سلامت خانواده

تجمع فلزات در بدن باعث تشدید بیماری قلبی می شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

کاتلین مک گراو، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت: یافته های ما اهمیت در نظر گرفتن قرار گرفتن در معرض فلزات را به عنوان یک عامل خطر مهم برای تصلب شرایین نشان می دهد. و بر بیماری های قلبی عروقی تاکید دارد.

او افزود: «این روند می‌تواند به استراتژی‌های پیشگیری و درمانی جدیدی منجر شود که قرار گرفتن در معرض فلزات را هدف قرار می‌دهد.

تیم مک‌گرو دریافتند که با افزایش سطوح فلزات مختلف در نمونه‌های ادرار افراد، شواهد دال بر سخت شدن شریان‌های سخت شده – یکی از اجزای اصلی بیماری قلبی – نیز افزایش می‌یابد.

تیم تحقیقاتی به طور خاص فرآیندی به نام آترواسکلروز، سخت شدن تدریجی رگ های خونی ناشی از تجمع پلاک های چربی را بررسی کردند. آترواسکلروز همچنین می تواند منجر به تجمع رسوبات ناسالم کلسیم در شریان ها شود.

تیم مک‌گرو به پایگاه داده بزرگی از بیش از 6400 بزرگسال آمریکایی میانسال و مسن که هنگام پیوستن به مطالعه بین سال‌های 2000 تا 2002 از بیماری قلبی عاری بودند، نگاه کردند.

نمونه‌های ادرار سطوح شش فلز محیطی مرتبط با بیماری قلبی را در هر شرکت‌کننده ردیابی کردند: کادمیوم، کبالت، مس، تنگستن، اورانیوم و روی.

مردم معمولاً از طریق دود تنباکو در معرض کادمیوم قرار می گیرند، در حالی که پنج فلز دیگر با کودهای کشاورزی، باتری ها، تولید نفت، جوشکاری، استخراج معادن و تولید انرژی هسته ای مرتبط هستند.

محققان شرکت کنندگان را به چهار گروه تقسیم کردند که از کمترین تا بالاترین غلظت فلزات مختلف در ادرار متغیر بود.

برای کادمیوم، کسانی که در بالاترین سطح قرار داشتند، سطوح کلسیفیکاسیون شریان را داشتند که 75 درصد بیشتر از سطوح پایین‌تر در طول دوره مطالعه 10 ساله بود.

برای حضور تنگستن، اورانیوم و کبالت این اعداد به ترتیب 45، 39 و 47 درصد بیشتر بود.

افرادی که بالاترین سطح مس و روی در ادرار خود را داشتند به ترتیب 33 و 57 درصد کلسیفیکاسیون بیشتری نسبت به افرادی که کمترین سطح را داشتند، داشتند.

به گفته محققان، آلودگی بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامت قلب و عروق است. با توجه به شیوع گسترده این فلزات به دلیل فعالیت های صنعتی و کشاورزی، این مطالعه خواستار افزایش آگاهی و اقدامات نظارتی برای محدود کردن مواجهه با آنها و محافظت از سلامت قلب و عروق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا