سلامت خانواده

علائمی که نشان دهنده بیماری های کبدی است

به گزارش خبرآنلاین از سلامت نیوز، علائم اولیه بیماری کبد عبارتند از: درد شکم، کمبود گرسنگی، خستگی یا کمبود انرژی و اسهال. اما گاهی اوقات علائم دیگری در بدن ظاهر می شود که ممکن است ندانید علت مشکلات کبدی است. اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید برای بررسی عملکرد کبد به پزشک مراجعه کنید.

* زردی پوست یا چشم (یرقان)

همانطور که کبد آسیب بیشتری می بیند، علائمی غیر از علائم اولیه بیماری کبد ظاهر می شود. ممکن است پوست شما همراه با سفیدی چشم زرد به نظر برسد. پزشکان به این عارضه یرقان می گویند. زردی ناشی از افزایش بیلی روبین خون است.

* خارش پوست

خارش پوست ناشی از بیماری های کبدی زمانی اتفاق می افتد که شما حتی جوش یا هر چیز دیگری روی پوست خود نداشته باشید. خارش می تواند انجام کارهایی مانند خواب را دشوار کند و حتی با خاراندن پوست از بین نمی رود.

* نفخ شکم (آسیت)

آسیت وضعیتی است که در آن مایع در حفره شکمی تجمع می یابد. این عارضه علل مختلفی دارد از جمله بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان های دستگاه گوارش و همچنین انسداد ورید کبدی. در بیماران مبتلا به آسیت، شکم بسیار بزرگ است و به ناف فشار وارد می کند. گاهی آسیت عفونی می شود و نیاز به آنتی بیوتیک دارد. گاهی آسیت نیاز به جراحی دارد.

* تورم مچ پا

در برخی از افراد مبتلا به آسیت، پاها و مچ پاها نیز متورم می شوند و مایعات در آنها جمع می شود. مصرف کمتر نمک یا مصرف داروهایی که باعث ادرار بیشتر شما می شوند به رفع این مشکل در پاها کمک می کند.

مدفوع کم رنگ و ادرار تیره

عملکرد سالم کبد دلیل رنگ قهوه ای مدفوع است. این رنگ از نمک های صفراوی ساخته شده توسط کبد می آید. اگر کبد به طور طبیعی کار نکند، مدفوع رنگ پریده به نظر می رسد. مدفوع کم رنگ اغلب با پوست زرد (یرقان) همراه است. بیلی روبین اضافی که پوست شما را زرد نشان می دهد، همچنین می تواند ادرار شما را به طور غیرمعمول تیره کند.

*خستگی و سردرگمی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کبد از خستگی مزمن رنج می برند. این ممکن است به دلیل تجمع سموم باشد زیرا کبد آنها را آنطور که باید پاک نمی کند. تجمع سموم در بدن و جریان خون نیز می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. بنابراین، ممکن است گیج شوید یا در تمرکز مشکل داشته باشید.

* کبودی پوست

در حالی که افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی مستعد خونریزی هستند، احتمال لخته شدن خون و کبودی های پوستی نیز در آنها بیشتر است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا