا و لزوم ارتقای جایگاه دبیرخانه آن به گونه ای که در دفتر رئیس جمهور جایگاه و ستادی برای ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات وجود داشته باشد. شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی با مدیریت وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پرورش. پزشکی باید شکل بگیرد. (مجموعه سوم صفحات 67-82 و 181-225)

1.10 توجه به نقش حیاتی امنیت غذایی، امنیت غذایی و تغذیه حلال و سالم در سلامت اعضای خانواده، جامعه و با اولویت مادران باردار، کودکان و گروه های آسیب پذیر. – مجموعه سوم از صفحات 121 تا 132)

1.11 تمرکز جدی و مستمر با هدف ارتقای سواد سلامت اعضای جامعه، توانمندسازی و مشارکت فعال در ارتقای سلامت، خانواده و جامعه آنان. طبق بند 11 سیاست های کلی سلامت. افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختاریافته و فعال فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای کشور زیر نظر وزارت بهداشت. ، درمان و آموزش پزشکی) و نقش برجسته در صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقاء سواد سلامت جامعه. (مجموعه دوم، صفحات 41 تا 50 – مجموعه سوم، صفحات 16 تا 33- و 178 تا 181)

2) اولویت های مربوط به اختیارات وزیر بهداشت

2.1 مهمترین اولویت وزیر بهداشت در روزهای اول کار، انتخاب مدیران ارشد (معاونان و روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی) است. در این راستا فرهنگستان علوم پزشکی مجموعه ای از شاخص ها را معرفی کرده است. و نظارت بر عملکرد مسئولان ارشد مجموعه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی). بدیهی است در این دوره همفکری و همسویی بیشتر اهداف مجموعه ها با سیاست ها و قوانین بلند پایه و نگرش متعالی رئیس جمهور محترم مورد توجه قرار خواهد گرفت. یکی از پیشنهادات اجرایی این پرونده، ایجاد شورای مشورتی همه جانبه برای انتخاب مدیران مجرب، توانمند و پیگیر برای اجرای سیاست های کلی سلامت با محوریت وزیر محترم و معاون بهداشت خواهد بود.

2.2 اولویت دوم دقت در ایجاد ساختار برنامه ریزی کلان در سطح وزارتخانه برای اجرای جدی سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر قوانین و مقررات جاری حاکم بر وزارت بهداشت است. در حال حاضر برنامه ریزی در یکی از دفاتر زیر مجموعه معاونت توسعه و مدیریت منابع انجام می شود که مکان مناسبی نیست. صرف نظر از اینکه تغییر ساختاری رخ دهد یا خیر، باید موضوع برنامه ریزی کلان با مدیریت وزیر محترم انجام شود. دقت در تفکیک وظایف جاری و عمرانی واحدها و قرار دادن برنامه های عمرانی و جاری به صورت جداگانه در سامانه برنامه عملیاتی وزارتخانه و واحدهای فرعی مورد تاکید قرار می گیرد.

2.3 برنامه ریزی و نظارت جدی بر توانبخشی شبکه بهداشت و درمان از نظر زیرساخت ها و برنامه ها و بررسی کلیه برنامه های در دست اجرا در بخش های بهداشت، درمان، آموزش و تحقیقات و سایر واحدها بر اساس اهداف شبکه. (مجموعه اول از صفحات 75 تا 95 – مجموعه دوم از صفحات 92 تا 105 – مجموعه دوم از صفحات 11 تا 129 – و 286 تا 304 – و 368 تا 380 – مجموعه سوم صفحات 153 تا 169)

شبکه بهداشت و درمان کشور یک سیستم بستری است که شامل کلیه اهداف در نظر گرفته شده در سیاست های کلی سلامت از جمله عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، همکاری بین بخشی، آموزش پزشکی جامعه محور و پاسخگو، بیماری های غیرواگیر و کلیه برنامه های مراقبت های بهداشتی اعم از سرپایی است. و درمان بستری درمان های تخصصی و فوق تخصصی با هزینه و نیروی انسانی کمتر در دسترس است و احیاء، تکمیل و توسعه این شبکه بهداشت و درمان نیازمند پرسنل آموزش دیده، سیستم ارجاع و فایل الکترونیکی با داده های معتبر است.

2.4 احیاء و اجرای کامل سیستم ژنریک و بهبود وضعیت دارو و بازنگری در طرح داروور با تامین منابع ارزی و ریالی لازم. (مجموعه اول صفحات 52 تا 55 و 57 تا 64 – مجموعه دوم از صفحات 254 تا 264 – مجموعه سوم از صفحات 98 تا 107 – و 133 تا 140 – و 170 تا 173)

2.5 تحول نظام آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در راستای بندهای 1 و 13 سیاست های کلی سلامت. (مجموعه اول صفحات 17 تا 41 – مجموعه دوم صفحات 85 تا 86 و 192 تا 208 – مجموعه سوم صفحات 98 تا 107)

2.6 تقویت شتاب علمی و تحقیقات کاربردی با رویکرد نظام نوآوری در کشور. (مجموعه دوم از صفحات 107 تا 110)

۲-۷- تاکید و تمرکز بر موضوع عدالت در سلامت هم در توزیع نیروی انسانی سلامت و منابع و تجهیزات مالی بر اساس سیاست‌های آمایش سرزمینی و قشربندی، بین مردم و هم در توزیع منابع و درآمدها بین ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی. (مجموعه اول از صفحات 99 تا 100)

2.8 توجه به موضوع سلامت روان و ابعاد مختلف آن. تمرکز بر کنترل استرس سیاسی و اجتماعی. (مجموعه اول از صفحات 49 تا 51 – مجموعه دوم صفحات 172 تا 188)

2.9 توجه جدی به توسعه سلامت دیجیتال (دیجیتال) و هوش مصنوعی مورد استفاده در تامین و ارتقای سلامت با در نظر گرفتن و رعایت ارزیابی فناوری های آن با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و تکالیف توسعه هفتم. برنامه (ماده 69). مجموعه دوم، صفحات 305 تا 313)

در پایان آمادگی کامل فرهنگستان علوم پزشکی را برای تحقق آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای رهبری اعلام می دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا