اخبار سلامت

فقدان مکان یاب در اورژانس و هزاران جانی که قربانی می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، حوالی ساعت 22:00 یکم اسفند ماه 1402 مادری به همراه دختر 6-7 ساله خود در محور ملایر – اراک در حال رانندگی بودند که کنترل خودرو را از دست دادند. خودرو از جاده خارج شد و واژگون شد. .

صورت مادر پر از خون است و گویا نفس نمی کشد، اما دختربچه که تنها سرنشین زنده ماشین است، تلاش می کند تا مادر مجروح و بیهوش خود را از این مخمصه نجات دهد.

ابتدا یکی از بستگان این خانواده با اورژانس تماس می گیرد و خبر تصادف خودرو را می دهد، سپس کارشناس اورژانس با کودک تماس می گیرد و کودک از ماشین پیاده می شود و کمی دورتر از ماشین می رود تا بتواند اطلاعات دقیق خود را اعلام کند. موقعیت به اورژانس 115: ما تصادف کردیم، مادرم دارد از حال می رود، دقیقاً نمی دانم کجا هستیم، تابلویی جلوتر است که روی آن ملایر-اراک نوشته شده است، اما نمی گوید چند کیلومتر است.

متخصص اورژانس که پشت خط است از دختر بچه می خواهد که تلفن را قطع نکند و به کنار جاده برود تا بتواند یکی از ماشین های در حال حرکت در جاده را به امید یافتن آدرس و آدرس دقیق متوقف کند. زندگی مادری که در ماشین در حال مرگ است. قرار است زودتر نجات یابد

تلاش کارشناس اورژانس برای یافتن محل حادثه بیش از 10 دقیقه طول می کشد، در نهایت کودک در حاشیه جاده تاریک و سرد آنقدر تلاش می کند که فردی را پیدا می کند و از او می خواهد آدرس را به اورژانس 115 بدهد.

آدرس توسط مرد غریبه به اورژانس اعلام می شود، دقایقی بعد آمبولانس های اورژانس از راه می رسند و کودک را نجات می دهند که ممکن بود از ترس و سرمازدگی در جاده جان خود را از دست داده باشد، اما وقتی اورژانس به بالین مادر می رسد، همراه او. بدن بی جان آنها روبرو می شوند! برای شنیدن فایل صوتی این حادثه اینجا کلیک کنید

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این زمینه می گوید نبود سیستم مکان یابی دقیق بیماران در اورژانس باعث شده تا زمان زیادی صرف دریافت آدرس از جانباختگان یا بیماران شود.

بابک یکتاپرست در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: یکی از مشکلات کارشناسان اورژانس کشور نبود سیستم مکان یابی دقیق بیماران است و چند سالی است که اورژانس درخواست می کند شرایطی فراهم شود تا زمانی که مردم تماس بگیرند. اعزام، کارشناسان اورژانس می توانند به محل دقیق فردی که تماس گرفته است دسترسی داشته باشند تا در صورت وجود مصدوم یا بیمار، زمان برای دریافت آدرس محل حادثه حتی در ماموریت های درون شهری تلف نشود. نگران کننده است، ابتدا همکاران ما آدرس محل حادثه را می گیرند و سپس مشکل دقیق بیمار را از او می پرسند تا در صورت قطع شدن تلفن به هر دلیلی یا بروز وضعیت اورژانسی، آمبولانس را به اورژانس بفرستند. مکان.”

یکتاپرست ادامه داد: در برخی از حوادث و بیماری ها فاصله مرگ تا زندگی مصدوم چند دقیقه است و از این رو زمان در امدادرسانی به مصدومان و بیماران توسط اورژانس بسیار مهم است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه محرمانه بودن اطلاعات مربوط به آدرس منازل افراد باعث شده تا کارشناسان اورژانس در هنگام تماس با 115 به آدرس بیماران دسترسی نداشته باشند، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و سایر نهادهای مرتبط با این موضوع باید اقدام کنند. سازوکاری برای آن ها باید این موضوع را در نظر بگیرند تا ضمن حفظ امنیت داده ها، روند ارائه خدمات به مصدومان و بیماران نیز تسهیل شود.»

از یک سو نبود سیستم کارآمد برای مکان یابی در سازمان اورژانس کشور باعث شده است که بخشی از وقت پرستاران اورژانس به جای گرفتن شرح حال بیماران صرف دریافت آدرس محل حادثه شود. ارائه مشاوره های عملی تلفنی به آنها، اما این تنها چالش نیست، زیرا در بسیاری از موارد تماس گیرندگان اورژانس به دلیل شرایطی که در آن قرار دارند در اضطراب شدید قرار دارند و به دلیل عدم تمرکز حتی قادر به ارائه آدرس صحیح نیستند. در برخی موارد مانند اتفاقی که برای این دختر 6 ساله افتاد، قربانی شرایط لازم برای ارائه آدرس به کارشناسان اورژانس را ندارد.

مزایای استقرار سیستم موقعیت یابی در اورژانس چیست؟

علاوه بر افزایش سرعت کمک رسانی، مزیت دیگر در اختیار داشتن موقعیت تماس گیرنده در اختیار سازمان اورژانس کشور این است که این سازمان می تواند با تجزیه و تحلیل داده های مکان، مناطق پرخطر را از نظر وقوع بیماری شناسایی کند. برخی از انواع تصادفات (از جمله تصادفات جاده ای)) و برنامه ریزی بهتر برای پاسخگویی به حوادث.

همچنین با اطلاع دقیق از محل مصدومان، می توان بیمارستان های مجاور را شناسایی و با سرعت بیشتری با آنها هماهنگ کرد تا آمادگی های لازم انجام شود.

تاکسی های اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی آدرس مشتریان خود را دارند اما اورژانس نه!

اگرچه امنیت داده ها و اطلاعات مربوط به آدرس منزل افراد یک دغدغه جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما قطعا راه حل هایی برای محافظت از این اطلاعات وجود دارد.

مکان افراد به دلیل نگرانی از به خطر انداختن امنیت داده ها در اختیار بخش اورژانس قرار نمی گیرد. در حال حاضر آدرس و اطلاعات بسیاری از افراد در تاکسی های اینترنتی، فروشگاه های اینترنتی و … جهت خرید و دریافت خدمات حمل و نقل ثبت شده است. در حالی که خدمات سازمان اورژانس کشور با جان انسان ها سروکار دارد و تسهیل در روند ارائه خدمات فوریت های پزشکی قطعا مهمتر از یک خرید ساده یا جابه جایی در شهر است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا