اخبار سلامت

آیا بازهم پای “تعارض منافع” در میان است؛ فقط “تجهیزات پزشکی ایرانی” باید به تایید معاونت درمان برسد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، تجهیزات پزشکی از مهم ترین کالاهای مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی محسوب می شود تا جایی که می توان گفت در نبود بسیاری از این تجهیزات، درمان بیماران مختل می شود. ; بنابراین تامین به موقع و مستمر تجهیزات برای نظام سلامت کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.

آمار وزارت بهداشت نشان می دهد ایران برای تامین بیش از 50 درصد تجهیزات پزشکی به کشورهای خارجی وابسته است! با نگاهی به تاثیر تحریم ها بر وضعیت تامین تجهیزات پزشکی، مشخص می شود که سیاست های اتخاذ شده در حوزه تامین تجهیزات پزشکی باید بیشتر بر ظرفیت داخلی متمرکز شود.

با وجود این، صنعت ساخت تجهیزات پزشکی همواره با مشکلات و مشکلاتی مواجه بوده است. مشکلات ناشی از تحریم و سختی واردات برخی قطعات از یک سو و فرآیند اداری موجود در تولید تجهیزات از سوی دیگر، مسیر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را سخت کرده است. در عین حال یکی از گلایه های همیشگی صنعت ساخت تجهیزات پزشکی، اساسنامه، آیین نامه و دستورالعمل ایجاد ساعت بوده که مسیر تولید را برای تامین کنندگان داخلی سخت کرده است.

اخیراً تصمیم وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی و اساسنامه ای که برای تجهیزات پزشکی تدوین کرده است، انتقاد بسیاری از تولیدکنندگان را برانگیخته است.

از زمان ابلاغ این اساسنامه که تحت عنوان « اساسنامه کمیته ارزیابی تجهیزات پزشکی ساخت ایران » نامیده می شود، مقرر شد کلیه تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت داخل که نیاز به مجوز تولید از معاونت تجهیزات سازمان غذا و دارو دارند، باید به کمیته ارزیابی قبل از صدور مجوز پشتیبانی بالینی برای درمان تایید می شود! در حالی که پیش از این و بر اساس روال منطقی موجود در همه کشورها، این وظیفه بر عهده سازمان غذا و دارو بود که نوعی تنظیم کننده محسوب می شود.

یکی از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات پزشکی که نقش بسزایی در جلوگیری از واردات تجهیزات پزشکی داشته است در گفت وگو با تسنیم به معاون وزیر بهداشت درباره تبعات ابلاغ این اساسنامه جدید هشدار می دهد و می گوید: اخیرا اساسنامه وزارت بهداشت با هدف ارزیابی ارزیابی بالینی تجهیزات پزشکی تولید داخل به طور منظم از سازمان غذا و دارو که نزدیک به چهار دهه تنظیم کننده کشور بوده است، گرفته شده است. اقدام فعلی با ایجاد یک بدعت مخرب، عوارض زیادی بر نظام نظارتی فعلی دارد. تحمیل شده و به جای بهبود این سیستم، در جهت تخریب زیرساخت های موجود گام برمی دارد.

او ادامه می دهد: تمرکز این امر خطیر در معاونت یک وزارتخانه که از قضا بزرگترین خریدار و استفاده کننده تجهیزات پزشکی در کل کشور است، یک موضوع پیچیده با یک سیستم بین المللی را به امری خودسرانه، قابل دستکاری و مبنای نفوذ گروه های خاص تقلیل می دهد. منافع، که به هیچ وجه وضعیت مفیدی برای سلامت بیماران در صنعت تجهیزات پزشکی نیست. اقتصاد کشور مقاومت و رشد اقتصادی نخواهد داشت.

وی می گوید: تجمیع این رویه بدعتی ایجاد می کند که می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد و حتی پس از پایان عمر تیم فعلی مستقر در وزارت بهداشت، آسیب جدی به بیماران و صنعت تجهیزات پزشکی وارد کند. تغییر این گونه روندها باید با مداخلات قانونی مناسب و با دخالت و نظارت شورای اسلامی منوط به روند قانونگذاری شود تا منافع همه ذینفعان در این موضوع لحاظ شود.

وی همچنین از نگاه منفی سیاستگذاران نسبت به تولیدات داخلی گلایه دارد و می افزاید: در اساسنامه مذکور ذکر شده است که این ارزیابی ها فقط برای تجهیزات ساخت ایران لازم است. با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات پزشکی تولید شده در ایران با رعایت اصول علمی بین المللی طراحی و ساخته می شوند و معمولاً دارای تاییدیه های معتبر بین المللی مانند CE می باشند، عدم الزام این آیین نامه برای ارزیابی بالینی تجهیزات خارجی و الزام مطلق این ارزیابی ها. برای تجهیزات تولیدی کشور نمونه بارز زمینه سازی برای ترجیح کالاهای ساخت خارجی و اصرار بر عدم استفاده از کالای داخلی و در تضاد آشکار با سیاست های ملی است.

به گزارش تسنیم، هنوز مشخص نیست که دلیل این تصمیم در وزارت بهداشت چه بوده است، اما لازم است قبل از اتخاذ چنین تصمیماتی که ممکن است موجب وقفه و اختلال در روند تایید و عرضه یک محصول ایرانی تایید شده به بازار شود. و تولیدکنندگان را دلسرد کند. جلساتی با همه دست اندرکاران حوزه تولید برگزار می شود و چالش های ناشی از ابلاغ این گونه اساسنامه ها احصا می شود و از برخی «تضاد منافع» که می تواند منشأ چنین تصمیماتی در بدنه وزارت بهداشت باشد جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا