سلامت خانواده

این غذاها ضد سرطان هستند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، معصومه تهرانی از اعضای هیات علمی گروه پژوهشی آموزش سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: سرطان تقسیم غیرطبیعی سلول های بدن است و انواع مختلفی دارد. یک عامل سرطان زا می تواند یک عامل شیمیایی، ویروسی یا فیزیکی باشد که باعث ایجاد سرطان می شود.

وی افزود: سرطان یک فرآیند سه مرحله ای شامل شروع، پیشرفت و گسترش است و تغذیه در هر مرحله از سرطان می تواند بر روند سرطان زایی تاثیر بگذارد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: در بین ابعاد مختلف سبک زندگی، تغذیه یکی از متغیرترین ابعاد زندگی افراد است که می تواند بر سلامت فرد و خطر ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد. پیروی از سبک تغذیه سالم و همچنین داشتن فعالیت بدنی می تواند علاوه بر پیشگیری از بیماری، عوارض طولانی مدت رژیم های درمانی را در بیماران سرطانی کاهش دهد و با کاهش بیماری های مزمن مرتبط با سرطان مانند چاقی، فشار خون بالا، چربی ها و … و دیابت شیرین سلامت کلی و بقای بیماران را بهبود می بخشد.

وی افزود: بیان ژن ها می تواند تحت تاثیر مواد مغذی در دوران بارداری، کودکی و در طول زندگی باشد، به گونه ای که می توان گفت تغذیه و رژیم غذایی عامل نزدیک به 35 درصد از انواع سرطان ها مانند سرطان های قسمت فوقانی است. دستگاه گوارش، سینه، پروستات، روده بزرگ، کبد، پانکراس و غیره نقش دارند.

تهرانی گفت: رژیم غذایی می تواند هم حاوی عوامل بازدارنده سرطان و هم عوامل محرک سرطان باشد. چربی ها به ویژه چربی های اشباع شده، گوشت قرمز و فرآوری شده، دودی و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده غذایی مانند سوسیس و کالباس و کنسروها، برخی از روش های طبخ گوشت مانند کبابی در دمای بالا و در تماس با شعله مستقیم و همچنین سرخ کردن عمیق استعمال دخانیات با تولید مواد سرطان زا می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و علاوه بر آن احتمال عود سرطان در افرادی که سابقه این بیماری را دارند و همچنین احتمال موفقیت درمان های رایج سرطان را کاهش می دهد.

وی افزود: جوشاندن، بخارپز، پخت در مایکروفر و فر از جمله روش های مناسب طبخ گوشت است.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی آموزش بهداشت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل و تصفیه نشده یا کمتر تصفیه شده مانند برنج قهوه ای یا ماکارونی حاوی فیبر یا نان حاوی سبوس به جای نان تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده مانند باگت و نان سوخاری یا انواع کیک و کلوچه و همچنین تاکید بر مصرف لوبیا و مغزها و همچنین مصرف لبنیات کم چرب و محدود کردن گوشت قرمز و چربی روغن ها و شیرینی ها می توانند در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند. حفاظت داشته باشند

وی تصریح کرد: این نوع رژیم ها به دلیل دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و اثرات ضدالتهابی بوده و به دلیل فیبر زیاد با کاهش وزن و افزایش احساس سیری، خطر ابتلا به چاقی را کاهش می دهند. سرطان می شوند.

تهرانی افزود: رژیم های غذایی گیاهی نه تنها در پیشگیری از سرطان، بلکه در کنترل و درمان این بیماری نقش دارند. زمانی که صحبت از محدود کردن گوشت قرمز در رژیم‌های گیاهی می‌شود، این به معنای پرهیز کامل از گوشت قرمز نیست زیرا گوشت قرمز منبع مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین‌ها، آهن، روی و ویتامین B12 است، بلکه بر اساس مطالعات، مصرف گوشت قرمز را محدود می‌کند. گوشت قرمز یعنی بیش از سه بار در هفته گوشت قرمز مصرف نکنید، معادل 350-500 گرم وزن پخته یا معادل 750-700 گرم وزن خام.

وی تصریح کرد: از بین انواع چربی های موجود در رژیم غذایی، چربی های اشباع و ترانس مضرترین و اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 مفیدترین چربی ها هستند. افزایش مصرف چربی های اشباع شده مانند چربی گوشت قرمز، چربی لبنیات یا انواع چربی ها و روغن های حیوانی یا روغن های گیاهی هیدروژنه با افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه مرتبط است.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه افزود: از سوی دیگر اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل اثرات ضد التهابی، کاهش تکثیر و افزایش مرگ سلول های سرطانی با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. سبزیجات برگ سبز مانند خرفه و کاهو، دانه و روغن کتان، روغن کانولا، روغن هسته انگور، گردو و ماهی از منابع غذایی امگا 3 محسوب می شوند.

وی بیان کرد: ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که کمبود آن باعث بروز مشکلات و بیماری های بسیاری از جمله سرطان می شود. طبق مطالعات، سطوح سرمی بالاتر از 25 هیدروکسی ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف، به ویژه سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان پروستات مرتبط است.

تهرانی افزود: برخی از بیماران سرطانی اغلب برای مدیریت علائم و اثرات نامطلوب درمان مرسوم سرطان به مکمل های غذایی مانند مولتی ویتامین و آنتی اکسیدان مراجعه می کنند. با این حال، این مکمل ها می توانند اثرات مثبتی داشته باشند، به عنوان مثال، اثرات هم افزایی و افزایش اثربخشی داروها، یا اثرات منفی، به عنوان مثال، تداخلات متابولیکی و دارویی، کاهش مزایای درمانی درمان های مرسوم سرطان.

وی بیان کرد: بنابراین بهترین توصیه این است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را به جای دریافت مکمل ها از طریق منابع غذایی دریافت کنید.

یکی از اعضای هیات علمی گروه پژوهشی آموزش بهداشت جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: به طور کلی به منظور پیشگیری از سرطان یا جلوگیری از بازگشت سرطان و همچنین افزایش شانس درمان موفق سرطان در بیماران سرطانی، توصیه های رایج تغذیه ای است. ارائه شده است. از جمله داشتن حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت شدید در حداکثر روزهای هفته و حفظ وزن تا حد امکان در محدوده طبیعی.

وی گفت: مصرف غذاها و نوشیدنی های پرکالری که باعث اضافه وزن می شوند را محدود کنید و از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.

تهرانی افزود: بیشتر از غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، حبوبات و غلات استفاده کنید و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آن هایی که از آرد سفید تهیه می شوند مانند نان باگت، نان برشته، کیک، کلوچه، نوشیدنی های شیرین و غیره را محدود کنید.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: مصرف گوشت قرمز و نمک را محدود کنید. از خوردن غذاهای کپک زده خودداری کنید. سعی کنید نیازهای غذایی را فقط از طریق رژیم غذایی تامین کنید نه مکمل های غذایی و برای کودکان شیردهی را در نظر بگیرید.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا