اخبار سلامت

نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سلامت؛ از افزایش 16000 تخت بیمارستانی تا صفر شدن صف کاشت حلزون شنوایی + اینفوگرافیک

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سلامت یکی از مهم ترین مسائل جامعه بشری امروزی است که توسعه و پیشرفت آن یکی از شاخص های مهم پیشرفت هر کشوری است.

در این راستا وزارت بهداشت دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار دولت اقدامات قابل توجهی را در حوزه بهداشت و درمان انجام داده است.

توزیع 2800 پزشک متخصص با اولویت در مناطق محروم

دسترسی کم مردم به پزشکان متخصص در مناطق محروم یکی از مشکلات این مناطق بود. وزارت بهداشت برای رفع این مشکل 2800 پزشک متخصص را در کشور از سال 1400 تا 1402 با اولویت مناطق محروم توزیع کرده است.

در حال حاضر 60 هزار پزشک متخصص و 90 هزار پزشک عمومی در کشور مشغول به کار هستند و به مردم خدمات درمانی ارائه می کنند.

تجهیز 16 هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم

این دستاورد همچنین تعداد تخت های مراقبت های ویژه کودکان را از 500 تخت به 1000 تخت افزایش داده است.

رکوردشکنی جراحی پیوند در سال 1401

رکورد جراحی پیوند اعضا در کشور نیز در سال 1401 شکسته شد که با تلاش کارکنان واحدهای شناسایی، تامین و پیوند دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1401 بالغ بر 3 هزار و 510 بیمار نیازمند عضو شدند. پیوند در کشور تحت پیوند اعضا قرار گرفت. از این تعداد، بیشترین پیوند مربوط به پیوند کلیه با 2430 نفر و پس از آن پیوند کبد با 893 پیوند بوده که بی سابقه ترین رقم از ابتدای تاریخ پیوند سالانه در کشور است.

ورود بیش از 1.2 میلیون گردشگر سلامت به ایران در یک سال

زمانی که دولت شروع به کار کرد، تنها 130 مرکز گردشگری سلامت مجوز داشتند، اما اکنون این تعداد به 280 مرکز رسیده است.

از یک سو توانایی پزشکان ایرانی و اقدامات وزارت بهداشت در افزایش تعداد مراکز پذیرش بیماران خارجی در سال گذشته باعث شده تا یک میلیون و 200 هزار بیمار خارجی برای دریافت خدمات درمانی به ایران بیایند.

وزیر بهداشت می گوید: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران قوی ترین حوزه سلامت را در منطقه دارد، مردم کشورهای همسایه تمایل دارند برای درمان به کشور ما مراجعه کنند.

به گفته وی، طی سال گذشته یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت از 64 ملیت مختلف به کشورمان سفر کرده اند که این امر موجب ارزآوری یک میلیارد دلاری برای کشور شده است.

بر اساس اعلام معاون درمان رئیس جمهور، بیشترین علت مراجعه بیماران خارجی مربوط به درمان ناباروری است. پس از آن خدمات چشم پزشکی، ارتوپدی، جراحی زیبایی و اطفال و بیماری های قلبی شایع ترین دلایل مراجعه بیماران خارجی به ایران است.

هزینه 200 میلیون تومان کاشت حلزون شنوایی کودکان رایگان است

بعد از حس بینایی، شنوایی مهمترین وسیله دریافت علم، تجربه و لذت محسوب می شود و از این رو درمان بیماران کم شنوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاشت حلزون یکی از راه های حل مشکل ناشنوایی در کودکان است. کاشت حلزون برای کودکان زیر 4 سال اهمیت ویژه ای دارد زیرا کودکانی که مشکلات شنوایی دارند در تکلم نیز مشکل دارند و بنابراین کاشت حلزون علاوه بر رفع مشکل شنوایی به بهبود گفتار آنها نیز کمک می کند.

سالانه حدود 2000 کودک ناشنوا در ایران متولد می شوند. تا همین چند سال پیش هزینه های کاشت حلزون بسیار بالا بود و حدود 200 میلیون تومان، بسیاری از خانواده ها توان پرداخت هزینه کاشت حلزون را نداشتند و سال ها منتظر عمل بودند و دوران طلایی کاشت، یعنی 0 را از دست دادند. تا 4 سالگی کودک ناشنوایان را در سایر مهارت های ارتباطی نیز دچار مشکل کرد. با دستور وزیر بهداشت دولت سیزدهم، طرح ملی کاشت حلزون شنوایی به منظور تسریع و تسهیل در رفع مشکلات بیماران ناشنوای کاندید کاشت حلزون شنوایی آغاز شد و کاشت حلزون شنوایی به صورت رایگان انجام شد. صف انتظار به صفر رسید

راه اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج

در تمام کشورهای دنیا بیماری های خاص و صعب العلاج و نادر هزینه های کمرشکنی را به بیماران تحمیل می کند. اندکی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، صندوقی با بودجه 5 هزار میلیارد تومانی در اختیار بیمه سلامت قرار گرفت تا علاوه بر منابع قبلی، پوشش هزینه های خدمات درمانی بیماران خاص و صعب العلاج افزایش یابد. امسال بودجه این صندوق به 7000 میلیارد تومان رسیده است.

2 میلیون بیمار خاص و صعب العلاج شناسایی شده و هزینه بیش از 107 نوع بیماری خاص و صعب العلاج از جمله سرطان، تالاسمی، ام اس، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، فیبروز کیستیک، بیماری های متابولیک و … توسط این صندوق تامین می شود. . هزینه های مربوط به دارو، پاراکلینیک، توانبخشی، ویزیت و خدمات درمانی مربوط به مشمولیت بیماران خاص تحت پوشش این صندوق کاهش می یابد.

بیمه رایگان 12.5 میلیون ایرانی در دولت سیزدهم

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 12.5 میلیون ایرانی در 5 دهک درآمدی تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته اند و در حال حاضر بیش از 33 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت رایگان هستند.

درصد پرداخت از جیب مردم نیز در این دولت کاهش یافته است و هم اکنون 90 درصد هزینه های بستری و 70 درصد هزینه های درمانی افراد سرپایی توسط بیمه های پایه پرداخت می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا