سلامت خانواده

تنفس می تواند میکروپلاستیک ها را وارد مغز انسان کند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو محققین نت، آلمانی و برزیلی می گویند که از هر 15 بزرگسال کالبد شکافی، 8 نفر میکروپلاستیک در مراکز بویایی مغز آنها شناسایی شده است.

این ذرات احتمالاً در طول عمر استنشاق شده اند، زیرا میکروپلاستیک های شناور ریز در همه جا در هوا وجود دارند.

اگرچه میکروپلاستیک‌ها قبلاً در ریه‌ها، روده‌ها، کبد، خون و حتی منی انسان یافت شده‌اند، مدت‌ها تصور می‌شد که سد خونی-مغزی محافظ بدن ممکن است ذرات را از مغز دور نگه دارد.

با این حال، طبق گفته تیمی به رهبری لوئیس فرناندو آماتو کودکان“، از دانشگاه برلین و “تایلندی ها قرار ملاقات ها“، دانشیار پاتولوژی دانشگاه سبز پائولو برزیل، “مطالعه جدید یک مسیر بالقوه برای انتقال را نشان می دهد میکروپلاستیک می بینم از طریق مرکز بویایی به مغز می رسد.

مطالعه جدید شامل بافت مغز از 15 کالبد شکافی انجام شده بر روی ساکنان فوت شده سائوپائولو، برزیل است. محدوده سنی افراد در زمان مرگ از 33 تا 100 سال (میانگین سنی 69.5 سال) بوده است.

به گفته محققان، در مجموع 16 ذره و الیاف پلیمری مصنوعی در پیازهای بویایی مغز 8 نفر از 15 فرد فوت شده شناسایی شد.

در تقریباً 44 درصد موارد، پلاستیک پلی پروپیلن بود – یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌هایی که در همه چیز از بسته‌بندی گرفته تا لباس و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

این تیم گفت که محیط های داخلی به عنوان منبع اصلی میکروپلاستیک سلام استنشاق توصیه می شود.

پس چگونه این ذرات میکروسکوپی به مغز حمله می کنند؟

محققان خاطرنشان می کنند که مخاط بینی، که خارج از مغز است، ممکن است با مایع مغزی نخاعی تعامل داشته باشد و به آن اجازه ورود دهد. میکروپلاستیک می بینم بوی پیاز را از طریق سوراخ های کوچکی در ساختارهای استخوانی این ناحیه بدهید.

کودکان او گفت: «بنابراین وقتی از طریق بینی نفس می‌کشید، عصب بویایی شما مستقیماً از ذرات نمونه‌برداری می‌کند و به‌عنوان مکانیزم حسی مستقیم به ذراتی که استنشاق می‌کنید واکنش نشان می‌دهد».

وی افزود: عدم وجود سد خونی مغزی در آنجا منجر به دسترسی مستقیم به مغز و مهم تر “بیشتر از همه، درست بالای عصب بویایی، لوب های فرونتال و فوق پیشانی قرار دارند که ما معتقدیم محل آگاهی است.”

آنها گفتند داده های جدید این مفهوم را گسترش می دهد که نه تنها کربن سیاه، بلکه میکروپلاستیک می بینم آنها همچنین در پیاز بویایی انسان انباشته می شوند.

آیا این است میکروپلاستیک می بینم آیا آنها می توانند بر سلامت مغز تأثیر بگذارند؟ تیم کودکان او گفت هنوز مشخص نیست، اما “پتانسیل” وجود دارد.

محققان می‌گویند: «با توجه به اثرات عصبی بالقوه میکروپلاستیک‌ها در مغز، و آلودگی محیطی گسترده با پلاستیک‌ها، نتایج ما باید نگرانی‌هایی را در مورد شیوع روزافزون بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند پارکینسون، ALS و سایر بیماری‌ها ایجاد کند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا