اخبار سلامت

خطر “اینستاگرامی شدن اطلاعات سلامت” در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، یوسف خجیر معاون آموزشی دانشگاه سوره امروز در پنل نقش رسانه ها در کرونا که از سوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در همایش سراسری برگزار شد، اظهار داشت: در سال های اخیر و به ویژه در دوران کرونا، شبکه های اجتماعی از حوزه سرگرمی فاصله گرفته و به سمت ارائه خدمات رفتند و ما در این زمینه تحقیقی انجام دادیم که هدف آن بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ارائه اطلاعات مرتبط با سلامت

وی ادامه داد: در دوران کرونا، اینستاگرام رتبه اول را در ارائه اطلاعات بهداشتی به خود اختصاص داد و همین امر باعث شد در سال 1401 مطالعه ای را برای بررسی کارکردهای مثبت و منفی اینستاگرام در ارتقای سلامت کاربران انجام دهیم. بر این اساس مشخص شد که 47 درصد از اطلاعاتی که مردم در مورد کرونا داشتند از طریق شبکه های اجتماعی دریافت شده است و رسانه های رسمی مکان بعدی اطلاع رسانی به مردم در مورد کرونا بوده اند.

وی افزود: از دلایل استفاده از اینستاگرام برای سلامت می توان به در دسترس بودن آن در همه زمان ها، تنوع و به روز بودن اطلاعات سلامت و سلامت، تعاملی بودن سلامت و ارتباط دو طرفه بین کاربران، صرفه جویی در زمان و هزینه و آن اشاره کرد. به نظر می رسد که سلامت در آن در حال تبدیل شدن به اینستاگرام است زیرا شبکه های اجتماعی کمک زیادی به یادگیری نکات بهداشتی در مورد کرونا کردند.

خواجیر گفت: در حال حاضر 33 درصد خدمات سلامت در اینستاگرام را مشاغل پزشکی و سلامت و تبلیغات مربوط به پزشکان و کلینیک ها تشکیل می دهند.

وی به مشکلات ناشی از اینستاگرامی شدن سلامت اشاره کرد و تصریح کرد: اخبار کذب و کذب زیادی در مورد کرونا در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، همچنین شبکه های اجتماعی باعث شده است تا مردم به خود درمانی بپردازند و مردم را وادار به مقاومت در برابر تجویز پزشکان و مراجعه به مراکز درمانی کنند. . یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده توسط اینستاگرام و شبکه های اجتماعی، درگیری های روحی-روانی ناشی از اعتیاد به فضای مجازی است. همچنین بی اعتمادی به حوزه سلامت یکی از نابسامانی های اینستاگرام و فضای مجازی برای سلامت است.

معاون آموزشی دانشگاه سوره با بیان اینکه هوش مصنوعی و فناوری های جدید در حال ورود به بازار است، خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور این شبکه ها و فناوری های اجتماعی پیشرفت خواهند کرد. در این راستا وزارت بهداشت باید صفحات مجازی را برای ارتقای اطلاعات صحیح در بین کاربران فضای مجازی راه اندازی کند. همچنین دولت باید بر صفحات فعال در حوزه سلامت نظارت داشته باشد تا از ارائه اطلاعات نادرست جلوگیری شود. ضمن اینکه در تولید محتوای حوزه سلامت در این صفحات باید از نیروهای متخصص استفاده شود.

وی افزود: پزشکان باید نگاه کل نگر به افراد داشته باشند و روح و جسم را با هم بررسی کنند زیرا بسیاری از بیماری ها ریشه در سبک زندگی افراد دارد.

وی بر لزوم نگاه کیفی به خدمات پزشکی تاکید کرد و تصریح کرد: کارگاه های مهارت های اجتماعی نیز باید برای پزشکان برگزار شود چرا که سلامت بیماران تحت تاثیر عوامل اجتماعی زیادی است و انسان تنها یک بعد ندارد، بلکه جنبه روانی، اجتماعی نیز دارد. و … سلامت انسان موثر است.

در ادامه امید علی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره نیز گفت: پزشکان موفق کسانی هستند که ذهن و روح بیمار را بشناسند و بتوانند برای او نسخه بنویسند.

وی افزود: داشتن باورهای عمیق می تواند به بهبود روند درمان بیماری ها کمک کند. مطالعات نشان داده است که اعتقادات مذهبی و سلامت معنوی باعث می شود که بیماران زودتر از بیمارستان مرخص شوند زیرا روحیه بیماران بهبود می یابد.

در این کارگاه، سید محسن بنی هاشمی، استادیار دانشگاه سوره نیز به ارائه مطالبی درباره سواد رسانه ای در دوران پس از کرونا پرداخت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا