سلامت خانواده

سکته مغزی سالانه جان 7 میلیون نفر را در جهان می گیرد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از مدیسین نت، به گفته تیمی به سرپرستی والری فیگین از دانشگاه فناوری اوکلند نیوزلند، «تقریباً ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ دچار سکته مغزی خواهند شد که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است. 1990.” پیدا شد.”

در حال حاضر، سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در جهان است که سالانه بیش از 7.3 میلیون نفر را می کشد.

به گفته متخصصان، ممکن است اینطور نباشد، زیرا سکته مغزی تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

برخی از عوامل خطر سکته مغزی عبارتند از: آلودگی هوا (که با تغییرات آب و هوایی تشدید می شود)، وزن اضافی بدن، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی. به گفته محققان، تمام این خطرات را می توان کاهش داد یا کنترل کرد.

علاوه بر میلیون ها مرگ ناشی از سکته مغزی، این حملات اغلب بازماندگان را به طور جدی ناتوان می کنند. این گزارش نشان می دهد که تعداد سال های زندگی سالم از دست رفته در سراسر جهان به دلیل سکته مغزی تقریباً یک سوم (32٪) بین سال های 1990 تا 2021 افزایش یافته است.

چرا سکته های مغزی افزایش یافته است؟ بر اساس یک تحلیل جدید، قرار گرفتن افراد در معرض عوامل خطر متعدد برای سکته مغزی همچنان در حال افزایش است.

بین سال‌های 1990 تا 2021، بار جهانی سکته به دلیل شاخص توده بدنی بالا (88 درصد افزایش)، دمای بالا (72 درصد)، قند خون بالا (32 درصد)، رژیم غذایی سرشار از نوشیدنی‌های شیرین (23 درصد)، فعالیت بدنی کم 11٪، فشار خون سیستولیک بالا (7٪) و رژیم غذایی با اسیدهای چرب غیراشباع امگا 6 (تا 5٪) به طور قابل توجهی افزایش یافت.

دماهای بالاتر به معنای آلودگی بدتر هوا، یکی دیگر از عوامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی است. به گفته محققان، تاثیر روزهای گرم و مه آلود بر خطر سکته مغزی شاید بیشترین آسیب را در کشورهای فقیرتر داشته باشد و ممکن است با تغییرات آب و هوایی بدتر شود.

در واقع، وقتی صحبت از خطر سکته مغزی هموراژیک به میان می‌آید، خطرات تنفس هوای کثیف اکنون با سیگار برابر است.

سکته مغزی هموراژیک بسیار کمتر از سکته ایسکمیک (مرتبط با لخته) است و حدود 15 درصد موارد را تشکیل می دهد. اما محققان خاطرنشان کردند که نیمی از مرگ و میرها و ناتوانی های ناشی از سکته مغزی در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

بدتر شدن رژیم غذایی همچنین در میزان سکته مغزی نقش دارد، زیرا میزان چاقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا را افزایش می دهد که همه این عوامل خطر اصلی سکته مغزی هستند.

از دست دادن سلامتی ناشی از سکته به طور نامتناسبی بر بسیاری از محروم ترین کشورهای آسیایی و جنوب صحرای آفریقا به دلیل افزایش بار عوامل خطر کنترل نشده، به ویژه فشار خون بالا کنترل نشده، و افزایش سطح چاقی و دیابت نوع 2 در بزرگسالان جوان تأثیر می گذارد. قرار می دهد

جانسون گفت: «از آنجایی که آلودگی هوا بسیار با افزایش دما مرتبط است، اهمیت اقدامات اضطراری آب و هوا و اقدامات برای کاهش آلودگی هوا قابل اغراق نیست. و با افزایش قرار گرفتن در معرض عوامل خطر مانند قند خون بالا و رژیم غذایی غنی از نوشیدنی های شیرین شده با قند، نیاز اساسی به مداخلات متمرکز بر چاقی و سندرم های متابولیک (مانند دیابت) وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا