پرورش اندام

آلبومین چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

پروتئین آلبومین توسط کبد تولید می شود و با آزاد شدن در جریان خون، چندین نقش مهم را در بدن ایفا می کند. سطح و مقدار این پروتئین در بدن باید نرمال و متعادل باشد. در غیر این صورت سلامت ما در خطر است. در این مقاله در مورد این پروتئین مهم و نقش و عملکرد آن در بدن صحبت می کنیم و همچنین منابع غذایی شامل آلبومین را معرفی می کنیم.

آلبومین چیست؟

آلبومین نوعی پروتئین است که توسط کبد تولید می شود و در جریان خون آزاد می شود تا چندین نقش مهم را در بدن ایفا کند. مهمترین نقش آن حفظ تعادل مایعات است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پروتئین فراوان ترین پروتئین در پلاسما است! سلول های کبد روزانه 10 تا 15 گرم از آن را تولید می کنند، اما در صورت نیاز، می توانند سه یا چهار برابر بیشتر تولید کنند.

پروتئین آلبومین

نقش آلبومین در بدن چیست؟

این پروتئین عملکرد مهمی در بدن دارد: جلوگیری از نشت مایعات جریان خون به بافت های دیگر یا حفظ فشار اسمزی خون. آلبومین همچنین هورمون ها، اسیدهای چرب، ویتامین ها و داروهایی را که مصرف می کنید در سراسر بدن شما حمل می کند. بنابراین، اگر بخواهیم عملکردها و نقش های آن را در بدن به طور کلی نام ببریم، به صورت زیر عمل می کند:

  • حفظ فشار اسمزی خون: به عنوان یک پروتئین بزرگ، فشار اسمزی در خون ایجاد می کند که از نشت مایع از رگ های خونی به بافت های اطراف جلوگیری می کند. به عبارت ساده تر، مانند یک اسفنج عمل می کند و آب را در داخل رگ ها نگه می دارد.
  • حمل و نقل مواد: این پروتئین به عنوان یک حامل، مواد مختلفی مانند هورمون ها، ویتامین ها، داروها، آنزیم ها و یون ها و اسیدهای چرب را در خون حمل می کند و به سلول های مختلف بدن می رساند.
  • تنظیم pH خون: به حفظ تعادل اسید و باز در خون کمک می کند و pH خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد.
  • تغذیه بافت: در روند ترمیم و بازسازی بافت نقش دارد و به عنوان منبع انرژی برای سلول ها عمل می کند.

محدوده طبیعی آلبومین چقدر است؟

سطح نرمال آلبومین در بزرگسالان سالم 3.5 تا 5.5 گرم در دسی لیتر است. اگر سطح آلبومین خون شما بالاتر یا کمتر از این محدوده باشد، احتمالاً نشان دهنده یک بیماری است.

کاهش سطح آلبومین چه عوارضی دارد؟

سطوح پایین یا «هیپوآلبومینمی» زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما به اندازه کافی از این پروتئین تولید نمی‌کند یا آلبومین زیادی را در ادرار و مدفوع از دست می‌دهید. هنگامی که سطح آلبومین شما پایین است، هورمون ها و سایر ترکیبات مهم نمی توانند به جایی که در بدن شما برای انجام وظایف خود نیاز دارند برسند.

بسته به علت این وضعیت، ممکن است برای فردی که آلبومین پایینی دارد، عوارض مختلفی ایجاد شود. اگر کودک یا نوجوانی چنین مشکلی داشته باشد، انتقال هورمون های رشد در سراسر بدن به تاخیر می افتد و ممکن است زمان طلایی رشد قد از بین برود.

برای افراد بالای 70 سال یکی از علائم هیپوآلبومینمی ضعف و خستگی است که می تواند افراد مبتلا به این بیماری را در معرض خطر افتادن یا آسیب جسمی قرار دهد. کاهش فشار خون، ضعف سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد کلیه و کبد از دیگر عوارض جانبی کاهش آلبومین است. از آنجایی که فشار خون و تعادل مایعات بدن به هم می خورد، احتمال بروز مشکلات قلبی وجود دارد. شروع ناگهانی علائم هیپوآلبومینمی در بیشتر موارد نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است. از شایع ترین عوارض هیپوآلبومینمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم بدن
  • آسیت (جمع شدن مایع در شکم)
  • پلورال افیوژن (جمع شدن مایع در اطراف ریه ها)
آلبومین چیست؟آلبومین چیست؟

مکمل آلبومین چیست و چه کاربردی دارد؟

مکمل آلبومین یک محصول پروتئینی است که می تواند به صورت داخل وریدی برای افرادی که سطح آلبومین خون آنها بسیار پایین است تجویز شود. عملکرد این مکمل (که در واقع یک دارو است) با افزایش حجم پلاسما یا سطح آلبومین در خون است.

این مکمل همچنین ممکن است برای اهداف پزشکی دیگر استفاده شود. مانند جایگزینی حجم خون از دست رفته یا هیپوآلبومینمی ناشی از جراحی، دیالیز، عفونت های شکمی، نارسایی کبد، پانکراتیت و غیره.

پروتئین آلبومین در چه غذاهایی یافت می شود؟

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند تا حد زیادی به پیشگیری یا مدیریت برخی از علل هیپوآلبومینمی کمک کند. همیشه باید پروتئین کافی دریافت کنید، اما اگر شرایط خاصی مانند بیماری کلیوی دارید، اهمیت رژیم غذایی با پروتئین بالا دوچندان می شود.

منابع حیوانی سرشار از پروتئین

  • گوشت: مانند مرغ، بوقلمون، گوشت گاو و بره، اردک
  • ماهی: مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و تن
  • محصولات لبنی: مانند شیر، پنیر، ماست و تخم مرغ
منابع غذایی آلبومینمنابع غذایی آلبومین

منابع گیاهی سرشار از پروتئین

  • انواع لوبیا: مانند لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا سیاه
  • نخود فرنگی
  • عدس
  • محصولات سویا: مثل توفو
  • کینوا
  • آجیل و دانه ها: مانند بادام، گردو، تخم کدو و کره بادام زمینی

توجه داشته باشید که ممکن است پروتئین کافی مصرف کنید، اما سطح آلبومین شما همچنان پایین است. در این مورد، برخی از شرایط زمینه ای ممکن است در جذب و پردازش آلبومین در بدن اختلال ایجاد کرده باشند. در این صورت باید اقدامات پزشکی انجام دهید و روند درمان را شروع کنید.

حرف پایانی

پروتئین آلبومین پروتئین مهمی است که توسط کبد تولید می شود و نقش های مختلفی در بدن دارد. مهمترین وظیفه آن حفظ تعادل مایعات است. در این مقاله به معرفی آلبومین پرداختیم و از نقش و عملکرد آن در بدن گفتیم. همچنین منابع غذایی که شامل آلبومین است را معرفی کردیم.

منابع: medichecks – csl – clevelandclinic

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا