بارداری

چگونه باید از جنین در دوران بارداری مراقبت کرد؟

به گزارش سلامت جو به نقل از روزنامه جام جم، در میان همه اما و اگرها و افکار شاد و گاه ناخوشایند، احتمال تولد نوزاد قبل از موعد عادی یکی از صدها دغدغه ای است که در ذهن آنها بالا و پایین می شود. . چرا؟ زایمان زودرس ممکن است اتفاق بیفتد و چگونه می توانیم جنین را تا حد امکان تا هفته های آخر و رشد کامل نگه داریم؟ این چیزی است که مادران جوان باید بدانند.

سعی می کنیم آن را تا هفته 39 نگه داریم و سپس بارداری را خاتمه دهیم.» جمله مکرر و آشنا که بسیاری از زنان باردار درباره زمان سزارین شنیده اند; جمله زایمان طبیعی به جای 39 هفتگی در 40 هفتگی قرار می گیرد و جنین تا هفته چهلم در رحم مادر در حال رشد و نمو است. با در نظر گرفتن چنین شرایطی، زنانی که در هفته های قبل از 37 سالگی ناخواسته زایمان می کنند، زایمان زودرس را تجربه کرده اند، زایمانی که علائم، عوامل و البته شرایط خاص خود را دارد، اما از این علائم و دلایل و شرایط چه می دانید. از مراقبت پس از آن؟

چرا انقدر زود؟

مانند بسیاری از رویدادهای پزشکی که علت مشخصی ندارند، زایمان زودرس نیز علت مشخصی ندارد، اما به گفته پزشکان، برخی شرایط مانند دیابت بارداری مادر، فشار خون بالا یا برخی بیماری ها مانند بیماری کلیوی، بیماری قلبی، می تواند از دلایل تحریک کننده زایمان زودرس باشد: «از سوی دیگر، اضافه وزن یا حتی کم وزنی، عدم دریافت مواد مغذی در دوران بارداری و استعمال دخانیات می تواند از دیگر عواملی باشد که منجر به زایمان زودرس می شود».

این را دکتر مریم نادری، متخصص زنان، زایمان و ناباروری می گوید که معتقد است برخی آزمایشات و آزمایشات نهایی می تواند پزشک را از احتمال زایمان زودرس آگاه کند. قند خون پایین یا بالا، کم خونی یا پرخونی، بالا یا پایین بودن گلبول های سفید و … از جمله این علائم هستند که در آزمایشات مشخص می شوند و پزشک احتمال زایمان زودرس را برای مادر باردار می دهد.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است

بهتر است مادر از روزهای قبل از بارداری و در طول آن بر رژیم غذایی، فعالیت ها و احساسات خود نظارت، کنترل و توجه ویژه ای داشته باشد تا بتواند این سفر 9 ماهه را با کمترین عارضه پشت سر بگذارد: «داشتن رژیم غذایی مناسب. و تونیک فعالیت روزانه و پیاده روی مداوم به مدت 30 دقیقه، نوشیدن آب کافی، کنترل وزن در دوران بارداری، کنترل اضطراب با ورزش هایی مانند یوگا، تسلط بر اعصاب و برقراری رابطه آرام با اطرافیان و … است که می تواند مادر را به خوبی از بین ببرد. هفته های آخر با خیال راحت.”

هفته به هفته!

زایمان زودرس هر هفته ویژگی ها و شرایط خاص خود را دارد. در برخی هفته ها با خطر بیشتری مواجه می شود و نوزاد نیاز به مراقبت ویژه تری دارد و در برخی هفته ها خطر کمتری دارد و با مشکلات کم و بیش عادی دست و پنجه نرم می کند که با کمی مراقبت قابل حل است. پس بهتر است به جای نگرانی و فکر کردن به عوارض احتمالی زایمان زودرس، آهسته و اصولی پیش بروید.

قبل از مهلت؟

جدی گرفتن کوچکترین علائم و نشانه ها در روزها و هفته های آخر بارداری یکی از ضروری ترین اقداماتی است که خانم های باردار باید انجام دهند و نسبت به آن آگاه باشند. از حرکات منظم جنین گرفته تا دردها و انقباضاتی که ممکن است ایجاد شود. همانطور که متخصصان زنان و زایمان می گویند کمردردی که بیشتر در ناحیه کمر بروز می کند و گاهی مداوم و گاهی متناوب است، می تواند یکی از علائم زایمان زودرس باشد.

البته کمردرد به تنهایی نمی تواند نگران کننده باشد، اما اگر با علائم دیگری همراه باشد نیاز به توجه و تمرکز بیشتری دارد. مثلاً هر 10 دقیقه انقباضات رحمی و به طور کلی افزایش انقباضات، گرفتگی در قسمت پایین شکم، خونریزی و لکه بینی و افزایش ترشحات. و… یکی از علائمی است که باید جدی گرفته شود و در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود. البته جالب است بدانید که طبق آمار حدود 80 درصد از زنانی که علائم زایمان زودرس را مشاهده می کنند، زایمان زودرس را تجربه نمی کنند، اما آگاهی از این امر بهتر از عدم اطلاع از وقوع و بایدها و نبایدهای آن است. ; نه؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا