سلامت خانواده

زنان در معرض کدام سرطان ها هستند؟/ علائم شایع ترین سرطان های زنانه

الهه جعفرزاده: برخی از شایع ترین سرطان هایی که زنان به آن مبتلا می شوند عبارتند از: سینه، روده بزرگ (کولون و رکتوم)، ریه، دهانه رحم، آندومتر (پوشش داخلی رحم) و پوست.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از علائم احتمالی سرطان می تواند ناشی از بیماری های دیگر باشد. همچنین علائم سرطان های رایج بین زن و مرد در هر دو جنس یکسان است. اما در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم هشدار دهنده که ممکن است نشان دهنده سرطان باشند عبارتند از:

1) تغییرات سینه

تغییرات در سینه یا نوک پستان (از نظر ظاهر، رنگ و غیره)، تورم یا درد در ناحیه سینه، ایجاد توده در زیر بغل یا استخوان ترقوه، ترشح از نوک پستان (خون‌آلود یا شفاف) و فرورفتگی نوک پستان مجموعه‌ای هستند. علائمی که همیشه باید به آنها توجه کنید. زیرا سرطان سینه با توجه به این علائم در مراحل اولیه قابل تشخیص است. کارشناسان توصیه می کنند که سینه ها و زیر بغل خود را یک بار در ماه چک کنید یا برای انجام ماموگرافی به پزشک مراجعه کنید.

2) تغییرات روده ای

تغییرات روده می تواند یک نشانه باشد سرطان روده بزرگ باشد؛ که در درجه اول رکتوم و روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این تغییرات عبارتند از: هموروئید، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری التهابی روده (IBD). همچنین، اگر تومور در روده یا نزدیک روده دارید، ممکن است مدفوع کمتر یا بیشتر از حد معمول داشته باشید. اگر شما نیز سرطان لگن یا واژن دارید، ممکن است این را تجربه کنید. زنان ممکن است برخی از علائم سرطان روده بزرگ را با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا قاعدگی اشتباه بگیرند.

همچنین اگر عادات مدفوع شما برای بیش از چند روز تغییر کرد یا علائم دیگری مانند اسهال، یبوست، درد یا گرفتگی شکم، ضعف و خستگی یا کاهش وزن بی دلیل داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید تا با انجام کولونوسکوپی مشکل را تشخیص دهد.

زنان در معرض کدام سرطان ها هستند؟/ علائم شایع ترین سرطان های زنانه

3) درد معده، لگن یا کمر

درد در ناحیه میانی به دلیل شرایطی مانند آندومتریوز شایع است، همچنین می تواند ناشی از چرخه قاعدگی باشد. اما درد یا فشار طولانی مدت در ناحیه شکم، لگن یا پشت می تواند نشانه ای از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان باشد. روده بزرگ، تخمدان و آندومتر باشد

اگر تومور در ستون فقرات یا سرطانی دارید که از اندام دیگری گسترش یافته است، ممکن است کمردرد نیز داشته باشید. همچنین، درد بالای شکم که به پشت سرایت می‌کند و با کاهش وزن غیرارادی همراه است، ممکن است یک علامت باشد. سرطان پانکراس باشد

زنان در معرض کدام سرطان ها هستند؟/ علائم شایع ترین سرطان های زنانه

4) نفخ شکم

طبیعی است که بعد از یک وعده غذایی سنگین یا قبل از پریود احساس نفخ کنید، اما اگر به مدت چندین هفته هر روز به طور مشهودی نفخ دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند یک نشانه باشد سرطان تخمدان یا نوع دیگری از سرطان

5) تغییرات ادراری

در صورت وجود خون در ادرار، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد سرطان مثانه یا کلیه سایر علائمی که نشان دهنده عفونت دستگاه ادراری یا سرطان هستند عبارتند از فشار روی مثانه، درد یا سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، نیاز ناگهانی به ادرار کردن، مشکل در تخلیه مثانه.

زنان در معرض کدام سرطان ها هستند؟/ علائم شایع ترین سرطان های زنانه

6) کاهش وزن غیر ارادی

سرطان می تواند باعث کاهش وزن سریع شود. اگر بدون هیچ تلاشی در مدت زمان کوتاهی وزن کم کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

7) خونریزی خارج از دوره قاعدگی

اگر بین قاعدگی لکه بینی یا ترشحات خونی داشتید به پزشک خود اطلاع دهید. اینها معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شوند، اما گاهی اوقات علائم هستند سرطان دهانه رحم، واژن یا آندومتر اگر یائسگی را پشت سر گذاشته اید، در صورت بروز خونریزی فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا این به هیچ وجه طبیعی نیست.

8) خستگی

خستگی فیزیکی معمولاً پس از یک خواب با کیفیت و استراحت کافی از بین می رود. اما خستگی شدید که از بین نمی رود می تواند نشانه سرطان باشد.

زنان در معرض کدام سرطان ها هستند؟/ علائم شایع ترین سرطان های زنانه

9) بی اشتهایی

تومورها در داخل یا نزدیک دستگاه گوارش می توانند به معده فشار وارد کنند و غذا خوردن را مشکل کنند یا باعث احساس سیری کاذب شوند. سرطان همچنین می تواند هورمون هایی را ارسال کند که با سیگنال های گرسنگی تداخل دارند.

زنان در معرض کدام سرطان ها هستند؟/ علائم شایع ترین سرطان های زنانه

10) تعریق شبانه یا تب

اگر در دوران یائسگی هستید، عرق کردن در شب طبیعی است، اما تعریق شدید شبانه نیز می تواند نشانه سرطان خون یا لنفوم باشد. این سرطان ها در بروز تب نیز نقش دارند. وقتی سرطان به اندام دیگری گسترش می یابد (متاستاز می دهد) یا سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است تب داشته باشید.

11) سرفه

سرفه مداوم گاهی اوقات نشانه سرطان ریه، حنجره یا تیروئید است. اگر درد قفسه سینه یا سرفه خونی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

12) تغییرات پوستی

سرطان پوست می تواند به صورت خال بزرگتر، زخمی که التیام نمی یابد یا بثورات قرمز ظاهر شود.

منبع: webmd

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا