بهداشت و درمان

آنتی بیوتیک‌ها کمکی به تسکین درد دندان نمی‌کنند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر مریم پیغون، فوق تخصص درمان ریشه تاکید کرد: در حوزه بهداشت دهان و دندان انجام برخی کارهای ساده و کم هزینه مانند استفاده منظم از مسواک و استفاده صحیح از نخ دندان و دهانشویه می تواند بسیار مفید و مفید باشد.

وی افزود: تعداد دفعات مصرف مواد قندی در طول روز قطعا در پوسیدگی دندان تاثیر دارد و در این موضوع میزان مواد قندی اهمیت چندانی ندارد. به عبارت دیگر دفعات مصرف مواد قندی مهم است نه حجم آنها، مثلاً اگر فردی در روز سه بار با حجم 50 گرم مواد قندی مصرف کند، آسیب مواد قندی به دندان کمتر از زمانی است که او مواد قندی را پنج بار در روز مصرف می کند. از پنج گرم شکر استفاده می کند.

این پزشک متخصص یادآور شد: هر بار مصرف مواد قندی باعث اسیدی شدن محیط دندان می شود و در نتیجه مینای دندان در این مواد اسیدی حل می شود و باعث آسیب به دندان می شود. در این شرایط یکی از کارهای ساده ای که می توانیم انجام دهیم این است که پس از هر بار مصرف مواد قندی در صورت عدم دسترسی به مسواک برای کاهش مواد اسیدی در دهان، دهان خود را با آب معمولی بشوییم.

دکتر پیغون در خصوص تاثیر رژیم غذایی بر سلامت دندان ها نیز گفت: تغذیه افراد با سلامت دندان ها ارتباط مستقیم دارد و سبک های تغذیه ای مانند مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر می تواند به سلامت لثه کمک کند.

وی بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مصرف ویتامین C را که به وفور در میوه ها و سبزیجات وجود دارد در مقاومت لثه ها موثر دانست و گفت: کمبود ویتامین C باعث خونریزی لثه ها می شود. همچنین کیفیت بزاق افراد در میزان پوسیدگی دندان موثر است; ما بیمارانی را می بینیم که پوسیدگی دندانشان به دلیل کیفیت بزاق آنهاست. یعنی بزاق یا خیلی نازک است و املاح کمی دارد که نمی تواند ناحیه دهان را تمیز کند و یا خیلی غلیظ است که در این صورت خوب شستن را هم مشکل می کند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که عموم مردم باید بدانند این است که آنتی بیوتیک ها درد را کاهش نمی دهند. ما بیمارانی داریم که با دندان درد مراجعه می کنند در حالی که آنتی بیوتیک های زیادی مصرف کرده اند که قطعا در آینده می تواند مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن آنها ایجاد کند و اگر فردی در آینده نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد مصرف آنتی بیوتیک روی بدن او تاثیری نخواهد داشت. بنابراین افراد باید بدانند که در صورت بروز دندان درد، مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ژلوفن توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا