سلامت خانواده

آیا فراموشی روزانه به معنای بیماری آلزایمر است؟

ندا شخی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علائم بیماری آلزایمر اظهار کرد: فراموشی وقایع اخیر یا مشکل در یادآوری آنها یکی از اولین علائم آلزایمر است و معمولاً بیمار ابتدا اتفاقات مربوط به آلزایمر را به یاد می آورد و گذشته را به یاد می آورد. و بیشتر، مشکل در خاطرات اخیر او دیده می شود.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به این بیماری ممکن است یک وعده غذایی بخورند اما آن را فراموش کنند و دوباره غذا بخورند، افزود: نداشتن درک درست از زمان و مکان معمولا یکی از مراحل اولیه ابتلای افراد به آلزایمر است. اینطور نیست، اما به مرور زمان و به تدریج اتفاق می افتد.

جراح مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با پیشرفت بیماری آلزایمر، حافظه مسن فرد نیز دچار اختلال می شود، تصریح کرد: به طور معمول در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، گفتار فرد دچار مشکل نمی شود. اما در سیر بیماری به تدریج دایره لغات بیمار کاهش می یابد، کلمات را به خاطر نمی آورد و در نهایت این بیماری بر گفتار بیمار تأثیر می گذارد.

شیخی نیا با اشاره به اینکه در مراحل پیشرفته تر بیماری آلزایمر، بینایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: فراموشی برخی موارد مانند فراموشی محل یک جسم به طور طبیعی به دلیل استرس و نگرانی های روزمره اتفاق می افتد و ممکن است نشانه ای نباشد. بیماری آلزایمر؛ در واقع بیمار مبتلا به آلزایمر از بیماری خود بی خبر است و ممکن است به دلایل دیگری به پزشک مراجعه کند، اما برخی از افرادی که ممکن است به دلیل افسردگی، اضطراب و عدم تمرکز دچار فراموشی شوند از این موضوع آگاه و ناراضی هستند.

وی بیان کرد: ممکن است افرادی که به آلزایمر مبتلا می شوند، قبل از آن افراد اجتماعی بوده و پس از درگیر شدن با این بیماری، علائم بی علاقگی به صحبت یا حضور در جمع داشته باشند و سلامت و آراستگی آنها تحت تاثیر قرار گیرد. تغییر، جابجایی اشیا و قرار دادن اشیا در مکان های دور از تصور از دیگر علائم بیماری آلزایمر است.

متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اضطراب این افراد به طور غیرعادی افزایش می یابد و نوبت های جدید، شماره تماس دیگران و نام همکاران خود را فراموش می کنند و از دست دادن زمان و مکان از دیگر علائم این بیماری است. یک بیماری محسوب می شود و این افراد حتی ممکن است مسیر روزانه خود را فراموش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا