سلامت خانواده

شپش سر چگونه اتفاق می افتد/تشخیص و روش های درمان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا رباطی با اشاره به اینکه شپش انگل کوچکی است که حتی با چشم غیرمسلح هم دیده می شود و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، گفت: یکی از مهم ترین مکان هایی که افراد به شپش مبتلا می شوند ما هستیم. می تواند به مکان های شلوغ مانند مدارس، مهدکودک ها، پادگان ها و کمپ ها مراجعه کند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیماری شپش را نوعی عفونت انگلی عنوان کرد و افزود: شپش دارای تخم هایی به نام «حسادت» است و رنگ این حسادت ها سفید یا زرد است.

وی ایجاد شوره سر روی مژه ها یا پیدایش دانه های ریز کهیر شکل در ناحیه عفونی را از دیگر علائم شپش عنوان کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، به طور کلی سه نوع شپش «سر»، «بدن» و «عانه» وجود دارد. شپش سر معمولاً پشت گوش و گردن است، مسری است و اگر در محیط های آلوده باشد در افراد عادی ظاهر می شود، اما شپش بدن معمولاً در افرادی با سطح بهداشت بسیار پایین مانند افراد بی خانمان و یا در شرایط بحرانی خاص دیده می شود. زیرا زلزله و جنگ زمانی رخ می دهد که رعایت اصول بهداشتی ممکن نباشد. عفونت شپش بدن یکی از علائم شایع یک سری عفونت های دیگر مانند تیفوس است.

رباطی یکی از راه های اصلی تشخیص این انگل را مشاهده شپش یا شپش زنده عنوان کرد و گفت: اولین علامت شپش ممکن است خارش باشد به گونه ای که فرد مبتلا احساس کند چیزی روی سرش راه می رود یا می خزد. is در شپش شرمگاهی موهای ناحیه تناسلی نیز درگیر می شود که با خارش شدید همراه است که راه اصلی انتقال شپش از طریق رابطه جنسی است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علائم بالینی را مبنای تشخیص شپش سر ذکر کرد و افزود: شپش سر شایع ترین نوع عفونت توسط این انگل است که معمولا در پشت گوش دیده می شود که قابل مشاهده است. با چشم غیر مسلح در مراحل پیشرفته تر بیماری. به راحتی قابل شناسایی است.

رباطی با تاکید بر اینکه برای درمان بیماری شپش باید انگل زنده و لارو آن از بین برود، تصریح کرد: در صورت باقی ماندن تخم ها یا لارو شپش احتمال بروز مجدد این بیماری پس از چند هفته وجود دارد.

وی ادامه داد: تخم شپش یا شپش شباهت زیادی به شوره سر دارد با این تفاوت که شپش بسیار چسبنده است و به راحتی از ساقه مو جدا نمی شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به راه های درمان شپش گفت: نکته مهم در درمان شپش به دلیل مسری بودن زیاد آن این است که همه اعضای خانواده در صورت داشتن علائم زیر نظر پزشک درمان شوند.

وی توصیه کرد: درمان قطعی شپش دو بار و با فاصله یک هفته انجام شود.

این متخصص بیماری های پوست و مو تاکید کرد: پس از درمان های تجویز شده توسط پزشک می توان از درمان های ساده تری مانند شستن مو یا فرو بردن شانه در سرکه رقیق شده برای از بین بردن کامل تخم های انگل شپش چسبیده استفاده کرد. روی ساقه مو اعمال می شود.

وی با اشاره به اینکه درمان ها باید توسط پزشک متخصص انجام شود، تصریح کرد: مصرف خودسرانه برخی از داروهای ضد شپش می تواند باعث ایجاد حساسیت و یا در مواردی باعث مقاوم شدن انگل شود، بنابراین توصیه می شود بهداشت فردی را رعایت کنید. از درمان ها خودسرانه برای از بین بردن شپش باید اجتناب شود. با توجه به اینکه انگل شپش مدت زیادی بیرون از پوست بدن زنده نمی ماند، شستن و ضدعفونی بیش از حد لباس ها ضروری نیست، بلکه رعایت بهداشت عمومی محیط توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا