سلامت خانواده

مهمترین چالش پرافتخارترین صنعت کشور/ مشکل نقدینگی دارو – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیدابراهیم هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنعت داروسازی ایران افتخار بزرگی برای کشور ایجاد کرده است به گونه ای که می توانیم در مقایسه با خرید حتی این محصولات از کشورهای دیگر، اکثر داروها را با هزینه بسیار پایین در داخل کشور تولید کنیم. . واردات مانند هند.

وی افزود: اما شرایطی که برای بازار دارویی کشور ایجاد شده است اگر اصلاح نشود آینده بسیار بدی را برای زنجیره تامین دارو رقم خواهد زد. می بدون رطوبت

هاشمی ادامه داد: مهم ترین بحث این است که ما فقط سازمان غذا و دارو را متولی مسائل دارویی می دانیم در صورتی که حداکثر سهمی که به سازمان غذا و دارو برای امور دارویی می دهیم 30 درصد است و باید سازمان را مسئول کنیم. به همان میزان مسئولیت .

وی افزود: بزرگترین چالش ما در حال حاضر در حوزه دارو نقدینگی است، مشکل اصلی این است که سیستم های کنترل نقدینگی و پرداخت نقدینگی در حوزه دارو کوچک اصلا حرف نمیزنن بشنو آنها داروهایی از سازمان غذا و دارو ندارند.

هاشمی تصریح کرد: اگر عدد دقیق را بگویم تا ابتدای سال 1402 کل مطالبات ما از دانشگاه های علوم پزشکی زیر 10 همات بود، بهمن ماه سال گذشته به 17.8 همات رسید که فاجعه بود.

وی تصریح کرد: 78 درصد به میزان مطالبات ما اضافه شد که با اقداماتی که شروع شد تا پایان اردیبهشت به رقم 15.5 همات برگشتیم اما در پایان تیرماه دوباره به 17 همات رسیدیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن پخش دارو و مکمل ایران تاکید کرد: مشکل اینجاست که با همکاری سازمان برنامه و بودجه در این مدت شاید بیش از 42 طرح وارد وزارت بهداشت شد اما تنها 2.5 طرح از وزارت بهداشت. این مقدار به مجموعه دارو داده شد، مابقی پولی که داده شد براساس بودجه های مصوب روتین بوده و اصلاً کمکی به حوزه مواد مخدر نشده است.

وی افزود: از آن طرف داروساز که باید پول پرداخت می شد، با وجود تامین بودجه و نامه سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمندی یارانه ها به موقع پرداخت را انجام نداد.

هاشمی گفت: اگر با این وضعیت نقدینگی پیش برویم، تمام ارزی که بانک مرکزی با هزار زحمت به ما می دهد، عملا ریالی نیست که شرکت بتواند ارز بخرد و کار انجام می شود. این باعث می شود مواد اولیه وارد نشود، ساخت انجام نشود و قطعا با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

وی افزود: مشکل اصلی نقدینگی است. چالش ما عمدتاً چالشی است که با دولت یا مناطق وابسته به دولت داریم. یا دانشگاه های علوم پزشکی مستقیم پرداخت نمی کنند یا بیمه ها پرداخت نمی کنند یا پول داروساز داده نشده این سه قسمت باید به طور منظم و منظم به گونه ای کار کنند که ساختار بتواند مشکل نقدینگی را حل کند.

هاشمی ادامه داد: بحث دوم درباره بانک ها و تسهیلات بانکی است. از این طرف هم چالش داریم، چالشی که در این طرف داریم این است که بانک ها فرمول های تخصیص تسهیلات را تغییر داده اند. هستند و عمدتاً بر اساس سپرده پولی به شرکت ها پول می دهند که فاجعه است. اگر با این ساختار پیش برویم، بی پول شده ایم جوری آیا باید رسوب ایجاد کنیم؟ ما مصوبه داریم 50 همات به این وام ها اضافه کنیم اما عملا به دلیل نوع ساختار گرفتن 50 همات بسیار سخت است و شرکت های پخش دارو که در یک سیستم کاملا بسته کار می کنند و فقط با دارو کار می کنند در برخی موارد. بخشنامه ها به عنوان تولید ذکر شده و شرکت های توزیع را شاهراه پول شرکت های تولیدی و عرضه کننده نمی دانند.

وی افزود: اینها چالش هایی است که اکنون با آن مواجه هستیم و اگر راه حلی عاجل پیدا نشود قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. در کنار این مهم ترین بحثی که داریم و باید انجام شود اصلاح ساختار سازمان غذا و دارو و بر همین اساس دانشگاه های علوم پزشکی است. در دانشگاه های علوم پزشکی مانند سازمان غذا و دارو، موضوع کمبود دارو در آن استان یا منطقه ای که دانشگاه در آن کار می کند، بر عهده معاونت غذا و دارو است. اما پول حوزه دیگری است و عملاً وقتی پول داده نمی شود، آن شخص چگونه باید مدیریت کند. یک بار صدا و سیما دارو را به گروهی از بدهکاران تحویل داد، پس چه می شود که پول برنمی گردد، پول به شرکت تولید برنمی گردد و شرکت سازنده پول ندارد ارز و مواد اولیه بخرد و بقیه را انجام دهد، این یک چرخه است، چرخه باید از نظر علمی باشد، باید علمی رفتار کرد و علمی دیدن کار بسیار ساده ای است، اما باید اراده کرد که این مشکل حل شود و به نظر من پرافتخارترین صنعت کشور را از شر آن نجات خواهیم داد. بزرگترین چالشی که با آن مواجه است

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های پخش دارو و مکمل های ایران در پایان تاکید کرد: اگر نقدینگی به موقع وارد چرخه دارو شود، می تواند خیلی سریع از وضعیت بسیار حاد پیش رو جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا