سلامت خانواده

با مصرف این دانه خوشمزه از پوکی استخوان پیشگیری کنید

به گزارش خبرآنلاین از سلامت نیوز، کنجد یکی از پرمصرف ترین دانه ها در آشپزی جوامع شرقی است. دانه های کنجد از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

در ادامه این مقاله به مهم ترین فواید عادت خوردن کنجد اشاره می کنیم که عبارتند از:

کنجد؛ منبع ویتامین های گروه B

کنجد یکی از بهترین منابع ویتامین B است. ویتامین B1 حالت قندها را به انرژی تبدیل می کند. این ویتامین در بدن ساخته نمی شود و باید از طریق غذا تامین شود. ویتامین B2، معروف به ریبوفلاوین، در فرآیندهای بیولوژیکی تولید پروتئین و چربی نقش دارد. ویتامین B3 دارای خاصیت کاهش تجمع کلسترول در خون است. ویتامین B6 در بهبود توانایی های حافظه موثر است. همچنین اثر هورمونی آن به مقابله با مشکلاتی مانند اضطراب، اختلالات پیش از قاعدگی، افسردگی و … کمک می کند. ویتامین B9 به طور مستقیم در تشکیل گلبول های قرمز خون نقش دارد و تأثیر آن بر رشد در دوره های جنینی تا نوجوانی به اثبات رسیده است. کنجد همچنین حاوی ویتامین E است که از اجزای سلولی محافظت می کند و در حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

دانه مغذی برای تقویت استخوان ها و ماهیچه ها

گنجاندن کنجد در رژیم غذایی به دلیل وجود املاح زیاد در استحکام استخوان ها و ماهیچه ها تاثیر دارد. کلسیم یکی از این مواد معدنی است که برای رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. مس یک ماده ضروری برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن است. آهن اکسیژن رسانی خون به سلول ها و ماهیچه ها را تسهیل می کند. منیزیم در تعادل اسیدیته سیستم عصبی نقش دارد و در تولید سروتونین که هورمون شادی است موثر خواهد بود. فسفر نقش مکمل با کلسیم دارد. روی از پیری سلول ها جلوگیری می کند و در سایر فرآیندهای بدن مانند سیستم عصبی، پروستات، سیستم ایمنی و ترمیم نقش دارد.

کنجد و کاهش دهنده کلسترول خون

دانه‌های کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتوسترول‌ها هستند که جذب کلسترول را در روده کوچک کاهش می‌دهند و منجر به کاهش این چربی‌های مضر در خون می‌شوند. مقدار زیادی فیبر همچنین در مقابله با مشکلات گوارشی و همچنین پیشگیری از دیابت نوع 2 نقش دارد.

کنجد همراه با انواع غذاها

کنجد را می توان با انواع غذاها مصرف کرد. اگرچه رایج ترین روش مصرف، افزودن کنجد به نان، شیرینی و کیک است، اما اگر کنجد را بعد از کمی گرم کردن با ماهی یا مرغ سرو کنید، طعم بسیار خوبی خواهد داشت. پودر کنجد برای کسانی که تمایلی به جویدن دانه های کنجد ندارند یا کودکانی که از خوردن این دانه ها امتناع می کنند نیز مناسب است. ارده نیز یکی از محصولات بسیار عالی کنجد است که می توان آن را به عنوان صبحانه یا با انواع سس میل کرد و یا کمی از آن را به غذاهای آبدار اضافه کرد. در هر صورت توصیه می شود هر روز مقداری کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا