سلامت خانواده

شروع پاییز و شیوع افسردگی فصلی / علائم و نشانه ها

به گزارش خبرآنلاین، جمال شمس با بیان اینکه در برخی فصول سال به دلایل نامعلومی ممکن است خلق و خوی برخی افراد دستخوش تغییراتی شود، گفت: افسردگی فصلی اختلالی است که معمولا با تغییر فصل به بالاترین حد خود می رسد.

وی افزود: به طور کلی افسردگی فصلی نوعی اختلال است که فرد در سایر ایام سال شرایط طبیعی دارد اما در فصل خاصی احساس اضطراب و افسردگی می کند.

شمس با اشاره به اینکه نور خورشید و ساعت بیولوژیکی بدن که ترشح هورمون ها را تنظیم می کند می تواند بر خلق و خو و خواب تاثیر بگذارد، تاکید کرد: افرادی که با تغییر فصل دچار افسردگی می شوند، هر چه نور بیشتری دریافت کنند، زودتر افسردگی و بدخلقی برطرف می شود. .

به گزارش مهر، یکی از اعضای هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با شروع فصل پاییز و سردی هوا روحیه ۱۱ درصد از مردم کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه همه افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند لزوماً دچار افسردگی نیستند، تصریح کرد: درصد کمی از افرادی که با تغییر فصل به طور ناگهانی دچار اضطراب و افسردگی می شوند ممکن است نیاز به درمان های مداخله ای داشته باشند.

این فوق تخصص روانپزشکی با بیان اینکه اختلال عاطفی یا افسردگی فصلی افراد را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: در فصل بهار نیز احتمال تغییر خلق و خوی وجود دارد.

شمس با اشاره به اینکه احتمال بروز افسردگی در ابتدای پاییز بسیار بیشتر از بهار است، تصریح کرد: مانیا یا شیدایی حالت افسردگی است. این اختلال با تظاهراتی مانند نشاط، تحریک پذیری، فعالیت بیش از حد، خلق و خوی بالا به شکل شادی، خوش بینی شدید، بی قراری حرکتی، مشکل در تمرکز و برنامه های بلندپروازانه دیده می شود.

وی گفت: در بیماران دوقطبی علائم شیدایی و شیدایی با شروع فصل بهار و افسردگی در پاییز عود می کند.

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه علائم و نشانه های افسردگی فصلی شباهت زیادی به اختلال افسردگی مزمن دارد، خاطرنشان کرد: کاهش انرژی، تغییرات محسوس در میزان خواب، میل جنسی، توجه و تمرکز و تغییر در میزان اشتها از جمله مواردی است که علائم افسردگی

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تنها عاملی که افسردگی فصلی را از سایر اختلالات روانی و افسردگی متفاوت می کند، زمان بروز افسردگی فصلی است و گفت: افسردگی فصلی در دوره خاصی از سال عود می کند.

شمس با بیان اینکه احتمال بروز همه بیماری ها و اختلالات روانی تقریباً یکسان است، تصریح کرد: به عنوان مثال بیشترین سن افسردگی بین 30 تا 40 سال است و اختلال دوقطبی یا شیدایی در بین 20 تا 25 سال بیشتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه به طور کلی انواع بیماری ها که اختلالات روانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند تاریخ دقیق شروع یا سن خاصی ندارند، تاکید کرد: حتی فرد بالای 50 سال یا کمتر از 20 سال افسردگی یا افسردگی فصلی داشته باشد.

شمس با اشاره به اهمیت درمان افسردگی تاکید کرد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان قبل از شدید شدن علائم آغاز شود، روند درمان تا حدود زیادی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

وی استفاده از درمان های دارویی، غیردارویی یا مشاوره را یکی از روش های درمان افسردگی فصلی دانست و تاکید کرد: درمان این اختلال با نور درمانی، دارو و روش های روانپزشکی انجام می شود و در صورتی که فرد مبتلا باشد. از اختلال دوقطبی، او باید به پزشک خود اطلاع دهد زیرا این موضوع هنگام تجویز نور درمانی و سایر داروهای ضد افسردگی بسیار مهم است.

این روانپزشک گفت: درمان با داروهای ضد افسردگی برای برخی از بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی به ویژه اگر علائم آن شدید باشد بسیار موثر خواهد بود.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا