سلامت خانواده

سندرم مثانه خجالتی چیست؟/علائم

به گزارش خبرآنلاین از یورونیوز، برای اکثر افراد دستشویی رفتن یک عملکرد خودکار است که در زمان احساس نیاز به دستشویی رفته و کار را تمام می کند. اما افرادی هستند که عمل ادرار کردن در مکان‌های عمومی برایشان ناراحت‌کننده است و حتی می‌تواند منبع اصلی اضطراب برای آنها باشد، به خصوص زمانی که در اطراف دیگران هستند.

این ترس به «سندرم مثانه خجالتی» معروف است که در زبان علمی «پارورزیس» نامیده می شود. این سندرم به عنوان یک انسداد فیزیکی رخ می دهد که طی آن بدن نمی تواند عضلات کف لگن را به اندازه کافی شل کند تا مثانه باز شود و به فرد اجازه ادرار بدهد.

ویکتوریا گرنون روانشناس بالینی به این پدیده پرداخته است که گاهی اوقات برای مبتلایان بسیار ناتوان کننده است.

اضطراب اجتماعی یا عملکردی

روانشناس بالینی ویکتوریا گرنون توضیح می دهد که علائم سندرم مثانه خجالتی معمولاً در موقعیت های اضطراب اجتماعی یا اضطراب عملکرد ظاهر می شوند. به گفته وی، ترس از ادرار کردن در مکان های عمومی شبیه ترس از ایجاد سر و صدای زیاد در مکان های عمومی است. فرد نگران است که دیگران صدای او را بشنوند و او را قضاوت کنند.

همانطور که ممکن است افراد از سرخ شدن، عرق کردن یا تکان دادن در مکان های عمومی خجالت بکشند، مبتلایان به سندرم مثانه خجالتی نیز سعی می کنند از هر موقعیتی که ممکن است برای آنها خطرناک یا شرم آور باشد اجتناب کنند. در مواردی که این ترس شدیدتر باشد، افراد مبتلا ممکن است دعوت ها، سفرها و حتی فرصت های شغلی را رد کنند. همانطور که افرادی که از سرخ شدن خجالت می کشند از حضور در جمع اجتناب می کنند، افرادی که دست هایشان می لرزد حرکات دست خود را محدود می کنند و افرادی که به شدت عرق می کنند از تماس فیزیکی اجتناب می کنند تا وضعیت خود را آشکار نکنند.

این روانشناس بالینی توضیح می دهد که اگر ترس از ادرار تنها به عنوان یک ناراحتی جزئی تجربه شود، جای نگرانی نیست. اما اگر این ترس در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کند، مراجعه به روانشناس برای حل مشکل ضروری است.

233233

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا