اخبار سلامت

کرونا ثابت کرد جامعه پزشکی قابل اعتماد است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سردار حسین سلامی امروز در همایش سراسری عبرت آموزی از کرونا که در مرکز همایش های رازی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) برگزار شد، دو حادثه بزرگ رخ داد. در کشور ما که تصاویری فراموش نشدنی و جاودانه از جامعه پزشکی به جای گذاشت، افکار مبهم و ناشناخته ای را که در مورد این جامعه فداکار وجود داشت را به نمایش گذاشت و به ایده هایی عمیق و تأثیرگذار تبدیل کرد. یکی از این اتفاقات دوران دفاع مقدس بود. دورانی که پزشکان و پرستاران با نمایشی شرافتمندانه و غیورانه در آن برهه سخت تاریخی به یاری مجروحان شتافتند و با جانفشانی و به خطر انداختن جان رزمندگان جان خود را نجات دادند.

وی افزود: بیش از 3 هزار شهید جامعه پزشکی نماد افتخار این جامعه در دوران دفاع مقدس هستند. اما یک آزمایش سخت، وحشتناک و ترسناک دیگر همه گیری کرونا بود که اعتماد جامعه پزشکی را به شدت افزایش داد. کرونا نشان داد که جامعه پزشکی و پرستاری ما کاملا قابل اعتماد است و در لحظات سخت می توان به آنها اعتماد کرد. درست مثل پزشکان و پرستارانی که امروز در غزه، در زیر شدیدترین بمباران ها و در محاصره غیرانسانی صهیونیست ها، مشغول معالجه مردم فلسطین هستند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: پزشکی فقط یک حرفه یا شغل تخصصی نیست، بلکه بسیار مقدس تر و فراتر از یک حرفه است. دانش و مهارت بخش مهمی از این رشته است، اما پرورش روحیه، نیروی امید، نگاه مهربان، کلام ملایم و حس دلسوزی از جمله اجزای ضروری آن است. آثار درخشان حرکت شجاعانه و ایثارگرانه این جامعه را در کرونا به وضوح دیدیم.

وی گفت: در روزهای سخت شیوع ویروس کرونا، پزشکان و پرستاران ما گاهی شبانه روز بدون بازگشت به خانه جان مردم را نجات می دادند. بر اساس آیات شریفه قرآن کریم، نجات جان یک نفر یعنی نجات جان همه مردم. تصور کنید نور امید در قلب کودکی روشن شود که مادرش بهبود می یابد. پزشکان و پرستاران ما این چراغ های امید را در خانه ها روشن می کنند و محیطی شاد ایجاد می کنند. به همین دلیل در آموزش پزشکی پرورش روحیه و معنا برای کادر پزشکی بسیار مهم است.

سردار سلامی تاکید کرد: حتی در دنیای غرب نیز به تاثیر معنویت و اخلاق در بهبودی بیماران و ارتباط شفابخش پزشک و بیمار توجه ویژه ای شده است. وقتی پزشک امید ایجاد می کند، تنش های روانی بیمار را کاهش می دهد و مکانیسم های دفاعی بدن را برای غلبه بر بیماری آماده می کند. نگاه محبت آمیز پزشک به بیمار گاهی معجزه می آفریند و امید ایجاد می کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: باید از تاریخ درس بگیریم وگرنه مجبور به تکرار آن خواهیم شد. بنابراین باید از تجربیات در زمان شیوع بیماری استفاده کنیم.

سردار سلامی ادامه داد: در شرایط کرونا کار بسیار سخت بود زیرا این بیماری ناشناخته بود. وقتی می خواهیم با دشمن بجنگیم سناریوهای مختلفی را در نظر می گیریم و از قبل خود را برای پاسخگویی به هر سناریو آماده می کنیم به همین دلیل احتمال غافلگیری کمتر می شود. اما در زمان شیوع ویروس کرونا، ما نیز مانند سایر کشورهای جهان شگفت زده شدیم و با کمبود ماسک مواجه شدیم. کمبود جهانی وجود داشت، به طوری که حتی آمریکایی ها در فرودگاه از فرانسوی ها ماسک می دزدیدند.

وی افزود: در دوران کرونا بسیج، نیروهای مسلح و تمامی ادارات برای مهار این بیماری مرموز و هولناک به میدان آمدند. این تجربیات باید مستند و در دانشگاه های ما آموزش داده شود، زیرا یک میدان آزمایشی واقعی در سطح جهانی اتفاق افتاد که ایران در کنترل این بیماری بسیار بهتر از کشورهای پیشرفته عمل کرد. معتقدم آموزه ها و اعتقادات ما در این موفقیت بسیار تاثیرگذار و مهم بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا