اخبار سلامت

عواقب حذف ارز تجهیزات پزشکی/ افزایش قیمت بیخ گوش بیماران؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، تیرماه 1401 بود که دولت به یکباره ارز ترجیحی تولید دارو را در کشور حذف کرد. طرحی که ابتدا تحت عنوان اصلاح سیاست های ارزی دارو اجرا شد و بعدها داروور نام گرفت. قرار شد با اجرای طرح دروار، تخصیص یارانه به صنعت دارو به صورت ارز ترجیحی متوقف شود و مابه التفاوت ارز ترجیحی با نیمی از آن به عنوان یارانه در اختیار زنجیره تامین دارو قرار گیرد.

در نهایت مابه التفاوت ارز ترجیحی (4200 تومان) و نیم (28500 تومان) به صورت یارانه به جای ابتدای زنجیره تامین دارو (تولیدکنندگان) به انتهای زنجیره (بیمه گران) منتقل شد. که قیمت نهایی دارو به قیمت واقعی نزدیکتر است، اما در عین حال مردم از افزایش قیمت دارو رنج نمی برند.

با وجود این با گذشت چند ماه از اجرای این طرح، به دلیل عدم تخصیص به موقع بودجه دارویی و تاخیر بیمه در پرداخت مطالبات داروخانه ها، شاهد کاهش نقدینگی شرکت های دارویی و بی نظمی شدید در آن بودیم. رشته پزشکی این روند به گونه ای پیش رفت که در مهرماه 1401 تعداد کمبود دارو به 420 دارو رسید! همچنین در بهمن ماه 1402 اعلام شد که شرکت های پخش دارو به دلیل مشکلات نقدینگی در صنعت دارو پس از اجرای این طرح، 1300 میلیارد تومان چک برگشتی دارند!

کارشناسان حوزه دارو معتقدند اصلاح سیاست های ارزی در حوزه دارو امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود زیرا زمانی که ارز ترجیحی 4200 تومانی به صنعت دارو اختصاص یافت، اولاً صف های بسیار طولانی برای این صنعت تشکیل شد. تخصیص این نوع ارز به صنعت داروسازی که مانع از تولید با آن می شد، باعث تاخیر می شد و ثانیاً قیمت نهایی دارو بسیار پایین می شد و انگیزه قاچاق دارو از کشور به کشورهای همسایه را افزایش می داد.

با وجود این، به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی برای اجرای دروار و تاخیر در تخصیص یارانه دروار، اهداف نهایی این طرح به خوبی محقق نشد.

بیمه سلامت در سال اول اجرای طرح دروار اعلام کرد برای اجرای دارو و پوشش کامل افزایش قیمت دارو به بیش از 73 میلیارد بودجه نیاز داریم اما در نهایت بر اساس گزارش دولت در سال 1401 در مجموع برای این پروژه 58 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد. این طرح تخصیص یافت که کمتر از 85 درصد منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح بود.

نگرانی حذف یکباره ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حتی با واکنش عالی ترین مقام وزارت بهداشت مواجه شده است و ظفرقندی اخیراً اعلام کرده است: نگرانی جدی ما این است که اگر ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مانند دارو را حذف کنیم. بدون شک در نیمه دوم سال با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها مواجه خواهیم بود.

ارز ترجیحی برای تجهیزات، مانع از تولید و صادرات

اکثر فعالان حوزه تجهیزات پزشکی اذعان دارند که تخصیص ارز ترجیحی مانع از تولید می شود و تا زمانی که ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد نباید انتظار خاصی برای تقویت و رشد تولید این محصول در کشور داشته باشیم. ، همچنین به دلیل تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت. تولید تجهیزات – که نوعی رانت ارزی به تولیدکنندگان با هدف افزایش قیمت برای مصرف کنندگان محسوب می شود – محدودیت هایی برای صادرات تجهیزات پزشکی ایجاد شده است.

محمدی; رئیس سازمان غذا و دارو در این باره به تسنیم گفت: اختصاص ارز ترجیحی به صنعت تجهیزات پزشکی در تضاد با سیاست افزایش صادرات این محصولات بوده و صادرات تجهیزات پزشکی را محدود کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت تغییر سیاست های ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی رویکرد ما تخصیص یارانه ارزی خواهد بود و در این رویکرد تمرکز و تاکید اصلی بر عدم تغییر پرداخت از سوی بیمار خواهد بود. جیب.”

خطر تکرار تجربه تلخ سازنده تجهیزات پزشکی

با وجود این، یکی از نگرانی های مخالفان حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، تکرار تجربه تلخ دارور در حوزه تجهیزات است.

کارشناسان عدم ایفای تعهدات شرکت های بیمه در پرداخت مطالبات مراکز درمانی را یکی از مواردی می دانند که ممکن است نظام سلامت را در تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها و بیماران با چالش مواجه کند.

تامین کنندگان تجهیزات 4200 تومان چقدر دریافت می کنند؟

در حال حاضر 60 درصد تجهیزات پزشکی از طریق واردات تامین می شود و تنها 40 درصد آن تولید داخل است.

بیش از 48 درصد تجهیزات پزشکی وارداتی ارز ترجیحی نوع اول (4200 تومان) و 33 درصد از این تجهیزات وارداتی ارز ترجیحی نوع دوم (28500 تومان) دریافت می کنند.

به عبارت دیگر سالانه 919 میلیون دلار ارز 4200 تومانی و 447 میلیون دلار ارز 28 هزار و 500 تومانی صرف واردات کالاهای پزشکی می شود که رقم بسیار بزرگی است و بنابراین حذف ارز دولتی از حوزه تولید و واردات تجهیزات پزشکی، نیاز به نقدینگی در این زمینه را چند برابر خواهد کرد.

به همین دلیل لازم است نهادهای ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و بیمه ها در تامین مابه التفاوت هزینه و نقدینگی ناشی از حذف ارز دولتی با نظام سلامت همکاری داشته باشند و ضمانت نامه ای نیز وجود داشته باشد. تامین مستمر اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح سیاست های ارزی تجهیزات پزشکی تا مردم هزینه بهبود تولید تجهیزات پزشکی را از جیب شما نپردازند!

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا