سلامت خانواده

آیا باید نگران شیوع و اپیدمی آبله میمون باشیم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از کاهش اپیدمی و علائم ترسناک و همه گیری ویروس کرونا، شایعاتی مبنی بر شیوع یک بیماری جدید در سراسر جهان شنیده می شود، آبله میمون یا MPox یک بار در سال 2022 و اکنون در آگوست 2024. ترس و نگرانی شدیدتری را برای همه مردم جهان ایجاد کرده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، آبله میمون یا آبله میمون، بیماری نادری است که در اثر عفونت با ویروسی به همین نام، ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، اولین بار در سال 1958 زمانی که شیوع یک بیماری شبیه آبله در میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، گزارش شد. . کشف شد و به همین دلیل به آبله میمون معروف شد.

Mpox (mpox) سویه ای از ویروس آبله میمون (Monkeypox) است، ویروس آبله میمون به دو گونه جغرافیایی آفریقای مرکزی (حوضه کنگو) و غرب آفریقا تقسیم می شود که سویه Mpox مربوط به یکی از این گونه ها است و در مطالعات و تحقیقات انجام شده است. به عنوان یک سویه خاص از این ویروس استفاده می شود.

راه انتقال و علائم آبله میمون چیست؟

آبله میمون (Mpox) از طریق تماس نزدیک مانند رابطه جنسی، تماس پوستی، استفاده از حوله حمام یا ملحفه های تخت بیماران به سایر افراد سالم منتقل می شود. اگر فردی در سفر به آبله میمون مبتلا شود، خانواده و اطرافیان او آسیب پذیرترین افراد هستند. در معرض خطر هستند.

علائم بیماری آبله میمون یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار ظاهر می شود و می تواند شامل تب و سردرد باشد و پس از چند روز به ضایعات یا زخم های پوستی تراوش کننده تبدیل می شود، اگرچه موارد منجر به مرگ شده است، اما در اپیدمی های اخیر در آفریقا، اکثر موارد افراد علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه می‌کنند و سپس بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اگرچه افراد دچار نقص ایمنی ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

97 درصد بیماران و فوت شدگان اپیدمی امسال از کشور کنگو هستند و شیوع این بیماری در خارج از قاره آفریقا از احتمال تداوم اپیدمی در کشورهای دیگر حکایت دارد. ، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند، همچنین کودکان حدود 60 درصد مبتلایان به آبله میمون را تشکیل می دهند و خطر افزایش شدت بیماری و مرگ و میر در بین کودکان نسبت به بزرگسالان وجود دارد.

لازم است بدانید که ایران جزو کشورهایی است که انتقال محلی آبله میمون در آن گزارش نشده است، همچنین ایران طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سطح هشدار پایین قرار دارد، در موج قبلی این بیماری که دو سال پیش بود، وجود داشت. همچنین یکی از موارد آبله در ایران بود. میمونی که از خارج آمده بود گزارش شد اما موج جدید این بیماری بیشتر در کشورهای آفریقایی است، البته مواردی از این بیماری در کشورهایی مانند پاکستان نیز گزارش شده است.

باید شروع به ساخت کیت تشخیصی کنیم

مینو محرز، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص آبله میمون اظهار کرد: با استفاده از واکسن مدتی شیوع آبله کوچک در دنیا ریشه کن شد اما در چند سال گذشته صحبت از آبله میمون ها شد که در یک فرم خفیف بود و پس از مدت کوتاهی ناپدید شد. در این سال در کشورهای آفریقایی شیوع بیماری آبله میمونی با بیماری زایی بالا، عوارض و مرگ و میر بالا را گزارش کردند و اخیراً سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک مشکل عمده بهداشتی برای همه کشورها اعلام کرده و توصیه به درمان آن کرده است. به طور جدی در کشورها برنامه ریزی برای جلوگیری از گسترش آن.

وی با بیان اینکه آبله میمون در گروه بیماری های ویروسی قرار دارد، می افزاید: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین باعث تغییراتی در اکوسیستم و زندگی حیوانات شده است به گونه ای که زندگی حیوانات وحشی به انسان نزدیک شده و ویروس های جدید شکل می گیرد. به این ترتیب و گسترش می یابد. آنها متوجه می شوند که نوع جدید بیماری آبله میمون یا MPox با شدت و شدت بیماری مرتبط است و عفونی تر است و همین امر باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی به کشورهای مختلف هشدار دهد.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: راه انتقال این بیماری از طریق تماس پوستی و تماس مستقیم جنسی با فرد مبتلا است، این بیماری مانند ویروس کووید از طریق هوا منتقل نمی شود، بلکه فردی که در مراحل اولیه ابتلا است. این بیماری تا حد کمی امکان انتقال بیماری از طریق هوا وجود دارد، بر این اساس در صورت مشاهده فرد مبتلا به بیماری امپوکس باید فاصله فیزیکی رعایت شود.

محرز با اشاره به راه های تشخیص این بیماری می گوید: کیت های خاصی برای تشخیص بیماری MPox وجود دارد که واکسن آن وارد بازار نشده و داروی موثری برای درمان آن نیز در برخی کشورها در حال تولید است اما هنوز مشخص نشده است. دارو و واکسن بیماری MPox هیچ، بنابراین پیشگیری بهترین راه است، در مکان های شلوغ نیز باید از ماسک استفاده کنیم، در برقراری تماس جنسی ایمن و در تماس پوستی با افراد دیگر مراقب باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کشور در داشتن کیت تشخیصی و واکسن بیماری MPox می افزاید: فناوری ساخت کیت، دارو یا واکسن تشخیصی این بیماری را داریم که پس از شیوع ویروس کووید توانستیم امکانات تشخیص ویروس، ساخت واکسن و دارو را داریم و باید ساخت کیت تشخیص را شروع کنیم.

توصیه های بهداشتی را در نظر بگیرید

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان می کند: طبق آمار اعلام شده در کنگو که منشاء این بیماری است، اکثر زنان و کودکان زیر 15 سال در معرض خطر ابتلا به این ویروس بوده و به شدت بیمار شده اند و همچنین افرادی که به دلیل ضعف در سیستم ایمنی به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند، بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر ابتلا به عفونت های ویروسی هستند.

مهریز با تاکید بر اینکه ویروس Mpak قدرت ایجاد بیماری شدید را دارد اما سرعت شیوع آن مانند بیماری کرونا نیست، می افزاید: با توجه به سرعت انتقال این بیماری هشدارهایی از سوی سازمان بهداشت جهانی داده شده است، اما راه انتقال آن با ویروس کووید متفاوت است. متفاوت است و احتمال ایجاد بیماری همه گیر و همه گیر در آن کمتر است، اما در صورت افزایش تعداد مبتلایان، احتمال اپیدمی این ویروس نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری علاوه بر کشورهای آفریقایی در پاکستان و کشورهای اروپایی نیز دیده شده است و باید مراقب وضعیت سلامت مسافران سایر کشورها باشیم، تاکید می کند: پرهیز از حضور در اجتماعات، استفاده از ماسک، شستن صحیح دست ها و ایمن بودن تماس جنسی این یکی از اقدامات و ملاحظات ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس MPox است و عموم مردم باید این اصول بهداشتی را در نظر بگیرند.

آیا باید نگران شیوع و اپیدمی آبله میمون باشیم؟

میمون تنها مخزن حیوانی این بیماری نیست/ بیماری Mpox به اپیدمی جهانی نمی انجامد

رضا فدایی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری ویروسی است و نام آن از آبله میمون به mpox تغییر یافته است، اظهار کرد: مپوکس یک بیماری ویروسی است که با راش های پوستی همراه با تب و علائم عمومی بدن مشخص می شود. نشان می دهد دلیل تغییر نام آن این است که میمون تنها مخزن حیوانی این بیماری نیست، بلکه برخی از سنجاب ها، نخستی هایی که شباهت هایی با میمون ها دارند و برخی از انواع موش ها می توانند مخزن طبیعی این بیماری باشند.

وی می افزاید: منشاء این بیماری در کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو بوده که هر ساله تعدادی از این بیماری ها به طور طبیعی در این کشورها شیوع پیدا می کند اما در سال 2022 و امسال تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یافته است. افزایش یافته است و از جمهوری دموکراتیک کنگو به چندین کشور رسیده است. آفریقا گسترش یافته و در ماه های اخیر دو کشور سوئد و پاکستان نیز موارد ابتلا به این بیماری را گزارش کرده اند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به راه های ابتلا به MPOX ادامه می دهد: راه انتقال این ویروس از طریق تماس نزدیک افراد مانند تماس پوستی است که باعث انتقال زگیل های پوستی می شود که از علائم بیماری است. این بیماری از نظر ظاهری شبیه آبله است. زگیل های پوستی ناشی از بیماری آبله مرغان دارد و تماس جنسی نیز یکی از راه های انتقال بیماری آبله مرغان است.

فدایی تصریح می کند: به نظر نمی رسد با توجه به این راه انتقال این ویروس، بیماری MPOX منجر به اپیدمی جهانی مانند کرونا شود و این احتمال بعید است، اما در حال حاضر بسیاری از کشورها در حال بررسی وضعیت سلامت مردم و رعایت آن هستند. اقدامات احتیاطی لازم ما در کشور اخبار را دنبال می کنیم و وضعیت سلامت مردم را بررسی می کنیم.

امکاناتی برای تشخیص این بیماری در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه گاه انواع بیماری های واگیردار در اقلیم های مختلف دنیا منتشر می شود، مدتی وجود دارد و سپس فروکش می کند، می افزاید: بسیاری از این بیماری ها به کشور ما نمی رسد و از این نظر نباید نگرانی وجود داشت. شهروندان با این حال، ما به مردم توصیه می کنیم مانند سایر موارد شیوع بیماری در سایر کشورها، توصیه های بهداشتی را برای حفظ سلامت و جلوگیری از عفونت رعایت کنند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به راهکارهای پیشگیری، مراقبت و درمان خاطرنشان کرد: داروهایی برای درمان مبتلایان به آبله پیشنهاد شده است، اما بیشتر در کشورهای آفریقایی یافت می شود و چندین نوع واکسن با الهام از واکسن آبله ساخته شده است که عبارتند از: محدود در آفریقا استفاده می شود و در پیشگیری از شیوع این بیماری و کنترل آن موثر بوده است.

فدایی می افزاید: در صورت ورود بیماری MPox به کشور امکاناتی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. همچنین از تعدادی از بیماران نمونه برداری شد که نتیجه آزمایش همه آنها منفی بود. ، اما تاکنون مورد مثبتی پیدا نشده است.

بر این اساس، طبیعی است که پس از اپیدمی جهانی ویروس کرونا، نگرانی‌های زیادی در خصوص وقوع شرایط مشابه وجود داشته باشد. تاول های پوستی، تب و لرز از علائم اصلی این بیماری هستند، این ویروس از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا، مایعات بدن و آمیزش جنسی، تماس با سطوح آلوده قابل انتقال است، بنابراین افزایش اطلاعات در مورد بیماری هایی مانند آبله میمون که شیوع پیدا می کند. باز هم یافت می شود، علاوه بر آگاهی جمعی، می تواند راه های پیشگیری و آگاهی بیشتری را در رابطه با این بیماری ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا