سلامت خانواده

6 علت زانو درد ناگهانی / این راه حل ها توصیه می شود

به گزارش خبرآنلاین، بیشتر زانو دردها به طور ناگهانی و ظاهراً بدون دلیل ظاهر می شوند و معمولاً نشانه التهاب مفاصل و آرتروز هستند. موضوع مهم دیگر محل دقیق و شدت زانو درد است. به عنوان مثال، درد زیر کاسه زانو می تواند نشانه ای از التهاب تاندون زانو باشد که کاسه زانو را به استخوان درشت نی متصل می کند.
سلامت نیوز در خبری نوشت: تشخیص تفاوت در نوع درد سخت است; اما احتمالاً می توانید تفاوت بین یک درد کسل کننده و بی حس کننده، یک درد ضربان دار و یک درد تیز و سوزان را تشخیص دهید. اگر این مقاله را می خوانید تا علت زانو درد خود را بدانید، خوب است بدانید که ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را به عنوان درد ناگهانی زانو شما تشخیص دهد و به همین دلیل بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

استئوآرتریت
درد ناگهانی زانو می تواند شروع آرتروز باشد که یک اختلال پیشرونده مفصلی است و شایع ترین نوع آرتروز است. استئوآرتریت با افزایش سن ایجاد می شود. غضروفی که انتهای استخوان های شما را می پوشاند به تدریج فرسوده می شود و به استخوان ها اجازه می دهد به هم ساییده شوند.
وقتی صحبت از زانو درد می شود که نمی دانید از چه چیزی ناشی می شود، شروع ساییدگی مفاصل است که باعث التهاب می شود. التهاب روش طبیعی بدن شما برای مقابله با ناحیه آسیب دیده است.
استئوآرتریت ناشی از عوامل بسیاری از جمله آسیب، استفاده بیش از حد از مفاصل و عدم تحرک است.
در این شرایط لازم است سوابق پزشکی خود را به دقت بررسی کنید. آیا مصدومیتی داشته اید که از آن غفلت کرده اید؟ آیا برنامه تمرینی شما تغییر کرده است؟ آیا سطح فعالیت شما تغییر کرده است؟ بسیاری از تغییرات به ظاهر ساده می توانند باعث واکنش در زانو شوند و این می تواند شروع اولیه آرتریت باشد.
درمان و مدیریت استئوآرتریت شامل مدیریت درد و بهبود حرکت، دارو، ورزش و فیزیوتراپی، درمان های سرد و گرم، تزریق استروئید یا اسید هیالورونیک، ورزش و کاهش وزن است.

آرتریت پسوریاتیک
انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد و برخی از آنها مانند آرتریت پسوریاتیک، از عوارض خود ایمنی هستند. آرتریت پسوریاتیک بر روی پوست و مفاصل به خصوص در زانو تاثیر می گذارد.
این وضعیت سیستم ایمنی بدن را گمراه می کند و به بافت های سالم حمله می کند و باعث التهاب، درد و آسیب مفاصل می شود. آرتریت پسوریاتیک در زانو باعث درد، تورم، سفتی یا کاهش دامنه حرکتی و لکه‌های پوسته‌دار سفید یا نقره‌ای روی پوست می‌شود.
محققان هنوز نمی دانند چه چیزی باعث آرتریت پسوریاتیک می شود. اما ژنتیک و عوامل محیطی احتمالاً نقش دارند. افرادی که پسوریازیس، مشکلات سیستم ایمنی، عفونت، چاقی و سابقه ضربه مفصلی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت پسوریازیس هستند.
آرتریت پسوریاتیک قابل درمان نیست. اما با داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، کورتون ها و داروهای ضد روماتیسمی، ورزش و گرما و سرما درمانی قابل کنترل است. در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی باشد.

آرتریت عفونی
آرتریت عفونی به طور ناگهانی ظاهر می شود و می تواند باعث آسیب دائمی به مفاصل شود. این عارضه معمولاً فقط یک مفصل را درگیر می کند که معمولاً زانو است.
باکتری هایی مانند استافیلوکوک در بیشتر موارد عامل عفونت مفاصل یا عفونت مایع اطراف مفصلی هستند. اما در برخی موارد، عفونت مفاصل ممکن است توسط یک ویروس یا قارچ ایجاد شود. عفونت ممکن است پس از یک عمل جراحی یا از طریق یک زخم باز منتقل شده باشد. تورم، درد، تب و لرز از علائم شایع آرتریت عفونی هستند.
عفونت های آرتریت باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد، در حالی که عفونت های ویروسی معمولاً به خودی خود بهبود می یابند. مایع عفونی اطراف مفصل نیز ممکن است برای تسکین درد و التهاب و محافظت از مفصل در برابر آسیب بیشتر تخلیه شود.

نقرس
نقرس یک نوع التهابی آرتریت است که باعث درد ناگهانی در مفاصل می شود و معمولاً یک مفصل را در یک زمان درگیر می کند. نقرس باعث تورم، درد و احساس گرما در ناحیه می شود. مردان بیشتر در معرض ابتلا به نقرس هستند. اما این عارضه می تواند برای خانم ها به خصوص بعد از یائسگی نیز اتفاق بیفتد.
نقرس معمولاً مفصل شست پا را درگیر می کند، اما می تواند سایر مفاصل پا مانند زانو یا مچ پا را نیز درگیر کند. نقرس حملات مکرر ندارد و ممکن است. مثلاً سالی یک بار مورد حمله قرار بگیرد.
نقرس ناشی از مقدار زیادی اسید اوریک در بدن است که باعث تشکیل کریستال در مفاصل و بافت نرم و ایجاد برجستگی هایی به نام توفوس می شود. سطح اسید اوریک به دلیل عملکرد کلیه، رژیم غذایی، مصرف الکل، داروها، وزن و مقدار آبی که می نوشید می تواند بالا و پایین برود.
دارو برای کاهش التهاب و سطح اسید اوریک تجویز می شود. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی مانند نوشیدن آب بیشتر و پرهیز از الکل و نوشیدنی های شیرین و غذاهایی که پورین زیادی دارند. مانند غذاهای دریایی، آنها می توانند به کاهش حملات نقرس کمک کنند.

روماتیسم مفصلی
آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی التهابی است که معمولاً به دلیل ژنتیک ایجاد می شود. این عارضه معمولاً مفاصل هر دو طرف بدن مانند هر دو زانو را درگیر می کند.
در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی مواد شیمیایی التهابی را آزاد می کند که به مایع سینوویال یا بافت اطراف مفاصل حمله می کند و مایعی تولید می کند که از حرکت آزادانه مفصل جلوگیری می کند. مایع ملتهب مفصل غلیظ می شود و حرکت مفصل را دشوار و دردناک می کند.
برخی از موارد آرتریت روماتوئید به تدریج در طول زمان ایجاد می شوند. اما در برخی موارد ممکن است ناگهانی باشند. علائم این عارضه شامل درد مفاصل، تورم و سفتی مفاصل به خصوص در صبح یا بعد از نشستن زیاد است.
هدف از درمان تسکین درد و جلوگیری از آسیب مفاصل است. پزشکان اغلب داروها را تجویز می کنند و ورزش و فیزیوتراپی را تجویز می کنند.

سندرم زانوی دونده
سندرم درد پاتلوفمورال که به عنوان سندرم زانوی دونده نیز شناخته می شود، مربوط به تحلیل غضروف زیر و اطراف کاسه زانو است که باعث می شود کاسه زانو به استخوان ران ساییده شود و باعث درد شود.
سندرم زانوی دونده معمولا در جوانان، زنان و ورزشکاران رخ می دهد. این عارضه در اثر استفاده زیاد از مفاصل ایجاد می شود و می تواند باعث آرتروز در زانو شود. اما این بدان معنا نیست که نباید بدوید یا ورزش کنید.
برای کسانی که علائم آرتریت زودرس دارند یا آسیب دیده اند یا از نظر ژنتیکی مستعد هستند، پزشکان توصیه می کنند فعالیت های خود را اصلاح کنند یا ورزش های هوشمندانه تر و هدفمندتری انجام دهند.
زانو درد ناشی از سندرم زانوی دونده پس از نشستن زیاد، بالا و پایین رفتن از پله ها، چمباتمه زدن یا انجام لانژ بدتر می شود. درمان این بیماری شامل استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استفاده از بریس یا زانوبند، فیزیوتراپی و یا در موارد شدید جراحی است.
برای حفظ سلامت زانوها، تسکین درد یا پیشگیری از آرتروز، باید چند بار در روز از کمپرس یخ استفاده کنید، تمرینات کششی و قدرتی انجام دهید، وزن مناسبی داشته باشید، به مفاصل خود استراحت دهید و زانوهای خود را محکم کنید تا کاسه زانو خود را در یک راستا نگه دارید. نگه دارید

درد زانوی خود را نادیده نگیرید
اگر زانو درد دارید که به نظر نمی‌رسد دلیلی برای آن پیدا کنید، به پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه کنید و آن را نادیده نگیرید. شما نباید صبر کنید تا درد شما بدتر شود. زیرا در این صورت ممکن است به درمان های جدی تری مانند جراحی نیاز داشته باشید. یک پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند به شما بگوید که چه تغییراتی را باید در مکانیسم بدن خود ایجاد کنید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا