سلامت خانواده

برخی از داروهای دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو خالص، به گفته محققان، مهارکننده های سدیم گلوکز کوترانسپورتر -2 (SGLT2) که نامیده می شود گلیفلوزین همچنین شناخته شده است که با تحریک کلیه ها برای فیلتر کردن قند از جریان خون و دفع آن از طریق ادرار، قند خون را کاهش می دهد.

اما محققان دریافتند که این داروها ممکن است از سلامت مغز نیز محافظت کنند.

محققان گزارش کردند که مهارکننده های SGLT2 با کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به آلزایمر یا بیماری پارکینسون و 30 درصد کاهش در خطر زوال عقل ناشی از بیماری عروق خونی در مغز مرتبط است.

محقق ارشد دکترمینیونگ لیکالج پزشکی دانشگاه Yonsei در سئول، کره جنوبی گفت: «نتایج به طور کلی حتی پس از تنظیم برای عواملی مانند فشار خون، گلوکز، کلسترول و عملکرد کلیه پایدار بود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به 359000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را که بین سال‌های 2014 تا 2019 در کره جنوبی شروع به مصرف داروهای دیابت کردند، تجزیه و تحلیل کردند. افرادی که از مهارکننده های SGLT2 استفاده می کردند با افرادی که سایر داروهای خوراکی دیابت مصرف می کردند، مقایسه شدند.

نتایج نشان داد که بیماری آلزایمر کمتر از 40 مورد در هر 10000 نفر در سال در بین افرادی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کنند، در مقایسه با حدود 64 مورد برای افرادی که از سایر داروهای دیابت استفاده می‌کنند، بود.

میزان زوال عقل عروقی در بین افرادی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کردند، حدود 11 در هر 10000 نفر در سال بود، در حالی که این میزان برای افرادی که از داروهای دیگر استفاده می‌کردند، نزدیک به 19 بود.

و نرخ پارکینسون کمی بیش از 9 مورد در هر 100000 نفر بود، در حالی که این رقم برای کسانی که سایر داروها را مصرف می کردند، تقریباً 14 بود.

لی وی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این مطالعه کمتر از پنج سال تحت نظر بودند. تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا مهارکننده‌های SGLT2 می‌توانند در درازمدت از مغز محافظت کنند، مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا