سلامت خانواده

کمبود این ویتامین ها باعث بی خوابی می شود

به گزارش خبرآنلاین از سلامت نیوز، شاید عجیب باشد، اما دریافت ناکافی 4 ریزمغذی مهم تاثیرات جدی بر بدن دارد و افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند باید این موضوع را جدی بگیرند.

۱. ویتامینB12

آنچه در مورد ارتباط اختلالات خواب با ویتامین B12 گفته می شود این است که کمبود این ویتامین می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند افسردگی شود که تاثیر جدی در بروز اختلالات خواب و تشدید علائم افسردگی دارد. در صورت احساس مداوم بی حالی، بی حالی و افسردگی، توجه به کمبود این ویتامین توصیه می شود. از آنجایی که انواع گوشت ها، لبنیات و تخم مرغ مهم ترین منابع ویتامین B12 هستند، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند باید این کمبود را جدی بگیرند.

2. ویتامین D

دریافت ناکافی نور خورشید یکی از مهم ترین علل کمبود ویتامین D است که منجر به مشکلات مختلفی از جمله اختلالات خواب می شود. البته به نظر می رسد مصرف بیش از حد این ویتامین نیز می تواند باعث خواب آلودگی شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که هر چه بدن ویتامین D کمتری دریافت کند، به سختی به خواب می رود. برای دریافت کافی این ویتامین استفاده از مکمل های غذایی زیر نظر پزشک و گنجاندن 20 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید در برنامه روزانه توصیه می شود.

3. هستند

کم خونی ناشی از کمبود آهن با علائم متعددی همراه است. این حالت باعث ایجاد سندرم پای بیقرار می شود که در نتیجه فرد به دلیل حرکات غیر طبیعی پاها مکررا از خواب بیدار می شود. همچنین در صورت کمبود آهن، بدن قادر به تولید مقادیر کافی اسید آمینه تریپتوفان نیست که برای تولید ملاتونین و سروتونین لازم است. سروتونین تأثیر مستقیمی بر خلق و خو، عملکرد شناختی و رفتار دارد و ملاتونین تأثیر مستقیمی بر ریتم خواب دارد. گوشت قرمز بهترین منبع غذایی آهن است، اما اسفناج و عدس نیز در تامین این نیاز بدن موثر هستند. برای جذب آهن بهتر است از غذاهای حاوی ویتامین C در کنار منابع آهن استفاده شود.

4. منیزیم

منیزیم به تنظیم ریتم خواب و بیداری کمک می کند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که منیزیم در آرامش عضلات نقش دارد و منجر به خواب عمیق تر می شود. علاوه بر این، منیزیم به مغز کمک می کند ملاتونین و انتقال دهنده عصبی دیگری به نام GABA تولید کند که در تنظیم زمان استراحت بدن نقش دارد.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا