سلامت خانواده

علائم اختلال خواب ناشی از نوبت کاری را بشناسید – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، شیفت کاری به نوعی کاری اطلاق می شود که خارج از برنامه معمول از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر انجام می شود.

بسیاری از صنایع به نوبت کاری وابسته هستند و میلیون ها نفر در مشاغلی که نیاز به نوبت کاری دارند به کار گرفته می شوند. شیفت کاری به صورت شیفت شب، عصر، صبح زود و شب سلام در حال چرخش است. ‬‬

کارگران شیفت به طور قابل توجهی کمتر از 3 ساعت در طول روزهای کاری خود می خوابند. به طور متوسط، آنها ساعات بیشتری در طول هفته کار می کنند و حداقل یک بار در ماه رانندگی با خواب آلودگی را تجربه می کنند می انجام دهید

فرزانه چاوشی، متخصص طب کار و همراهی پزشکی خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اختلال خواب نوبتی یک بیماری مزمن است که ارتباط مستقیمی با برنامه کاری فرد دارد. این اختلال بین بین المللی اختلالات خواب نوعی اختلال «ریتم» است شبانه روزی. ‬

وی افزود: ساعت شبانه روزی بدن داخلی مسئول فعالیت های خواب و بیداری است. این ریتم تقریباً مشابه ریتم روزانه 20 ساعته است. این ساعت داخلی می تواند تحت تاثیر عوامل خارجی که مهمترین آنها نور است دچار اشتباه شود و بر اساس وجود نور، ساعت داخلی می تواند فاز را به تاخیر بیاندازد یا سرعت بخشد.

چاوشی ادامه داد: از دیگر عوامل بیرونی می توان به شیفت کاری و سفرهای طولانی مدت و عبور از بیش از 6 عرض جغرافیایی اشاره کرد. به عبارت ساده تر، زمان اختلال ریتم شبانه روزی پیش می آید که ساعت درونی بدن تمایل به خواب دارد، اما عوامل بیرونی با مکانیسم های مختلفی در این ریتم اختلال ایجاد می کنند و باعث به هم ریختگی این ریتم و ایجاد سردرگمی و ایجاد اشکال مختلف خواب می شوند.

او در مورد علامت سلام اختلال خواب شیفت کاری، گفت: خواب آلودگی مفرط زمانی که باید بیدار باشید، هوشیار باشید. بی خوابی یا ناتوانی در به خواب رفتن در هنگام نیاز به خواب. این علامت به معنای مشکل در به خواب رفتن یا بیدار شدن قبل از خواب کافی است.

چاوشی افزود: اختلال تمرکز، کمبود انرژی، تحریک پذیری یا افسردگی، اختلال در روابط بین فردی، اغلب افرادی که شیفت کار می کنند برخی از این مشکلات را تجربه خواهند کرد. به عنوان مثال، زمانی که کمتر از 7-8 ساعت خواب دارید، می توانید از خواب بیدار شوید هستند یا احساس خواب آلودگی در محل کار. این علائم ممکن است در افراد مبتلا به اختلال نوبت کاری وجود داشته باشد و در زندگی کاری و شخصی آنها اختلال ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا